Hej,

Någon som vet hur man byter drivrem på en Partner handgräsklippare? Vad jag kan se så måste jag ta bort fästet som kniven sitter på så jag får bort plastkåpan som skyddar remmen (se bilden). Jag lyckas inte få bort fästet. Jag har tagit bort platskåpan på ovansidan.
Någon som vet hur man löser detta? Tacksam för tips och hjälp. Närbild av en gräsklippares knivfäste och delvis synlig skadad drivrem under plastkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
J JJ1 skrev:
Hej,

Någon som vet hur man byter drivrem på en Partner handgräsklippare? Vad jag kan se så måste jag ta bort fästet som kniven sitter på så jag får bort plastkåpan som skyddar remmen (se bilden). Jag lyckas inte få bort fästet. Jag har tagit bort platskåpan på ovansidan.
Någon som vet hur man löser detta? Tacksam för tips och hjälp.[bild]
J JJ1 skrev:
Hej,

Någon som vet hur man byter drivrem på en Partner handgräsklippare? Vad jag kan se så måste jag ta bort fästet som kniven sitter på så jag får bort plastkåpan som skyddar remmen (se bilden). Jag lyckas inte få bort fästet. Jag har tagit bort platskåpan på ovansidan.
Någon som vet hur man löser detta? Tacksam för tips och hjälp.[bild]
Får nog ta bort den stora metallkåpan först?
 
Jag hoppas inte att det ska behövas, det blir lite för omständligt då. Jag får nog prova med en rejäl avdragare.
 
Har nu provar med en avdragare men den vill inte lossna.
 
Testa att dränka knivfästet i rostlösarolja i någon dag och testa igen. Om inte det funkar testa värm lite på fästet men inte över 100c då riskerar du att vevaxeltätningen börjar läcka... för att vara på säkra sidan kan du hälla kokande vatten över..

Om inte det funkar skulle jag kapa sönder skyddet för remen och sedan köra utan men det gör du med egen bedömning.
 
D Melb skrev:
Testa att dränka knivfästet i rostlösarolja i någon dag och testa igen. Om inte det funkar testa värm lite på fästet men inte över 100c då riskerar du att vevaxeltätningen börjar läcka... för att vara på säkra sidan kan du hälla kokande vatten över..

Om inte det funkar skulle jag kapa sönder skyddet för remen och sedan köra utan men det gör du med egen bedömning.
Tack för tipset!
 
T
Kör du utan skydd lär du snart få byta rem igen... Ring en småmaskinsfixare och fråga annars, dom kan ha erfarenhet och tips.
 
Jag tror heller inte det är lämpligt utan skydd för remmen. Jag har sprutat på rostlösningsolja och ska prova och värma också så borde den lossna med hjälp av en bra avdragare.
 
T
Hur gick det?
 
T tobiast skrev:
Hur gick det?
Jag gav upp, den åkte till tippen. Nu kör en robotgräsklippate runt istället.
 
  • Gilla
Magnus 69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.