Vilken ska jag välja?

  • Antal röster
    45
  • Omröstningen stängd .
G golfgreen skrev:
Läs i manualen så ser du att det inte innebär färre laddningar/köra till och från laddstationen. Alla tre modeller klipper 1 timme och laddar 1 timme per pass. Skillnaden är att 750 bara för köra t.ex. 10 såna pass per dygn, 1000 får köra 16 pass per dygn och 1250 får köra 20 pass per dygn (antalet pass är tagna ur luften). Det gör att alla tre måste köra exakt lika många pass för att klippa en gräsmatta på t.ex. 600 m2, men att 750 och 1000 inte hinner med att klippa en gräsmatta på 1200 m2 pga det begränsade antalet pass per dag.
Perfekt! Då kan den ju köra 16 pass om det skulle behövas :crysmile:
Jag kollar inte manualer så noga innan köp och trodde också att det fanns skillnader.
Jag tycker att det är lite tvivelaktigt av Gardena att göra så. Ryobi, Worx mfl har skillnader i batteri, längd på medföljande gränstråd mm på olika storlekar... :thinking:
Det stod ju också felaktigt på Prisjakt att batteriet var 1,6Ah på 750 medan 2.1Ah på 1000.
Men det spelar faktiskt ingen roll. Jag är nöjd med val, nu ska den leverera också ;)

ps: Jag köpte min Smart 1000 inkl tak för 12,300kr :cool:
 
Gardena är mycket saker från Husqvarna. Det är en bra maskin, men det finns men. Om vi börjar med att bortse från priserna. Så rent hur allt funkar, så är det bra motorer och elektronik i alla dessa maskiner. Gardena funkar dock lite sämre på några saker än Workx. Det är att Workx svänger fortare vid tråden. Detta pga att den har dubbla sensorer. Där vid gränstråden funkar HQ och Gardena långsammare. Jag tycker Workx är mycket prisvärda för mindre tomter och även lite krångliga tomter. De nya Workx ska också klippa närmare kanten av mattan. HQ och Gardena är mycket bra på lite större ytor. Samt att de kan gå mellan områden med guidekabel. De skapar inte synliga spå i mattan som Workx gör då den måste gå hem via gränstråden runt.
Ett alternativ för mattor runt 500 kvm eller så är den maskin som HQ lanserat för USA. McCulloch Rob S600, McCulloch är ett amerikanskt märke som nu ägs av HQ. Det är dock vissa enklare delar i den skulle jag tro. Dock prisvärd. Summa för allt är att du kan gott köpa en McCulloch eller en Workx till din 300-500-700 kvm matta om du inte behöver ha den gå i trånga passager. Behöver du en massa funktioner med guidekabel eller du har 1000 kvm så köp en HQ direkt är mitt råd. Ja gardena funkar också bra som alternativ. Mitt råd är också att inte köpa Workx modeller som är för 1000 kvm eller mer. Jag tycker helt enkelt att de blir för dyra för vad man får.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Gardena är mycket saker från Husqvarna. Det är en bra maskin, men det finns men. Om vi börjar med att bortse från priserna. Så rent hur allt funkar, så är det bra motorer och elektronik i alla dessa maskiner. Gardena funkar dock lite sämre på några saker än Workx. Det är att Workx svänger fortare vid tråden. Detta pga att den har dubbla sensorer. Där vid gränstråden funkar HQ och Gardena långsammare. Jag tycker Workx är mycket prisvärda för mindre tomter och även lite krångliga tomter. De nya Workx ska också klippa närmare kanten av mattan. HQ och Gardena är mycket bra på lite större ytor. Samt att de kan gå mellan områden med guidekabel. De skapar inte synliga spå i mattan som Workx gör då den måste gå hem via gränstråden runt.
Ett alternativ för mattor runt 500 kvm eller så är den maskin som HQ lanserat för USA. McCulloch Rob S600, McCulloch är ett amerikanskt märke som nu ägs av HQ. Det är dock vissa enklare delar i den skulle jag tro. Dock prisvärd. Summa för allt är att du kan gott köpa en McCulloch eller en Workx till din 300-500-700 kvm matta om du inte behöver ha den gå i trånga passager. Behöver du en massa funktioner med guidekabel eller du har 1000 kvm så köp en HQ direkt är mitt råd. Ja gardena funkar också bra som alternativ. Mitt råd är också att inte köpa Workx modeller som är för 1000 kvm eller mer. Jag tycker helt enkelt att de blir för dyra för vad man får.
Jag håller i stort inte med dig. Jag hade en Stiga Autoclip 325 i 6 år och skulle aldrig välja en klippare utan guidekabel idag. Stigan kunde gå åt båda hållen så när den kom till gränskabeln så "backade" den bara vidare. Husqvarna/Gardena/McCulloch backar en kort bit, vänder på sig och fortsätter sen framåt igen. Visst ser det lite bökigare ut, men det är ju inget som innebär någon praktisk skillnad. I slutändan är det två saker som räknas; hur bra mattan blir klippt och hur lite strul det är med klipparen. När det finns så billiga modeller som McCulloch och Gardena city 250/500 så finns det ingen anledning att ta något annat, även om priset är viktigt.

