Hej,

Vi får tillträde till vårt hus på fredag och ska där bygga en gäst-WC på övervåningen.
Vi har varit där med rörmokare som kikat och uppskattade rördragning till ca 1 dags arbete.
Vi är ganska nya i detta så har dålig uppfattning om vad som är rimliga priser, men med en dags arbete tänkte vi att kanske 10000-15000 för arbete och material. Vad tror ni? Har fått en (än så länge) ospecad offert från VVS-firman på 27500 kr. (De har ca 15 min att åka)


Den orangea rutan visar vart avlopp och vatten kommer upp från nedervåningen. Så det är den blå sträckan som ska dras ovan golvet på vinden, där det ska borras genom väggen för toalett samt dra avlopp och vv/kv till handfat genom en vägg som vi ska regla upp.

Tillägg: Isolering behövs inte, toalettstol, tvättställ och blandare köper vi själva.
 
  • Planritning övervåning med markerad rördragning för ny gäst-WC, orange ruta visar avlopp och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rent spontant så låter ju det priset du fått mer normalt än det du tror. Räkna baklänges själv. 10-15000 minus moms- minus material och minus massa annat och sen ska det även rymmas normal timpenning för en hel dag.
Men jag vet ju ingenting om hur det ser ut och hur mycket material som behövs så jag gissar bara.
 
F fffb skrev:
Hej,

Vi får tillträde till vårt hus på fredag och ska där bygga en gäst-WC på övervåningen.
Vi har varit där med rörmokare som kikat och uppskattade rördragning till ca 1 dags arbete.
Vi är ganska nya i detta så har dålig uppfattning om vad som är rimliga priser, men med en dags arbete tänkte vi att kanske 10000-15000 för arbete och material. Vad tror ni? Har fått en (än så länge) ospecad offert från VVS-firman på 27500 kr. (De har ca 15 min att åka)


Den orangea rutan visar vart avlopp och vatten kommer upp från nedervåningen. Så det är den blå sträckan som ska dras ovan golvet på vinden, där det ska borras genom väggen för toalett samt dra avlopp och vv/kv till handfat genom en vägg som vi ska regla upp.
22000 EXL.MOMS är det då som priset är.
Vet ju inte vilken timpeng rörisen vill ha men arbetet lär ju vara minst 5000:- av priset.
Sedan toalettstolen några tusenlappar till (rörisen betalar med hos grossisten inkl sina rabatter än vad du betalar på Bauhaus)
Isolerade rör ute på kallvinden...
Avlopp med böjar så det går ihop..
Tvättställ med blandare...

Låter som ett bra pris tycker jag.

Räkna ut själv vad du skulle ha fått betala om du går på Bauhaus och köper div avloppsrör och delar plus vattenrör (slang kanske) plus isolering till dessa...
 
P petererlandsson1194 skrev:
22000 EXL.MOMS är det då som priset är.
Vet ju inte vilken timpeng rörisen vill ha men arbetet lär ju vara minst 5000:- av priset.
Sedan toalettstolen några tusenlappar till (rörisen betalar med hos grossisten inkl sina rabatter än vad du betalar på Bauhaus)
Isolerade rör ute på kallvinden...
Avlopp med böjar så det går ihop..
Tvättställ med blandare...

Låter som ett bra pris tycker jag.

Räkna ut själv vad du skulle ha fått betala om du går på Bauhaus och köper div avloppsrör och delar plus vattenrör (slang kanske) plus isolering till dessa...
Fast toalettstol och tvättställ köper vi själva och isolering behövs inte då det är en isolerad sidovind.
 
  • Gilla
Dotkom
  • Laddar…
F fffb skrev:
Fast toalettstol och tvättställ köper vi själva och isolering behövs inte då det är en isolerad sidovind.
Köper du porslinet själv så är timpenningen högre.. tro mig..
Be om en spec om vad som är vad i priset
 
Ca 20000 ex moms i arbetstid (2000 ex moms för några meter rör och kopplingar är väl tilltaget). Låter som om jobbet borde klaras med en eller två man. De sade en dag, så om de är:
En man: 2500 kr/timme ex moms
Två man: 1250 kr/timme ex moms

Min röris tar 650 kr/timme inkl moms, och då köper jag delar av materialet.
Om de inte lägger vattenrör i titan är det den dyr offert från någon som försöker lura er. Ta in fler.
 
  • Gilla
Abbe W och 6 till
  • Laddar…
Vi har precis haft rörmokare här för att fixa i vårat badrum. Den totala kostnaden (väntar på sista fakturan) beräknas landa på ca 14-15 tusen i arbetskostnad.

Då rev jag själv bort de gamla stammarna och nydragningen av VA och avlopp gick ifrån pannrummet som ligger precis under badrummet. Så total längd på vattenrör är ca 15m och avlopp 6m.

Utöver detta tillkom materialkostnader på ca 4000 kr och då hade jag själv mer eller mindre allt i VA väg så det är vad jag fått betala för avloppsrör/krökar osv.

Så tycker inte att 27500 låter orimligt. Var priser före eller efter ROT?
 
Låter normalt om det gäller fast pris.
 
Jag ska själv bygga ett badrum med hjälp av plattsättare och rörläggare - gör snickeriet själv och elen via bekant som är elektriker.

Enligt plattsättaren tog den lokala välkända VVS-firman 700kr/h om jag bad om löpande jobb på rördragningarna. Har dock inte kontaktat dem än - så det kanske var en gissning från plattsättaren.

