Vilken ska jag välja?

  • Antal röster
    45
  • Omröstningen stängd .
Ha ha, vilken skön tråd detta utvecklats till! :crysmile::ok:(y)
@golfgreen och @Edgarsven Jag tror vi är i mål! :giggle:
Jag får min robot på måndag som klarar 1000m2 fast jag skulle ha klarat mig med den som klarar 750m2 eller kanske kommit billigare undan med ett annat märke. Jag lovar återkomma :rofl:
 
  • Gilla
ante_ante och 2 till
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Ha ha, vilken skön tråd detta utvecklats till! :crysmile::ok:(y)
@golfgreen och @Edgarsven Jag tror vi är i mål! :giggle:
Jag får min robot på måndag som klarar 1000m2 fast jag skulle ha klarat mig med den som klarar 750m2 eller kanske kommit billigare undan med ett annat märke. Jag lovar återkomma :rofl:
Vi var i mål redan när du sa att du hade köpt en Gardena :D
(nu ska vi bara rädda Edgar och övertyga honom också ;) )
 
  • Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Klippningen med min gamla Stiga var aldrig ett bekymmer, kan inte säga att jag visuellt ser någon skillnad på gräsmattan där det är klippet mellan Stigan och Gardena. Man ser dock stor skillnad längs gränskabeln eftersom det alltid var spår där med Stigan. Men ska man bara gå på hur den klipper så var väl Stigan möjligtvis bättre, för den matade igenom långt gräs riktigt effektivt med sin "sågklinga". Det är ju dock inget jag lägger någon större vikt vid eftersom det möjligtvis kommer att märkas vid första klippningen på säsongen.
Det handlar om hur strået blir klippt. Man kan slita av gräs med slöa knivar. Då blir det inte ett bra snitt på strået. Detta gör att gräset behöver mera vatten samt mår sämre. Därför rekar jag att din robot ska ha rakblad. Då kan du ha kort gräs och inte behöva vattna lika mycket.
Nu är du inne på obetydliga saker ändå. Om Worxen måste kompensera sin smala klippbredd med smidigare vändningar så är det inget jag som användare bryr mig i om en annan klippare vänder krångligare men klippare bredare, när båda i slutändan klippare lika snabbt. Det enda som räknas är:
1. Klipparen den bra. Min erfarenhet säger att ingen klippare klipper direkt dåligt.
2. Lämnar synliga spår i gräsmattan. En stor fördel till guidekabel-klippare.
3. Hur mycket hjälp klipparen behöver, tex hur ofta den fastnar. Min erfarenhet säger att synliga spår ökar risken markant för att klipparen kommer att fastna också eftersom den gräver ner sig mer och mer. Behöver kanske inte gälla alla guidekabel-lösa klippare.
1. Nja, det blir dock viss skillnad om det är rakblad eller en stor kniv är min åsikt 2.Jo, de har högre pris pga dessa funktioner. 3. Det har nog mycket med hur du dragit din gränstråd. Samt om det finns håligheter eller mjuka partier i mattan. Alla mattor behöver justeras hela tiden om du har robot. Det blir dock mindre för varje år.
Jag förstår att folk har olika mycket pengar och har man en låst buget på t.ex. 3000:- så är ens enda alternativ kanske en
Robomow RX12u. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att välja en Worx när man är uppe på samma prisnivåer som en McCulloch eller Gardena eftersom dina argument för Worxen är sånt som i slutändan inte är någon fördel.
Högst tveksamt att det verkligen är samma prisnivå för Worx som McCulloch / Gardena. Du måste även inkluderar saker som gränstråd och piggar osv de medföljer Worx. Utan att ha kollat säger jag att priset är nog minst 2000 kr upp för en McCulloch och troligen mera för Gardena. Naturligtvis kan man hitta bra deals om man letar.
 
E Edgarsven skrev:
Det handlar om hur strået blir klippt. Man kan slita av gräs med slöa knivar. Då blir det inte ett bra snitt på strået. Detta gör att gräset behöver mera vatten samt mår sämre. Därför rekar jag att din robot ska ha rakblad. Då kan du ha kort gräs och inte behöva vattna lika mycket.
1. Nja, det blir dock viss skillnad om det är rakblad eller en stor kniv är min åsikt 2.Jo, de har högre pris pga dessa funktioner. 3. Det har nog mycket med hur du dragit din gränstråd. Samt om det finns håligheter eller mjuka partier i mattan. Alla mattor behöver justeras hela tiden om du har robot. Det blir dock mindre för varje år.

