M
Detta med impregnering...

Har köpt ett växthus som enligt tidigare ägare var fäst i en träsockel nedgrävd i marken.

Vad finns för alternativ till tryckimpregnerat virke? Känns inte så kul för miljö (eller för mig när man rekommenderas att ha andningsskydd vid sågning i det) NTR/AB-impregneringsklass är det enda jag hittat för de reglar med rätt mått (skall vara 45x70 mm) och det är inte något jag vill använda i mark direkt.

Hur kan man rötskydda trä själv?
 
Träet är impregnerat med kopparsalter och utgör ingen hälsorisk.
 
M
E etompau skrev:
Träet är impregnerat med kopparsalter och utgör ingen hälsorisk.
Men är det verkligen så?

På alla sidor jag kollat hos bygghandlare står att det inte skall vara i kontakt med mark/vatten och att det är impregnerat enligt:

"Tanagard - ett mögelmedel som endast tillsätts 5 dl på 1000 liter vätska

Tanalith E- impregneringsmedlet. 1,35 % blandas på NTR AB och 2,70% på NTR A"

Det är förvisso kopparföreningar men det står ju också att det är giftigt för vattenlevande organismer, att spill skall samlas upp och att man inte skall ha det i mark utan bara ovan mark?
 
Det spikas och byggs överallt i Sverige med tryckimpregnerat trä, idag utgör som sagt inte det tryckimpregnerade träet någon hälsofara.
Är du orolig, så köp oimpregnerat trä.
 
M
E etompau skrev:
Det spikas och byggs överallt i Sverige med tryckimpregnerat trä, idag utgör som sagt inte det tryckimpregnerade träet någon hälsofara.
Är du orolig, så köp oimpregnerat trä.
Det var det min fråga här gällde, hur man kan rötskydda icke tryckimpregnerat trä själv. :)
 
  • Gilla
Brainspace och 1 till
  • Laddar…
Använd rå kallpressad linolja.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Maskinolja, men det kommer bli en lukt.
 
Förr användes tjära. Man kan också blanda tjära med linolja och få roslagsmahogny
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
NTR A är till just för virke som har markkontakt.
NTR AB däremot är inte gjort för att tåla markkontakt långvarigt.
https://www.traskydd.com/vanliga-fragor

NTR A finns inte i klenare dimension än 70x70 mm, men ju grövre desto bättre funktion och längre livslängd.

Kådrikt kärnvirke av fur, eller ek, är de två röttåligaste inhemska virkena.
 
Magnus E K
Eller bygg grunden med stenplattor/plintar/lecablock istället.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
lärjungen
Köper man ett sågverktyg, tex en handklinga (aka cirkelsåg) finns det ofta tre symboler på paketet eller i manualen. En gubbe med skyddsglasögon, en gubbe med munskydd och en gubbe med hörselkåpor (dessa symboler finns ibland på hammare också).
Symboler för personlig skyddsutrustning: hörselkåpor, munskydd och skyddsglasögon.
Det betyder alltså att oavsett vad man sågar rekommenderar tillverkaren att man skall ha allehanda skydd för att de skall ha ryggen fri. Att såga i impregnerat utgör ingen större hälsorisk än att såga i något annat trämaterial, såvida man inte sågar med munnen öppen ;)

Så jag skulle definitivt använda impregnerat utan att vara orolig för hälsa eller miljö. På 70 och 80-talet borde man nog funderat en gång extra, men idag är impregneringen betydligt mer skonsam (och samtidigt är reglerna tio gånger strängare nu, så man ombeds ju nästan gömma sig i jordkällaren i två dygn bara för att vinden ligger på snett från Polen).

Men vill man absolut inte det så har du fått många bra tips redan
 
Redigerat:
Magnus E K
Fast en del här verkar ju tro att vanligt trä möglar eller ruttnar bort direkt bara för att det kommer lite regn på det. För snart tre år sedan byggde jag några träpallar/bockar av helt vanligt virke (från Byggmax, så sannolikt ingen superkvalitet) som jag placerade på några platser utomhus (dvs inte på min egen tomt utan i naturen och utan planerad framtida avfallshantering, så att ställa något giftigt där var helt uteslutet). De har alltså stått ute i snart tre år i sol, regn och snö och har hittills varken möglat eller ruttnat.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast en del här verkar ju tro att vanligt trä möglar eller ruttnar bort direkt bara för att det kommer lite regn på det. För snart tre år sedan byggde jag några träpallar/bockar av helt vanligt virke (från Byggmax, så sannolikt ingen superkvalitet) som jag placerade på några platser utomhus (dvs inte på min egen tomt utan i naturen och utan planerad framtida avfallshantering, så att ställa något giftigt där var helt uteslutet). De har alltså stått ute i snart tre år i sol, regn och snö och har hittills varken möglat eller ruttnat.
Obehandlat trä klarar sig bra, så länge det får möjlighet att torka upp. Det är konstant fuktighet, som får trä att ruttna.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Sockeln till vårt växthus är tryckt, och börjar nu multna bort (okänd ålder, byggt mellan 1971 och 2016)

Jag hade murat.
 
Gjuta/mura eller ordentligt kärnvirke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.