Hej.
Tänkte höra här om någon kan hjälpa mig med vilken typ av färg jag ska använda mig av i källaren och hallen.

I källaren så ska jag måla väggarna i ett tidigare pannrum som ska bli förråd. Jag tror att det mesta av ytskicktet på väggarna idag är puts, förutom där vi har tagit bort gammal tapet där putsen följde med.
Om det nu är relevant i frågan så är källaren är under mark/sutteräng och ej dränerad sen 59. Jag har inga putssläpp efter väggarna. Vad vill jag ha för typ av färg? Bifogar en bild på väggarna.
Hur målar jag dessa väggar på ett korrekt sätt?

Vägg med gamla putsytor och flagnande färg där tapeten tagits bort, inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hallen så är det furu. Tidigare ägare har använt en färg som heter Milltex 7 i resten av huset där det är någon form av väv. Hon trodde inte att den färgen funkade på trät men hon var inte säker. Vilken typ av färg vill jag använda på furu? Jag hade tänkt att måla vitt. Räcker det att damma av och sen måla två lager med lämplig färg?

Trätak och väggpanel av furu i ett rum som ska målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderade också om man skulle ta och måla källargolvet när man ändå är igång. Är det svårt att få till golv och är det mycket arbete? Golvet är betong och ser idag ut som på nedanstående bild.

Obehandlat betonggolv med fläckar och sprickor, behov av renovering och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Per
 
Griffeltavlan
Furu taket lär slipas om det är lackat sen lör du ha på kvistlack så du inte får genomslag av kvist i färgen. Efter de lär du grunda taket sen färg. Tror du lär ha snickerifärg i taket på furun. Typ servalac
 
BirgitS
S Skomm@r skrev:
I källaren så ska jag måla väggarna i ett tidigare pannrum som ska bli förråd. Jag tror att det mesta av ytskicktet på väggarna idag är puts, förutom där vi har tagit bort gammal tapet där putsen följde med.
Om det nu är relevant i frågan så är källaren är under mark/sutteräng och ej dränerad sen 59. Jag har inga putssläpp efter väggarna. Vad vill jag ha för typ av färg?
Silikatfärg är nog rätt.
 
Själv har jag slipat bort färgen på väggarna i källaren en liten bit över markytan och lagt på ett lager puts.
Sen har jag målat med Silikatfärg som andas.
När det gäller golvet i källaren så skulle jag inte måla det i ett äldre hus med tanke på fuktvandringen och du har säkert inte ett kapilärbrytande skikt. Själv har jag valt klinkers i källaren.

När det gäller träpanel så finns det grundfärg som förhindrar att kvistarna kommer synas igenom färgen och det har jag använt på hela övervåningen med mycket bra resultat.
Panelen bör dock målas när det är som torrast, mitt i vintern så det inte springa ker när det torkar.
 
Tack så mycket för era svar. Då har jag en hum om vad jag ska leta efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.