Personligen valde jag Gardena för att det var en "Husqvarna" och den billigaste som kunde kopplas upp. Skulle jag inte ha den uppkopplad och klarade mig med 1000 m2 så hade jag valt en McCulloch. Behöver man över 1250 m2, har en mycket komplicerad trädgård eller branta sluttningar så är Husqvarna det enda alternativet.

Bod74 Bod74 skrev:
Perfekt! Då kan den ju köra 16 pass om det skulle behövas :crysmile:
Jag kollar inte manualer så noga innan köp och trodde också att det fanns skillnader.
Jag tycker att det är lite tvivelaktigt av Gardena att göra så. Ryobi, Worx mfl har skillnader i batteri, längd på medföljande gränstråd mm på olika storlekar... :thinking:
Det stod ju också felaktigt på Prisjakt att batteriet var 1,6Ah på 750 medan 2.1Ah på 1000.
Men det spelar faktiskt ingen roll. Jag är nöjd med val, nu ska den leverera också ;)

ps: Jag köpte min Smart 1000 inkl tak för 12,300kr :cool:
Jag läste igenom manualen nu, i princip verkar det bara finnas 2 modeller av deras "nya", det är life och city där city är en mindre modell med andra specifikationer.
Batteriet kan dock skilja på 3 olika sätt mellan alla city och life:
Batteri, litiumjon 18 V/2,1 Ah, art. nr 584 85 28-01, 584 85 28-02
Batteri, litiumjon 18 V/2,0 Ah, art. nr 590 21 42-02
Batteri, litiumjon 18,25 V/2,0 Ah, art. nr 590 21 42-03

I praktiken skulle jag säga att det är samma. Har inte kollat upp artikelnumren på mina klippare, men ska göra det sen. 1,6 Ah är ju i alla fall fel.

Du kommer att bli helnöjd, det är jag säker på!

Jag köpte mina för lite över en månad sen och trodde då att jag hade hittat dom för ett bra pris. Dels hade dom sjunkit en tusenlapp eller två och sen så tillkom plötsligt taket till laddstationen utan kostnad. Dom senaste veckorna har jag insett att det var långt ifrån bottenpriset... Men jag är oavsett nöjd, man kan inte vänta på det bästa priset hela tiden ;)
 