Ditt pris låter helt hutlöst högt. Om du litar på firman kanske det är bättre att ta det löpande - och innan kontrollera vad de har för timpeng, bilpeng, ”göra hål”-peng, ”använda sina verktyg”-peng, km-peng, % på materialet mm mm....
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker också att det låter rejält dyrt. Jag rev badrum innan bygge som vi betalde rätt rejält för. De tog kring 4500 kr/st för flytt av avlopp (vi flyttade avlopp i dusch och byggde in ett annat i vägg).
 
Pratade med min plattsättare idag. På senaste bygget någon tog fast pris för vvs hade det gått på 18 tkr. Arbetet varierar dock naturligtvis mycket från bygge till bygge.

Han rekommenderade starkt att man tog det på löpande. Firman han rekommenderade tar 550kr/h ex moms.
 
Det är rörmokare vi pratar om. Ett ganska simpelt yrke. Tar 700:-/h kan knappt vad man får o inte får göra. Får de inte sälja material (med 40% påslag på) så ska de ha 800:-/h ska borras hål i regeln får snickar göra det. För de är minsann vvsare. Inte snickare
Och sen kan de inte jobba själva. Helst vara 2st per jobb för att det går ”fortare” (läs det tar 6h av dagen, iställe för 8. Sen att kunden får betala 12h iställe för 8h kan de inte förstå varför kunden bli grinig när fakturan kommer.gärna debitera 2servicebilar oxå)
Av ritningen att dömma utan att veta exakt låter det som 1.5dags, max 2 med inkoppling.
16x700:- 11200:-
Material
Lite avloppdelar. Rör. Kopplingar. O lite småsaker. MAX 4-5000:-
Så lite saltade offert är väl o ta i.(utan o ha sett jobbet)
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Det är rörmokare vi pratar om. Ett ganska simpelt yrke. Tar 700:-/h kan knappt vad man får o inte får göra. Får de inte sälja material (med 40% påslag på) så ska de ha 800:-/h ska borras hål i regeln får snickar göra det. För de är minsann vvsare. Inte snickare
Och sen kan de inte jobba själva. Helst vara 2st per jobb för att det går ”fortare” (läs det tar 6h av dagen, iställe för 8. Sen att kunden får betala 12h iställe för 8h kan de inte förstå varför kunden bli grinig när fakturan kommer.gärna debitera 2servicebilar oxå)
Av ritningen att dömma utan att veta exakt låter det som 1.5dags, max 2 med inkoppling.
16x700:- 11200:-
Material
Lite avloppdelar. Rör. Kopplingar. O lite småsaker. MAX 4-5000:-
Så lite saltade offert är väl o ta i.(utan o ha sett jobbet)
------------------
Låter som du kan detta. Rörläggare/ vvs montörer är inte skoges kungar. Men det du inte förstår att rör ska bockas kopplingar ska dras kanske slangar ska dras i väggar i bland edom två för att där är en lärling med när ska lärlingen lär sig tycker du ? Ibland behövs det vara 2 rörläggare för att du inte kan vara på 2 ställen samtidigt det blir helt enkelt för jobbigt. Ja snickaren gör hål men det gör vi också. tycker du elite fördomsfull pröva bocka lite rör själv och se om du kan få det bra direkt ? för om du gör fel kostar det dig ett par rörlängder och då var du ju inte så duktig som du trodde
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Vem fan bockar rör? Det finns rörirör. Det jag haft rörisar till tar de 1dag att dra om badrum för. 8h det sitter snett. Rören sitter inte fast ordentligt. Etc. så man måste göra om.
Jag gör ett standardbadrum med omdragning. Vatten och avlopp på ca 5h inkl hämtning material. Och då vet jag att det sitter rakt och blir bra direkt. Iställe för att jag måste lägga 8h på vvs faktura och 1.5h på att ändra så de blir rakt.
Alla rörmokare är inte dåliga. Nej. Men tyvärr de flesta. Sega. Trötta och allmänt lata. Allt är såå jobbigt när man ber om nåt utöver standard. ”Det går inte.” Får man ju ofta höra.. sen ska de fakturera 700:-/h, fakturerar 8h/dag kanske gör 5h effektiv tid i arbete. Noll yrkesstolthet. Kanske låter hård. Men jag är ärlig.
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Vem fan bockar rör? Det finns rörirör. Det jag haft rörisar till tar de 1dag att dra om badrum för. 8h det sitter snett. Rören sitter inte fast ordentligt. Etc. så man måste göra om.
Jag gör ett standardbadrum med omdragning. Vatten och avlopp på ca 5h inkl hämtning material. Och då vet jag att det sitter rakt och blir bra direkt. Iställe för att jag måste lägga 8h på vvs faktura och 1.5h på att ändra så de blir rakt.
Alla rörmokare är inte dåliga. Nej. Men tyvärr de flesta. Sega. Trötta och allmänt lata. Allt är såå jobbigt när man ber om nåt utöver standard. ”Det går inte.” Får man ju ofta höra.. sen ska de fakturera 700:-/h, fakturerar 8h/dag kanske gör 5h effektiv tid i arbete. Noll yrkesstolthet. Kanske låter hård. Men jag är ärlig.
Gött, ge mig ditt nr så anlitar jag dig. 5h för ett badrum är fantastiskt.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.