Många bra ideer. Klyvsåg som använder monteringsbordet till utmatning är lysande. däremot onödigt att bygga ihop. Se till att de har samma höjd och hitta på ett enkelt sätt att koppla ihop dem.

Det ser ut som om du har den största DeWalt kapen. Den tål att stå kallt under tak. Bygg en enkel bänk med utdragbara materialstöd utanför verkstan i ladan. Gör en huv/lucka som skydd. Misstänker att du tänker lagra längre material ute i alla fall. Då står sågen där virket finns och du slipper böka med plank inne.
mvh Findus
 
findus42 skrev:
Många bra ideer. Klyvsåg som använder monteringsbordet till utmatning är lysande. däremot onödigt att bygga ihop. Se till att de har samma höjd och hitta på ett enkelt sätt att koppla ihop dem.

Det ser ut som om du har den största DeWalt kapen. Den tål att stå kallt under tak. Bygg en enkel bänk med utdragbara materialstöd utanför verkstan i ladan. Gör en huv/lucka som skydd. Misstänker att du tänker lagra längre material ute i alla fall. Då står sågen där virket finns och du slipper böka med plank inne.
mvh Findus
Jo många bra idéer blir det här på BH! :)
Jag har faktiskt mitt virke/skivor inne i ladan men jag har mina funderingar på att man inte kommer använda den så
mycket när man bygger andra saker än hus. Har just nu ingen DeWalt (vet inte ens om jag kommer välja en i framtiden, de "ligger" inte bra i min hand några av deras maskiner) utan den hittade jag på https://3dwarehouse.sketchup.com har bara med den som ett exempel.
Bordssågen är bara fastskruvad då den är lätt att ta bort och sätta på sin rullställning.
 
Ola C skrev:
Gissar, vad gissade jag?

Förstår din tanke med kap o gersågen o skåpen men tycker fortfarande det tar för mycket plats. Skåp är bra att ha men de ska helst ge arbetsyta ovanpå isåfall, den där kap o gerbänken ger minimalt med arbetsyta.

Har du surfat på vad amerikanarna kallar "one car garage shop"? De har ungefär samma mått som ditt utrymme ser ut att ha. Det här tycker jag är en hyfsad kompromisslayout för en långsmal liten verkstad.

[länk]
Du gissade fel på maskinerna! ;)

Tack för länken. Måtten stämmer som du säger. Jag har kollat igenom dom sidorna också. Hade gärna önskat att man hade en stor öppning i ena kortändan så kunde man tänka om med mycket placering av olika funktioner.
 
Antingen en luft-luft värmeväxlare eller återföring av utsugen (filtrerad) luft. Det första alternativet är att föredra.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inga kap/ger som man kan hissa upp i taket när de inte används? Så kunde man ha ett genomgående monteringsbord under och sänka ned sågen bara vid behov.
En stålvajer, vinsch och några hjul i taket?

En bra idé :)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inga kap/ger som man kan hissa upp i taket när de inte används? Så kunde man ha ett genomgående monteringsbord under och sänka ned sågen bara vid behov.
Tänker på en assistentlyft till köket :D Länk
Det går väl att bygga något liknande och sätta i skåp :p
 
berne88 skrev:
[länk]

kika in den tråden, bra ide med alu stativ för att bra arbetsbord, om de kan var något
Den som Masses har?
 
FreQa skrev:
den hittade jag på [länk] har bara med den som ett exempel.
.
Jag noterade i dina bilder att maskinerna var en smula "överdetaljerade" då syftet var att planera layouten.

Nåväl, förslaget om att hissa bordssågen, kan du inte omvänt sänka den istället, en konstruktion liknande tex biltemas motorcykellyft ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-2000021674/
En smula onödigt med domkraft/hydraulik för att lyfta sågen kanske, å andra sidan blir det stabilt.
 
hyggabus skrev:
Jag noterade i dina bilder att maskinerna var en smula "överdetaljerade" då syftet var att planera layouten.

Nåväl, förslaget om att hissa bordssågen, kan du inte omvänt sänka den istället, en konstruktion liknande tex biltemas motorcykellyft ?
[länk]
En smula onödigt med domkraft/hydraulik för att lyfta sågen kanske, å andra sidan blir det stabilt.
ingen dum idé. kan man nog bygga enklare då kap o ger inte väger så mycket.
 
Uppdaterar mina funderingar på snickarboden efter en hel del tankar. Framför allt är arbetsbordet lite mindre så kan man vrida runt det och komma åt från flera sidor. För värmens skull flyttade jag in spånsugen men lyfte upp den lite så är den inte i vägen på samma sätt.

Varbyhagen snickarbod vy uppifrån spånsug inne.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varbyhagen snickarbod vy uppifrån spånsug inne 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fortsatt skissa efter jag fick ta över gamla stallet som var lite större (mer jobb också).
Skåp behövs och bland dessa kan man placera kap och gersågen.
Ljudisolerad låda för kompressorn. Större bord för Dewalt 745 (planerar inköp av den) och fräsbord.
Bänk för finlir.
Placering av bandsågen är inte optimal med tanke på att jag kanske får en 200 kg såg ikväll! Var placeras den bäst?
3D-skiss av ett verkstadsutrymme med skåp, arbetsbänkar, en kap och gersåg, samt en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av verkstadsinredning med såg, fräsbord och skåp som planerats i ett gammalt stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en verkstadsinredning med såg, skåp och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Funderar vidare...
Stort fyrkantigt bord som man kan rulla ut lite:
3D-layout av en verkstad med stort fyrkantigt bord i mitten och verktygsmaskiner längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller långsmalt med maskiner på hjul längs väggen:
Översiktsbild av en verkstadsritning med fyrkantigt bord i mitten och maskiner på hjul längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken fungerar bäst /smidigt?
 
I sommar är det dags att ta tag i snickeriet så man inte behöver väcka halva huset (arbetar i garaget som står under huset idag).
Denna lösning är nog den som jag siktar mot i dagsläget.
Planritning över en verkstadsinredning med bordssåg, fräs, snickarbänk och förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står en Ridgid bordssåg på inköpslistan som får ett utmatnings/monteringsbord bakom sig. Till höger i bordssågen monteras en fräs. Kapsläde som man kan vända på och kapa längs sidan eller använda sig av tillsammans med jiggar mm. På andra sidan monteras jag en Sjöbergs snickarbänk som jag har idag på några skåp med låsbara hjul.
3D-modell av en välorganiserad verkstadsinredning med bordssåg, fräs, snickarbänk och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvaring av skivor och mindre mängd reglar (om dessa ska finns i detta utrymmet är inte riktigt bestämt). Skåp och hyllor samt luft-luftvärmepump. Ljudisolerat skåp för kompressorn.
3D-modell av en organiserad verkstadsinredning med bordssåg, fräs, snickarbänk, skåp och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långsidan med sin förvaring och verktygstavlor i hörnet. Spånsug i andra hörnet kopplat till kap/ger, utsug finns vid andra bordet där svarv, slipmaskin mm finns, samt till bordssågen och en lös slang från taket att koppla ihop med mindre slipmaskiner mm. Hopfällbart svetsbord får man arbeta med ute i carporten.

Har jag fått med det mesta?
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Ser trevligt ut. Vad har du för mått på lokalen?
Vad är det du ska snickra?

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.