Utgångsläge: ca 70 m2 (11x6m) enplanshus på krypgrund (lecamur på betong.)

Vill bygga ut ena kortsidan ca 2m, alltså 12m2 (Med samma typ av tak)

Har fått för mig att det är bäst att göra grund som bef byggnad dvs torpargrund.
Men hur gör man med skarven? kan man inte bara skarva på befintligt virke? Har hört talas om generalskarv men hur funkar det egentligen, och behövs det för en så liten utbyggnad??

 
Verkligen ingen som har nån ide??
 
Jo, men förstår inte riktigt vilken skarv du menar? Syll/bottenbjälklag, vägg eller tak kanske?

Att behålla samma grundkonstruktion är som sagt att föredra!

En "generalskarv" är helt enkelt för många skarvar bredvid varandra vilket alltid skall undvikas ;)

--------------|-------------------
-------------------|--------------
-------------------|--------------  >:(
-------------------|-------------- >:(
------------------------|---------
 
Kanske var otydlig, skall alltså "förlänga" huset m 2 m. Från golv till taknock alltså.
Men är lite orolig över eventuella sättningar. Skulle annars helst bara skarva vidare på befintliga huset, vägar och tak samt möjligen med ny syll/bottenbjälklag. Men det är alltså det jag undrar, har fått för mig att generalskarv byggs på nåt smart sätt för att medge viss rörelse mellan delarna men jag kanske har kanske missuppfattat helt??

Hur som helst, generalskarv eller ej :) , från golv till tak, hur går jag tillväga?
 
Att skarva vidare är inte så svårt men all skarving av syll/hammarband sker naturligtvis på redan befintligt/nya upplag av plint/väggregel. Du kan ju dessutom passa på att förstärka skarvarna med extra limskruvade virkesbitar bakom.

Är du minsta osäker så kontakta en kontruktör som hjälper dig med ev. beräkningar av virkesdimensioner!

http://www.familjenlindstrom.se/images/vagg.jpg
 
kan du inte bara fästa nya stommen i den gamla då? alltså riv bort fasaden och skruva elle spika första väggregeln på utbyggnaden i hörnregeln på befintliga byggnaden.
Eller det kanske var där du var rädd att det skulle sätta sig?
 
2crown skrev:
Hur som helst, generalskarv eller ej :) , från golv till tak, hur går jag tillväga?
En tillbyggnad är bygglovspliktig.
För att få igångsättningstillstånd vid samrådet (efter bygglovet) så krävs att du redovisar konstruktionsritningar.
Därför måste det ju vara lika bra att kontakta en byggkonstruktör nu som ritar lösningar som du får göra. Det är massor med detaljer att få rätt på som en konstruktör kan beskriva för dig.
 
Jag har gjort precis så här själv, skarvat på stugan med en tre meters tillbyggnad. Stugan står på berg så jag är inte orolig för sättningar. Men jag har alltså helt enkelt gjort en separat grund för tillbyggnaden, vilken jag sedan har fäst i den befintliga delen. Alltså spikat väggreglar och golvbjälkar på de gamla.
 
Tack för era klargöranden.
Det borde alltså inte behövas "dela upp" byggnaderna utan bara köra på (regel mot regel) för en så liten utbyggnad.

Då blir det som följer: gräva, gjuta plintar som underlag till nya delens "yttersidor", samt antingen:

1: Ta upp hål i grunden för att skarva på bef. bärlinor (3st på 6m)

Eller:

2: Plinta direkt bredvid bef grund och alltså få en helt fristående grund, och resten skarvat på gamla delen. enl. Leffes modell.

Lutar nog åt alt. 1. Just då det inte är berghäll under som jag kan lägga upp på. får väl hoppas att att inte den delen som är upplagd på plintarna sätter sig bara men det känns inte som nåt jätteproblem då det ju är en så liten och rel. lättutbyggnad.
I värsta fall får jag väl ta fram mina gamla 7 tons domkrafter och pumpa upp om det börjar luta sen.

Har dock en fundering på förankring i gamla bärlinorna, Säg att det skulle sätta sig längst ut på utbyggnaden. Då borde ju "hävstångseffekt" bli fallet och i värsta fall en upphöjning ske av bef. bärlina. Inte mycket men då det är klinkers ovanpå så vill man ju inte ha nån spänning alls på dessa...

Borde det inte vara bäst att lägga upp på samma sätt som bef. bärlina (i lecamuren) men utan att man fäster bärlinorna i varandra?

Det blev långt det här..


 
buff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.