Hej, vi hyr ut vår stuga. Den kommande hyresgästen har hört av sig och frågat om det finns wi-fi, vilket det inte gör. Hyresgästen har bett oss ordna detta och kommer självklart att betala för detsamma. Vi har sagt att vi ska försöka hitta en vettig lösning. Eftersom det är vårt fritidshus är vi inte intresserade av att dra på oss någon form av "permanent" abonnemang, utan letar efter en mer tillfällig lösning. Eftersom hyresgästen har barn i "spelför" ålder så handlar det om ett wi-fi som klarar on-line spel, streaming av film mm. Någon som har tips om vad som kunde fungera?
 
Kanske Framtidens Nät från Telia? Mobilt abb med obegränsad surf. Tror dock att det är ett års bindningstid, men lite osäker på det.
 
Om det är mobilt som gäller skulle jag hänvisa hyresgästen till ett eget abonnemang, finns inget mervärde i att du skaffar och låter hyresgästen betala. Då kan hyresgästen välja vad man önskar och kanske även i kombination/paketering av mobilabonnemang oftast till lägre kostnad. Och hyresgästen kan själv välja bindningstid utifrån att man inte låser upp sig med utrustning i fastigheten. Du slipper även agera support om det blir problem/strul med mobil uppkoppling och wifi-täckning, samt kapacitet/prestanda. Skulle själv i liknande situation inte hantera mobil uppkoppling.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hej, vi hyr ut vår stuga. Den kommande hyresgästen har hört av sig och frågat om det finns wi-fi, vilket det inte gör. Hyresgästen har bett oss ordna detta och kommer självklart att betala för detsamma. Vi har sagt att vi ska försöka hitta en vettig lösning. Eftersom det är vårt fritidshus är vi inte intresserade av att dra på oss någon form av "permanent" abonnemang, utan letar efter en mer tillfällig lösning. Eftersom hyresgästen har barn i "spelför" ålder så handlar det om ett wi-fi som klarar on-line spel, streaming av film mm. Någon som har tips om vad som kunde fungera?
Man väl dela ut sin egna mobil som "mobilsurpunkt"?
 
Vill du inte skaffa en fast uppkoppling så låt hyresgästen stå för den mobila uppkopplingen
 
Tre har ett obegränsat mobilt bredband utan bindningstid, 449/mån.

Ett ok 4G-modem går väl på någon tusenlapp och sen surfen då, den är annars nästan alltid begränsad på något vis, men vad förbrukar en tolvåring som helst av allt bara spelar, 25–50 GB per dag? Det räcker nog inget begränsat abonnemang för, då får man köpa extra surf också. Skulle därför köra max för en sådan gäst och sen skala ner eller säga upp.

Jag kör mobilt bredband på landet. Delvis för surfpotten, men delvis också för den bättre signal man får med ett vettigt 4G-modem än med telefonen. Har inte Tre iofs, men sak samma. Det ger trevliga möjligheter till lite fjärrövervakning av temp och att dörrar är stängda osv. om man vill det, men sånt kostar också förstås.

Så med uthyrning skulle jag definitivt satsa på ett mobilt bredband. Om man sen ska ta extra betalt för det eller baka in i priset är en smaksak.
 
Låt hyresgästen stå för den mobila uppkopplingen.
Dom låter för övrigt väldigt okunniga som frågar efter Wifi men man förstår väll att dom menar om internet finns och ingår i hyran :)
 
Jag hade aktat mig för att stå på ett abonnemang som någon annan använder. Hotell och andra vågar sig inte polisen och advokatmaffian på men om din hyresgäst skriver inlägg om invandring, säljer knark eller tankar filmer så går dom på den som tecknar abonnemanget.

Bättre då att sätta upp antenn på taket om det är dålig mottagning, installera ett bra 4G-modem och kanske repeatrar i stugan och säga till hyresgästerna att skaffa eget SIM-kort. Jag hyr ut villan som har fiber men mina hyresgäster får teckna eget abonnemang (Telia Öppen Fiber).
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.