Hej,

Ska slänga upp en bänkskiva på ca. 220x64 cm i tvättstugan ovanför TT & TM. Finns inga underskåp att vila den mot eller utrymme för stödben. Tänkte göra enligt bilden, montera reglar längsgående med skivan. Långsidans vägg är i betong. Kortsidornas i gips. Tänkte vila skivan mot reglarna samt skruva ihop de med vinkeljärn underifrån + foga runt hela på ovansidan.

OK lösning?
 
  • Schematisk skiss av montering av bänkskiva med reglar mot betong- och gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det kommer tyvärr inte funka speciellt bra. Den kommer att böja ner på mitten samt vara väldigt svag i mitten på framkanten. Var ska tm och TT vara placerade? Man kan sätta en frisida på sidorna av dessa samt mellan dem som stödjer upp skivan.
 
E epw skrev:
Det kommer tyvärr inte funka speciellt bra. Den kommer att böja ner på mitten samt vara väldigt svag i mitten på framkanten. Var ska tm och TT vara placerade? Man kan sätta en frisida på sidorna av dessa samt mellan dem som stödjer upp skivan.
Tack för tips. Om jag bara lägger bordsben som stöd mellan dem vid framkanten, tror du det räcker då? Ett sånt där i järn från Ikea som går att justera i höjden. TM och TT kommer ta upp cirka 70 procent av utan på skivan sett från vänster till höger.
 
E
M Cameltoe skrev:
Tack för tips. Om jag bara lägger bordsben som stöd mellan dem vid framkanten, tror du det räcker då? Ett sånt där i järn från Ikea som går att justera i höjden. TM och TT kommer ta upp cirka 70 procent av utan på skivan sett från vänster till höger.
Det beror på vad du använder dig av för och skiva och vad du ska använda bänkskivan till bet bästa är att montera skivan och sätta in benet i mitten och känna hur skivan reagerar med ett stöd. Funkar inte det så finns det vinklar man kan sätta i betongvöngen som är ca 55x55 och tar upp mycket last uppifrån.
 
E epw skrev:
Det beror på vad du använder dig av för och skiva och vad du ska använda bänkskivan till bet bästa är att montera skivan och sätta in benet i mitten och känna hur skivan reagerar med ett stöd. Funkar inte det så finns det vinklar man kan sätta i betongvöngen som är ca 55x55 och tar upp mycket last uppifrån.
Tack för alla tips. Kanske jag kan skippa reglar helt och använda grövre vinkeljärn runt hela med stödben i mitten vid framkanten? Eller är dessa konsoler kanske bättre än järnen:

https://www.lundbergs.com/sv-se/pro...onsoler-i-metall/konsol-sixten-12237-at-shop1

Det kommer maxa belasta 20 kg på skivan för blöjbyte på barnen. Skivan är en vanlig laminerad skiva från Ikea 2,8 cm tjock, vet ej riktigt vad de väger
 
Redigerat:
SKa ta mig tiden att hänga upp den i helgen, en sak som jag kom att tänka på, hur får jag torktumlare och tvättmaskin vågrätt och rakt när det bara kommer finnas max 5 cm utrymme mellan maskinerna och skivan? Kan ju inte lägga vattenpasset på maskinerna
 
M Cameltoe skrev:
SKa ta mig tiden att hänga upp den i helgen, en sak som jag kom att tänka på, hur får jag torktumlare och tvättmaskin vågrätt och rakt när det bara kommer finnas max 5 cm utrymme mellan maskinerna och skivan? Kan ju inte lägga vattenpasset på maskinerna
Det är det man har sitt ögonmått till, om du sätter skivan rakt, så är det lätt att se om maskinerna står rakt.
Om du inte vill sätta reglar på väggen så finns det färdiga beslag på Ikea,
https://m2.ikea.com/se/sv/p/fixa-stoedbeslag-foer-baenkskiva-foerzinkad-70274628/
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är det man har sitt ögonmått till, om du sätter skivan rakt, så är det lätt att se om maskinerna står rakt.
Om du inte vill sätta reglar på väggen så finns det färdiga beslag på Ikea,
[länk]
Okej får utgå från det då. Kommer använda en krysslaser så den bör bli helt rak dvs! Det blev stora vinkeljärn till slut, 4-6 styck på långsidan (betongvägg) samt 2 på varje kortsida (gips). Cirka 15 cm breda styck. Ska även köpa stödben till skivan, eller kanske lägga något stödjande mellan bänkskivan och maskinerna så den får stöd på så vis, t.ex. en bräda på tvären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.