Ber om ursäkt på förhand om de uppgifter jag söker redan finns i andra trådar. Har läst en del, men har ändå svårt att skaffa mig en klar uppfatttning.

Vi har nyss flyttat in i ett radhus från 1960, med krypgrund, trästomme och tegelfasad. Huset är från början ventilerat med självdrag, och det verkar som att det i stort inte har gjorts några ändringar där. Uppvärmningen är idag fjärrvärme, till vanliga vattenburna radiatorer.

Upplevelsen är att det är OK luft i huset. Det står inte still, och det finns inga indikationer på fuktproblematik någonstans. Ändå är nog ventilationen i behov av översyn, för troligtvis finns en något förhöjd radonhalt i huset (grannarna har mätt och haft det) och luften i sovrummet på morgonen är lite dålig.

Efter att ha läst om olika alternativ tror jag den bästa varianten för oss är att lösa det med frånluftsfläktar och fler tilluftsdon. Men hur tar man reda på hur man skall göra mer i detalj? Det skulle kännas bra att ha en övergripande plan för hela huset, och inte bara sätta in ventiler på chans... Behöver man anlita en ventilatonsfirma, eller finns det generella lösningar som funkar?

Bifogar en skiss på de två våningsplanen, om någon har tid och lust att kika. Den enda mekaniska frånluften idag är köksfläkten, i övrigt sitter ett par frånluftsdon på olika ställen i huset. Det finns inte några tilluftsventiler, men huset är ju förstås inte helt tätt.

Tack på förhand!

Handritad skiss över två våningsplan i ett radhus med markerade radiatorer och frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över två våningsplan i ett radhus med markerade radiatorer och frånluftsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av en våningsplan med markerade sovrum, bad, WC och ventilationssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade visst dubbelposta ritningsskissen på undervåningen, sorry.

Men min huvudsakliga fråga är väl egentligen hur ni hade gjort – anlitat en ventilationsexpert eller gjort en egen lösning?

Bifogar originalritningarna här också.
 
BirgitS
Det finns många i forumet som har fixat till ventilation i äldre hus på egen hand, men med tanke på radonet kan det ju vara bra med en expert. Nu är ju rätt tid att mäta radonhalten på de olika våningsplanen också. Sen gör du förbättringar under nästa år och mäter igen om ett år för att se att du har fått önskat resultat.

Grundprinciperna är att sovrum och vardagsrum har tilluft samt att det ska finnas utsug i kök, tvätt, toaletter och badrum (ev. klädkammare om det behövs för att få tillräckligt med utsug på övre plan).
 
Du måste göra en egen långtidsmätning om du vill söka bidrag för radonsanering.
Tilluftsventiler är extra viktigt om det är förhöjda radonhalter, annars riskerar du att radonhalten blir högre när man går från självdrag till mekanisk frånluft. Luften ska in och flödet ökar så kanske kommer luften in via grunden eller otättheter i byggnaden.
 
Tack för tips!

Så egentligen inte göra några åtgärder alls nu, under perioden jag gör en långtidsmätning av radon?
 
Jag skulle inte göra det eftersom det handlar om ca tre månader och radon är inte farligt på det korta perspektivet.
Däremot hade jag läst påom ventilation och radonåtgärder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Grundprinciperna är att sovrum och vardagsrum har tilluft samt att det ska finnas utsug i kök, tvätt, toaletter och badrum (ev. klädkammare om det behövs för att få tillräckligt med utsug på övre plan).
Just det, det har jag förstått. Men är det inte konstigt att det är frånluftsventiler i två av sovrummen på övervåningen, förutom badrummet?

Skall man stänga dem tro, om man ordnar mekanisk frånluft på badrummet så småningom?
 
BirgitS
Sitter frånluftsventilerna i sovrummen i ytterväggen?
Det ser ut så på dina ritningar och i så fall är de nog tänkta att vara tilluftsventiler men på grund av olämpliga flöden så går luften fel väg (kommer in där nere och går ut där uppe).

Eller är de anslutna till någon skorsten på taket?
I så fall kan det vara tänkt att luften kommer in vid fönstret och sen fortsätter upp till skorstenen. Det fungerade som självdrag när skorstenen var varm antingen av värmepannan eller när det är mycket kallt ute.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sitter frånluftsventilerna i sovrummen i ytterväggen?
Det ser ut så på dina ritningar och i så fall är de nog tänkta att vara tilluftsventiler men på grund av olämpliga flöden så går luften fel väg (kommer in där nere och går ut där uppe).

Eller är de anslutna till någon skorsten på taket?
I så fall kan det vara tänkt att luften kommer in vid fönstret och sen fortsätter upp till skorstenen. Det fungerade som självdrag när skorstenen var varm antingen av värmepannan eller när det är mycket kallt ute.
Nej, de ansluter till en kanal, som förmodligen går upp i skorstenen. Har skissat lite grovt på min ritning, ingen av frånluftsventilerna sitter i en yttervägg (radhusgranne till höger om mitt hus på ritningen).
 
BirgitS
Släktingar bodde förut i ett radhus från mitten av 50-talet och där var det också så att det satt frånluftsventiler i sovrummen (otäta fönster som tilluft) på övre plan som gick upp i en skorsten, och de hade alltid badrumsfönstret öppet för att luften skulle vara bra. Men man har inte gjort på det viset under de senare årtiondena eftersom det ofta blir för dåligt.

Kolla med en ljuslåga, tunt papper eller liknande att det verkligen kommer in luft vid fönstren i sov- och vardagsrum.
 
Nu har jag gjort en långtidsmätning av radon, på båda våningsplanen. Något förvånande visade den inga förhöjda halter av radon i luften (trots platta i blåbetong ovanför krypgrunden).

Nu är det dags att renovera badrummet på övervåningen och min plan i samband med det är att stänga frånluftsdonen från de två intilliggande sovrummen och installera en Pax Calima i badrummet, som får ombesörja frånluft för hela övervåningen.
 
Pax Calima mekanisk frånluft är nu installerad i badrummet på övervåningen. Nästa steg blir att installera tilluftsventiler i övriga rum på övervåningen. Men hur beräknar man vilken kapacitet man behöver på tilluftsventilerna? Hittade rekommendationen om 0,35 l/s men är det applicerbart på ett gammalt hus?

Verkar också lite krångligt att beräkna exakt, med tanke på olika luftflöden i huset (springor och otätheter). Kan man chansa lite och försöka känna efter hand man installerar ventiler, hur luftomsättningen upplevs/förbättras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.