Högst tveksamt att det verkligen är samma prisnivå för Worx som McCulloch / Gardena. Du måste även inkluderar saker som gränstråd och piggar osv de medföljer Worx. Utan att ha kollat säger jag att priset är nog minst 2000 kr upp för en McCulloch och troligen mera för Gardena. Naturligtvis kan man hitta bra deals om man letar.
E Edgarsven skrev:
Det handlar om hur strået blir klippt. Man kan slita av gräs med slöa knivar. Då blir det inte ett bra snitt på strået. Detta gör att gräset behöver mera vatten samt mår sämre. Därför rekar jag att din robot ska ha rakblad. Då kan du ha kort gräs och inte behöva vattna lika mycket.
1. Nja, det blir dock viss skillnad om det är rakblad eller en stor kniv är min åsikt 2.Jo, de har högre pris pga dessa funktioner. 3. Det har nog mycket med hur du dragit din gränstråd. Samt om det finns håligheter eller mjuka partier i mattan. Alla mattor behöver justeras hela tiden om du har robot. Det blir dock mindre för varje år.

Högst tveksamt att det verkligen är samma prisnivå för Worx som McCulloch / Gardena. Du måste även inkluderar saker som gränstråd och piggar osv de medföljer Worx. Utan att ha kollat säger jag att priset är nog minst 2000 kr upp för en McCulloch och troligen mera för Gardena. Naturligtvis kan man hitta bra deals om man letar.
Jag vet teorin bakom hur gräset ska skäras, men min erfarenhet med 6 år med en riktig kniv på Stigan är att gräsmattan ser väldigt bra ut. Jag har slipat kniven kanske vartannat år. Antar att den håller sig vass längre än rakblad. Jag vattnar aldrig och har "normal" längd på gräset. Hittills är rakbladen likvärdiga, men jag har ju bara kört lite mer än en månad än.

Det är samma gränskabeln från Stigan som jag använder till ena Gardenan. Man kan ju inte trolla alltför mycket med gränskabeln heller, den måste ju ligga där man vill ha det klippt. Det finns liksom ingen fördel i att välja en klippare utan guidekabel.

Du borde sluta gissa och kolla upp fakta istället. Jag gav dig priserna från Prisjakt så det är vad det är för skillnad. Och då blev det ju nån äldre modell av Worx och inte en M-modell som du pratade om eftersom dom var mycket dyrare.
Kabel, märlor och rakblad medföljer både McCulloch och Gardena så priset för klipparen är totalpriset.
 
Jag har också egen erfarenhet av klippare med kniv (en Viper hos mina föräldrar) och när det gäller slutresultatet finns inga synliga skillnader. Gräset ser lika fint ut oavsett klippmetod.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
legion legion skrev:
Jag har också egen erfarenhet av klippare med kniv (en Viper hos mina föräldrar) och när det gäller slutresultatet finns inga synliga skillnader. Gräset ser lika fint ut oavsett klippmetod.
Har man en bra jord, med näring och vatten så kanske det inte märks. Experter på gräs säger att det blir skillnad. Det gäller även om du slipar kniven på en vanlig motorgräsklippare också tydligen.
 
G golfgreen skrev:
Det är samma gränskabeln från Stigan som jag använder till ena Gardenan. Man kan ju inte trolla alltför mycket med gränskabeln heller, den måste ju ligga där man vill ha det klippt. Det finns liksom ingen fördel i att välja en klippare utan guidekabel.
Om allt annat är likvärdigt, i form av tyst den är, hållbar, pris osv. Så nej, då är det en stor fördel med guidekabel om du nu behöver det. Nu vet vi inte om detta stämmer för dessa 6500 kr maskiner du pratar om här. Stämmer det så blir Worx svårare att rekommendera.
Grannen körde i 5 år utan guidekabel till sin HQ och det funkade bra. Som jag skrev tidigare Worx modeller för 1000 m2 är nu helt klart prisade för högt.
Du borde sluta gissa och kolla upp fakta istället. Jag gav dig priserna från Prisjakt så det är vad det är för skillnad. Och då blev det ju nån äldre modell av Worx och inte en M-modell som du pratade om eftersom dom var mycket dyrare.
Kabel, märlor och rakblad medföljer både McCulloch och Gardena så priset för klipparen är totalpriset.
Jag tycker det är viktigare att kolla på vad maskinerna kostar i affären, för de flesta köper nog där.
 
