T Thomas' skrev:
300.000kr fel på markarbeten+grund för hus

Vilken sorts grund har du?
Oj! Ja jäklar det var en redig felberäkning!
Vi kommer ha torpargrund. Ska bygga med Älvsbyhus. Vad hade du?
 
T
R Rezzmaistro skrev:
Oj! Ja jäklar det var en redig felberäkning!
Vi kommer ha torpargrund. Ska bygga med Älvsbyhus. Vad hade du?
Ta reda på om Älvsbyhus kräver en certifierad firma för grunden.

Om så är fallet så ber du om en lista för dessa. Om inte så får du ringa till markfirmor och be dom komma ut.

Ingen seriös markfirma som lämnar offert på en tomt över telefon, hussäljare verkar jobba så dock. Dom drar till med summor helt enkelt. Dom har heller ingen koll på placering av huset på tomten. Dom tittar på nybyggnadskartan, vilket inte säger någonting om sten i marken.

Bestäm först vilken höjd du vill sätta huset på, är inte markfirman kunnig om detta så ta dit någon som är, tex en utsättare. Är det detaljplanerat område så måste du ta hänsyn till detta. Då är utsättaren bra att ha med, du måste tex ta med risk för bakfall mot grunden, skall du ha en mur framhör huset, hur högt ska huset då ligga i jämförelse till muren. En sådan grund du har skall ner en bit i backen, då kan det finnas en hel del sten, sprängning etc.

Ta helst in 3-4 offerter för att jämföra priserna. Men se till att samtliga träffar dig på tomten.

Det kan verka vara overkill med tex en utsättare, men det är bra så mycket enklare än att behöva söka om bygglovet.
 
Hej,

Vi byggde med Älvsbyhus 2017.
Nu var våran tomt mycket mer komplex pga ca 400 kbm berg.
600 tusen totalt med platta för dubbelgarage och besiktningar inför sprängningen.
Vi valde även till anlägggning av gräsmattan (utläggning av matjord)

Prisbilden blev ungefär såhär.

Besiktningar inför sprängning 60 tusen.
Matjorden ink arbete 15 tusen.
Plattan ca 60 tusen.
Restererande var markarbete sprängning anläggning av grusparkering och infart ca 200 kvm och grusläggning baksida där altan skulle vara.

Älvsbyhus skickar egna personer som monterar grunden om ni väljer annan markentreprenör.
Vi valde en av dom två som hade kontrakt med Älvsbyhus.
Var väldigt smidigt dom skötte all kontakt med varandra med planering osv.
Givetvis fick vi betala lite extra för det men tycker det var värt det.
Kontraktet på markarbetet sköts mellan kund (oss) och markentreprenör själv även prisförhandlingen.
Våran säljare åkte och tittade på tomten ihop med deras två firmor dom hade kontrakt med innan vi hade skrivit kontrakt med Älvsbyhus för att kunna ge ett ungefärligt pris.
Vilket gjorde att det stämde riktigt bra mot kalkylen.

Sen finns det pengar att spara genom att betala ..... .

Lycka till! Och jag rekommenderar Älvsbyhus.
 
T Thomas' skrev:
Ta reda på om Älvsbyhus kräver en certifierad firma för grunden.

Om så är fallet så ber du om en lista för dessa. Om inte så får du ringa till markfirmor och be dom komma ut.

Ingen seriös markfirma som lämnar offert på en tomt över telefon, hussäljare verkar jobba så dock. Dom drar till med summor helt enkelt. Dom har heller ingen koll på placering av huset på tomten. Dom tittar på nybyggnadskartan, vilket inte säger någonting om sten i marken.

Bestäm först vilken höjd du vill sätta huset på, är inte markfirman kunnig om detta så ta dit någon som är, tex en utsättare. Är det detaljplanerat område så måste du ta hänsyn till detta. Då är utsättaren bra att ha med, du måste tex ta med risk för bakfall mot grunden, skall du ha en mur framhör huset, hur högt ska huset då ligga i jämförelse till muren. En sådan grund du har skall ner en bit i backen, då kan det finnas en hel del sten, sprängning etc.

