A
Hej!

En kompis har köpt en 2 rummare (bostadsrätt), näst sista våningen. av JM.
Tänkte fråga er 3 saker:

1. vad bör han kolla på innan besiktningsmännen kommer?

2. vad är eran generella erfarenhet av beskattningar av nybyggda bostadsrätter?

3. finns det något annat som man bör tänka på?
 
Om du menar egen förbesiktning, har han alltså tillgång till lägenheten trots att den inte är besiktigad ännu?

Vanliga fel vid nybygge är fel fall i badrummet. testa med en kula eller något att det inte lutar åt fel håll. Besiktningsmän kan ofta kolla rätt slarvigt på detta.

Låt duschen stå på i några minuter, kontrollera att avloppet fungerar, spola i toan, ett par gånger.

Annars är det väl mest att se till att bes. mannen hittar ev. små skavanker. Repor i golvet, småskador på fönster o dörrkarmar. Gå på golven över hela ytan, känn om det sviktar någonstans, eller knarrar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nikasp
Min erfarenhet av Skanska är att de tuffingar de sätter in på slutet kommer att försöka neka allt de bara kan så bara att vara bestämd och kanske lite påläst i förväg också. Jag fick bråka en hel del angående en repad diskbänk. Repades mellan att jag fick nycklar och inflytt några veckor senare. De försökte tom polera den trots att jag uttryckligen sa att det inte fanns på kartan (borstad yta så den blev helt flammig och med polerrosor). Tog mycket tid och tjafs från båda sidor och till sist fick de ändå byta diskbänken, efter diffusa "hot" om att det skulle vara risk för andra skador. Blev inte lika positiv till Skanska efter den upplevelsen.

Tips om golv är bra, det sviktade på något ställe nära vägg och det missade jag då jag direkt ställde flyttkartonger där. Det fixade de genom att borra i parketten och spruta in något vilket gjorde det stumt. Dock syntes det blanka fläckar när vårsolen kom där de återställt hålen de tagit upp. Obs att jag är sjukt petig och ser ALLT. Hade det inte varit en BR som jag visste att jag flyttar från efter ett par år hade jag varit mer ledsen.
 
  • Gilla
kimmens och 1 till
  • Laddar…
Tips kan vara att kolla lister och där elementrör kommer upp ur golvet. Har för mig att det finns en tråd om det här på forumet. ;)
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Om du menar egen förbesiktning, har han alltså tillgång till lägenheten trots att den inte är besiktigad ännu?

Vanliga fel vid nybygge är fel fall i badrummet. testa med en kula eller något att det inte lutar åt fel håll. Besiktningsmän kan ofta kolla rätt slarvigt på detta.

Låt duschen stå på i några minuter, kontrollera att avloppet fungerar, spola i toan, ett par gånger.

Annars är det väl mest att se till att bes. mannen hittar ev. små skavanker. Repor i golvet, småskador på fönster o dörrkarmar. Gå på golven över hela ytan, känn om det sviktar någonstans, eller knarrar.

det är en nybyggd bostadsrätt som hon kommer flytta in i om 2 månader!
bostadsrätten är inte färdig byggd än!
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Det är inte speciellt mycket att göra innan. Besiktning kommer ju att göras innan din kompis får tillgång till lägenheten, så man får ta ställning när man väl får tillgång.
Någonting att tänka på är väl att inflyttningsdatumet troligen kommer att skjutas upp, det är nästan mer regel än undantag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C C.Lundin skrev:
Det är inte speciellt mycket att göra innan. Besiktning kommer ju att göras innan din kompis får tillgång till lägenheten, så man får ta ställning när man väl får tillgång.
Någonting att tänka på är väl att inflyttningsdatumet troligen kommer att skjutas upp, det är nästan mer regel än undantag.
Någonting att tänka på är väl att inflyttningsdatumet troligen kommer att skjutas upp, det är nästan mer regel än undantag.

//Hej
hur menar du här?
 
ritva_1950 skrev:
Någonting att tänka på är väl att inflyttningsdatumet troligen kommer att skjutas upp, det är nästan mer regel än undantag.

//Hej
hur menar du här?
Det var väl lite ironiskt sagt, men det ligger någonting i det.
Du frågade om det var någonting man skulle tänka på innan man flyttar till en nybyggd lägenhet, och då var det det jag kom på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
mera? någon?
 
A
något annat min kompis bör tänka på gällande balkongen också, när det är besiktning?
 
Njaa, inte egentligen. Balkongen är i sin helhet föreningens ansvar (brukar vara så, variationer kan finnas i stadgarna). Ev. fel där kan aldrig bli medlemmens ansvar att fixa. Man kan möjligen titta så det inte är fall in mot balkongdörren. Man vill ju att regnvatten rinner bort från balkongen, och så att dörren inte kärvar eller något.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.