E Edgarsven skrev:
Har man en bra jord, med näring och vatten så kanske det inte märks. Experter på gräs säger att det blir skillnad. Det gäller även om du slipar kniven på en vanlig motorgräsklippare också tydligen.
Jag är ingen expert på gräs så jag kan inte bedöma hur bra mina gräsmattor är. Det jag kan säga är att ingen har gjort något på den gräsmattan där Stigan har gått, på över 30 år, minst. Vad förra ägaren gjorde har jag ingen koll på.
Jag kan rapportera i slutet av sommaren om det har blivit någon märkbar skillnad på klippningen nu när det är rakblad.
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Om allt annat är likvärdigt, i form av tyst den är, hållbar, pris osv. Så nej, då är det en stor fördel med guidekabel om du nu behöver det. Nu vet vi inte om detta stämmer för dessa 6500 kr maskiner du pratar om här. Stämmer det så blir Worx svårare att rekommendera.
Grannen körde i 5 år utan guidekabel till sin HQ och det funkade bra. Som jag skrev tidigare Worx modeller för 1000 m2 är nu helt klart prisade för högt.

Jag tycker det är viktigare att kolla på vad maskinerna kostar i affären, för de flesta köper nog där.
Jag vet inte vad du syftar på med maskinerna för 6500, alla jag har nämnt har guidekabel, klipper lika och kabel och märlor ingår.

Jag har faktiskt aldrig sett en Husqvarna följa begränsningskabeln hem, men det är ju för att den väljer guidekabeln i första hand, så jag vet inte hur den beter sig riktigt. Verkar dock dumt att inte utnyttja möjligheten när den finns.

Priserna är i butik. McCulloch säljs billigast på Clas Ohlson och Gardena är eventuellt ett fåtal kronor dyrare i stora byggvaruhus. Ett exempel är Gardena Smart Sileno Life 1000 som kostar exakt lika mycket i dom 4 billigaste affärerna, varav en av dom är Bauhaus. Ett annat exempel är Gardena Sileno City 250 som är billigast på K-rauta.
 
G golfgreen skrev:
Jag har faktiskt aldrig sett en Husqvarna följa begränsningskabeln hem, men det är ju för att den väljer guidekabeln i första hand, så jag vet inte hur den beter sig riktigt. Verkar dock dumt att inte utnyttja möjligheten när den finns.
Det kan man ställa in, dvs. hur många minuter en HQ ska leta efter i första hand signal från laddstationen, i andra hand gudiekabeln och i tredje hand begränsnignskabeln. Men det ska ju en helt osannolik situation till för att den inte ska hitta guiden inom den angivna tiden (som ligger på ca 10 minuter som standard tror jag). På även en enorm gräsmatta hittas ju guiden inom mycket kort tid.
 
Jag har aldrig sett det själv men har för mig att en HQ går i en korridor innanför begränsningsslingan om den skulle följa den hem. Alltså varieras avståndet till slingan och inga spår bildas.
 
legion legion skrev:
Jag har aldrig sett det själv men har för mig att en HQ går i en korridor innanför begränsningsslingan om den skulle följa den hem. Alltså varieras avståndet till slingan och inga spår bildas.
Korrekt, även det ställer man in, den s.k. korridorbredden. Den ställs in för både guide och begränsning individuellt, men blir ju sällan aktuellt för begränsningen pga ovan.
 
Min gamla Stiga kunde också gå en bit utanför begränsningskabeln, men problemet var att få den att börja följa kabeln igen i närheten av laddstationen. Det krånglade så mycket så det var enklast att låta den följa kabeln exakt istället, vilket skapade spår.
Har Husqvarna patent på lösningen för att få deras (och Gardena/McCulloch) klippare att börja följa kabeln i närheten av stationen? Eller har även andra märken denna lösning idag?
 
G golfgreen skrev:
Min gamla Stiga kunde också gå en bit utanför begränsningskabeln, men problemet var att få den att börja följa kabeln igen i närheten av laddstationen. Det krånglade så mycket så det var enklast att låta den följa kabeln exakt istället, vilket skapade spår.
Har Husqvarna patent på lösningen för att få deras (och Gardena/McCulloch) klippare att börja följa kabeln i närheten av stationen? Eller har även andra märken denna lösning idag?
Den hittar hem med hjälp av signal från stationen (utan behov för guidekabel) som den känner av inom en radie på några meter. Om de har patent på det vet jag inte.
 
Så var det äntligen dags... :ok:
 
  • Förpackning av GARDENA smart system produkt med monteringsverktyg på ett trägolv i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Magic-gnome och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.