Ta helst in 3-4 offerter för att jämföra priserna. Men se till att samtliga träffar dig på tomten.

Det kan verka vara overkill med tex en utsättare, men det är bra så mycket enklare än att behöva söka om bygglovet.
Älvsbyhusförsäljaren har inte sagt något om certifierad markfirma, han sa bara att man får välja vem man vill om man inte vill ha det genom dom, sen fick jag en massa papper tillsammans med huspärmen där det stod "till markentreprenören" med information om hur det ska se ut + extraritningar på hus där fallet osv syntes klart och tydligt hur det skall vara och se ut.

Markentreprenören som jag själv tog kontakt med som sa 85-100k träffade jag på plats, på tomten och som jag skrivit så har han arbetat på området tidigare senast bara en två tomter bort. Dock tillkommer kostnad för garageplattan vilket jag inte visste att man skulle ha innan jag pratade med husförsäljaren om det igen. Har bra referenser från/om markentreprenören samt så finns det på kommunen angående geoteknisk undersökning på området/tomten då dom gjorde det i samband med att dom gjorde avstyckning för tomterna. Sen är jag ju förberedd att det kan tillkomma extra kostnader om man behöver t.ex. fylla mer osv men skulle man få det för 100k så är det fortfarande 160k mindre än vad älvsbyhus satt upp :D

Svårt val detta, men grymma tips du kom med!! Uppskattas av mig som inte kan så mycket om ämnet :rofl:(y)
 
M Mikaelzii skrev:
Hej,

Vi byggde med Älvsbyhus 2017.
Nu var våran tomt mycket mer komplex pga ca 400 kbm berg.
600 tusen totalt med platta för dubbelgarage och besiktningar inför sprängningen.
Vi valde även till anlägggning av gräsmattan (utläggning av matjord)

Prisbilden blev ungefär såhär.

Besiktningar inför sprängning 60 tusen.
Matjorden ink arbete 15 tusen.
Plattan ca 60 tusen.
Restererande var markarbete sprängning anläggning av grusparkering och infart ca 200 kvm och grusläggning baksida där altan skulle vara.

Älvsbyhus skickar egna personer som monterar grunden om ni väljer annan markentreprenör.
Vi valde en av dom två som hade kontrakt med Älvsbyhus.
Var väldigt smidigt dom skötte all kontakt med varandra med planering osv.
Givetvis fick vi betala lite extra för det men tycker det var värt det.
Kontraktet på markarbetet sköts mellan kund (oss) och markentreprenör själv även prisförhandlingen.
Våran säljare åkte och tittade på tomten ihop med deras två firmor dom hade kontrakt med innan vi hade skrivit kontrakt med Älvsbyhus för att kunna ge ett ungefärligt pris.
Vilket gjorde att det stämde riktigt bra mot kalkylen.

Sen finns det pengar att spara genom att betala ..... .

Lycka till! Och jag rekommenderar Älvsbyhus.
Okej, kanske skulle man göra så att jag ber om namnen på firmorna och sedan tar kontakt med dom själva eftersom att man tydligen ändå ska hantera det med kontraktet själv :crysmile: saken är att våran säljare utan att se tomten med egna ögon(vad jag vet) dragit till med en summa på 260k. Sen vet jag inte ifall han kanske garderar sig i kalkylen och att det i slutändan kanske blir billigare. hmm valet blev ju svårare nu iaf:crysmile:
 
R Rezzmaistro skrev:
Okej, kanske skulle man göra så att jag ber om namnen på firmorna och sedan tar kontakt med dom själva eftersom att man tydligen ändå ska hantera det med kontraktet själv :crysmile: saken är att våran säljare utan att se tomten med egna ögon(vad jag vet) dragit till med en summa på 260k. Sen vet jag inte ifall han kanske garderar sig i kalkylen och att det i slutändan kanske blir billigare. hmm valet blev ju svårare nu iaf:crysmile:

Min erfarenhet från mina två byggen och bekant är helt klart att hussäljarna saftar på summan helt klart.
Men för att inte göra kunden förbannad när kalkylen spricker.
Får du en kalkyl på 260 men det kostar 200 i slutändan blir du som kund överlycklig.
Men får du kalkyl på 260 och det kostar 350 då blir det annat ljud i källan.

