Vi har 70 cm nivåskillnad mellan två etage och mellan dessa måste det ju finnas en liten trappa. Takhöjden i båda delarna är 2,50. Om man skulle ha en trappa bara i den lägre delen innebär det att man skulle drämma huvudet i taket när man är på väg ner i trappen. Alltså måste man försänka golvet i den övre delen så en del av trappan är där. Vi vill inte ha hela trappan i det övree etaget eftersom den inte får plats där, utan vill ha lite i varje del. Tror ni att det räcker med ett trappsteg i den högre delen för att man inte skall slå i huvudet, eller krävs det två?

 
Såvida du inte är mer än 2,5 meter lång, kommer du inte att drämma huvudet i taket/väggen över trappan.
 
Men om man skulle ha hela trappen i den lägre delen skulle det ju i själva övergången gå ner en vägg som är 70 cm lägre än taket i den övre delen (dvs 1,80 m) och i det först trappsteget där skulle man defintivit kunna dunka i om man är lång. Kolla min "riting" så ser du var man kommer smälla i! Trappan måste alltså börja i den högre delen för att undvika huvudsmällar!

__________________
|
|
__________|<- AJ!






_______________
____|
____|
 
Lilla_vargen skrev:
Såvida du inte är mer än 2,5 meter lång, kommer du inte att drämma huvudet i taket/väggen över trappan.
Om taket exakt följer golvet så blir frihöjden endast 180cm vid första (eller sista) steget. Det är för lite.

Gör en skiss, räkna med sättsteg på säg 17cm och plansteg på 25-27cm (ungefär) - Verifiera att ni har minst 200cm fritt rakt ovanför varje stegkant.

Det finns ju dessutom trappgubbar som inte gör annat än räkna på dessa saker....


 
Tack för tipset att fråga ett proffs! Ringde precis en trapptillverkare så jag skall åka dit nu och visa upp ritningarna! Men 200 cm verkar vara norm för frihöjden så det är säkert så att det blir 2 trappsteg för att vara på den säkra sidan.

Som vanligt är man ute i sista stunden, byggarna måste veta idag hur de skall göra, annars så gjuter de för hela väggen mellan de båda plattorna och då blir det svårt att göra uttag!
 
Om du drar in trappan i det övre etaget med 320 mm så får du en frihöjd på 1970 mm (normen säger 2000 mm) på steg 3. Jag har räknat på att du bör ha fyra steg i trappan.
Trappgubben ;)

Edit: Ritade upp trappan och skrev inlägget utan att ha sett de fyra ovanstående inläggen. ;)
 
Har inte arkitekten nån kommentar på detta? Han/hon borde ha koll på såna saker
 
frasse skrev:
Har inte arkitekten nån kommentar på detta? Han/hon borde ha koll på såna saker
Tyvärr har inte alla arkitekter koll på detta. Jag stöter ofta på problemet att de ej avsätter tillräckligt med plats för trappan. Eller att de placerar ett häftigt fönster i trapphuset, men som då råkar komma mitt för väggvangen.
 
Arkitekten har inte haft koll på hur det är bäst att placera trappan. Eller det kanske snarare är så att hon har jobbat fram en ritning som räckte till att söka bygglov, men inte till att bygga utifrån (den var inte tillräckligt detaljerad). Hon hade säkert kunnat fortsätta om vi velat, men eftersom vi vill hålla nere kostnaderna tog vi själva vid där och har sedan med hjälp av en kompis 3D-modellerat huset så vi får riktiga ritningar.

Men det är klart det borde väl arkitekten kommit på iallafall, men vi kan knappast klaga, vi ville ju bara att det skulle gå så fort som möjligt!

Nu har jag pratat med en trappleverantör och det jag inte fattat, men nu fått förklarat för mig, är att man mycket väl kan göra ett fasning av taket fast man inte har trappan ovanför, dvs att taket inte alls behöver vara 30 cm (mellanbjälklag i trä) överallt utan kan vara lite tunnare så man kan göra en snyggare övergång mellan väggarna. Förstår ni vad jag menare, annars får jag göra ett nytt försök med lite ascii-konst?

Slutsatsen av det hela är att vi gör ett trappsteg på det övre etaget, precis som immobil föreslog. Sen hur det blir med fasningen av taket löser vi när bjälklaget skall fixas!

Immobil: jag skickar en offertförfrågan vad det lider!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.