Så helt klart ge Älvsbyhus markgubbe chansen innan du säger nej.
 
M Mikaelzii skrev:
Min erfarenhet från mina två byggen och bekant är helt klart att hussäljarna saftar på summan helt klart.
Men för att inte göra kunden förbannad när kalkylen spricker.
Får du en kalkyl på 260 men det kostar 200 i slutändan blir du som kund överlycklig.
Men får du kalkyl på 260 och det kostar 350 då blir det annat ljud i källan.

Så helt klart ge Älvsbyhus markgubbe chansen innan du säger nej.
Jo så är det ju helt klart, förstod ändå att dom sätter ett högt pris i kalkylen för att gardera sig som du säger. Kanske får ha det genom dom ändå för det är ju bekvämt om man säger så! Blir ju mindre besvär ifall något skulle vara fel dagen då grunden ska läggas som någon längre upp skrev.
Vilket hus byggde du om man får fråga? =) Vi ska bygga ett Edvard,
 
R Rezzmaistro skrev:
Jo så är det ju helt klart, förstod ändå att dom sätter ett högt pris i kalkylen för att gardera sig som du säger. Kanske får ha det genom dom ändå för det är ju bekvämt om man säger så! Blir ju mindre besvär ifall något skulle vara fel dagen då grunden ska läggas som någon längre upp skrev.
Vilket hus byggde du om man får fråga? =) Vi ska bygga ett Edvard,
Vi byggde med det gamla sortimentet.
Det blev ett höner med alternativ planlösning.
Huset finns kvar men heter annat och den planlösningen vi valde är numera standard.
Vi byggde garaget v30 vidbyggt med portarna i gavel, passade bra på våran tomt som är ganska smal vid infarten.

Fördel med det gamla sortimentet var att takkupan fick 3 fönster .
Nackdelen är inga inbyggda fönsterbrädor ☹️.
 
M Mikaelzii skrev:
Vi byggde med det gamla sortimentet.
Det blev ett höner med alternativ planlösning.
Huset finns kvar men heter annat och den planlösningen vi valde är numera standard.
Vi byggde garaget v30 vidbyggt med portarna i gavel, passade bra på våran tomt som är ganska smal vid infarten.

Fördel med det gamla sortimentet var att takkupan fick 3 fönster .
Nackdelen är inga inbyggda fönsterbrädor ☹️.
Ah härligt! Vi kommer ha ett kopplat garave V10 med förresten:D
Ja, den gamla takkupan ser så rymlig ut inifrån, vi har förhöjt väggliv valt med så hoppas det blir riktigt bra inne :)
Hur mycket gick eran övervåning på när du inredde den om man får fråga? =)
 
Vi byggde Älvsbyhus för 1 år sedan. Grundmontören (en Markentreprenör som Älvsbyhus använder för att montera grunden) gav oss en offert på ca 450 000kr.
Jag skickade ut en enkel offert till flera olika Markentreprenörer i området och valde en som kändes bra. Slutpriset blev ca 250 000 men då hade vi också en mycket mer komplicerad tomt än den du har. 40st! Lastbilar fylle bland annat.

En kompis till mig byggde i samma område och hade en motsvarande tomt som du har.
Han fick markarbeten och gjuten platta (80m2 ingen värme i plattan) för 250 000kr.

Jag hade gått på den Markentreprenör som din granne har haft! Finns ingen anledning att använda sig av den som Älvsbyhus rekommendera.

Lycka till!
 
R Rezzmaistro skrev:
Ah härligt! Vi kommer ha ett kopplat garave V10 med förresten:D
Ja, den gamla takkupan ser så rymlig ut inifrån, vi har förhöjt väggliv valt med så hoppas det blir riktigt bra inne :)
Hur mycket gick eran övervåning på när du inredde den om man får fråga? =)

Övervåningen stannade på ganska exakt 200 tusen.

Då lejde vi enbart bort
Lösull och Vvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.