  • Gilla
micked99 och 2 till
  • Laddar…
Att HQ/Gardena är lite långsamma är även det som gör att de alltid håller sig på rätt sida slingan, det är ett högst medvetet val att de gör så.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Tack för alla grymma svar!
HQ med uppkoppling hade varit drömmen, men jag vill inte betala det priset.
Jag har gjort mitt val och skrivit några inlägg upp hur jag resonerat.
Lovar att återkomma med en kort rapport.
Tack snälla för alla bra synpunkter och tips! :):ok:
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag håller i stort inte med dig. Jag hade en Stiga Autoclip 325 i 6 år och skulle aldrig välja en klippare utan guidekabel idag. Stigan kunde gå åt båda hållen så när den kom till gränskabeln så "backade" den bara vidare.
Stiga är eller har nog inte varit den bästa modellen.
Husqvarna/Gardena/McCulloch backar en kort bit, vänder på sig och fortsätter sen framåt igen. Visst ser det lite bökigare ut, men det är ju inget som innebär någon praktisk skillnad.
"Det är ingen bugg, det är en funktion". Tro mig jag har Workx och grannen har haft HQ i många år. Workx har en sensorteknik som funkar bättre och snabbare på att vända. Kollar jag på min grannes HQ så kan det ta evig tid om det är både tråd och någon buske. Jag lovar dig min Workx är minst 4 gånger så snabb. Den stannar inte vid begränsningstråden, den bara studsar emot den och ut i en annan vinkel. Samma sak om den skulle hamna mellan 3 buskar som inte är trådade. Då den är både mindre till storleken och formatet. Samt hur den går, så trånglar den ut sig betydligt fortare än en HQ gör. Så jag skulle inte vilja påstå att en HQ är bättre på komplicerade trädgårdar i det fallet att du har mycket träd och buskar. HQ är "bättre på komplicerade trädgårdar" om du flera olika ytor som klipparen måste gå till eller trånga passager. Då är slinga nödvändigt.
I slutändan är det två saker som räknas; hur bra mattan blir klippt och hur lite strul det är med klipparen. När det finns så billiga modeller som McCulloch och Gardena city 250/500 så finns det ingen anledning att ta något annat, även om priset är viktigt.
Workx klipper lika bra som HQ och de som du skriver om. Är det rakblad så blir det bra. Om vi vänder på det varför ska man ta McCulloch och Gardena city istället för Workx? Workx funkar bra har borstlösa motorer och klättrar som fn i backar och till ett bra pris. Nu med att den klipper ut till kanten så är det en extra grej. Nackdelen är väl att den ger spår vid hemgång. Men då både McCulloch och Gardena city är något dyrare än Workx M så blir det till köparen att avgöra. Jag tycker det är ganska jämnt lopp. Definitiv inte avgjort på något sätt.
Jag undrar dock om McCulloch och Gardena har kompensering för slänter? Det har HQ och är ett måste om du har massor av slänter och backar. Det har inte Workx.
Personligen valde jag Gardena för att det var en "Husqvarna" och den billigaste som kunde kopplas upp. Skulle jag inte ha den uppkopplad och klarade mig med 1000 m2 så hade jag valt en McCulloch. Behöver man över 1250 m2, har en mycket komplicerad trädgård eller branta sluttningar så är Husqvarna det enda alternativet.
Är det för 1000 m2 eller 1500 m2 så rekommenderar precis så som du skriver. Det är Small (300 m2) och Medium (500/700 m2) som är betydligt mera tveksamt val av maskin. Jag skulle nog går på en Workx M av den nya modellen med kantklippning. Priset är prefekt.
 
E Edgarsven skrev:
Stiga är eller har nog inte varit den bästa modellen.
"Det är ingen bugg, det är en funktion". Tro mig jag har Workx och grannen har haft HQ i många år. Workx har en sensorteknik som funkar bättre och snabbare på att vända. Kollar jag på min grannes HQ så kan det ta evig tid om det är både tråd och någon buske. Jag lovar dig min Workx är minst 4 gånger så snabb. Den stannar inte vid begränsningstråden, den bara studsar emot den och ut i en annan vinkel. Samma sak om den skulle hamna mellan 3 buskar som inte är trådade. Då den är både mindre till storleken och formatet. Samt hur den går, så trånglar den ut sig betydligt fortare än en HQ gör. Så jag skulle inte vilja påstå att en HQ är bättre på komplicerade trädgårdar i det fallet att du har mycket träd och buskar. HQ är "bättre på komplicerade trädgårdar" om du flera olika ytor som klipparen måste gå till eller trånga passager. Då är slinga nödvändigt.
Workx klipper lika bra som HQ och de som du skriver om. Är det rakblad så blir det bra. Om vi vänder på det varför ska man ta McCulloch och Gardena city istället för Workx? Workx funkar bra har borstlösa motorer och klättrar som fn i backar och till ett bra pris. Nu med att den klipper ut till kanten så är det en extra grej. Nackdelen är väl att den ger spår vid hemgång. Men då både McCulloch och Gardena city är något dyrare än Workx M så blir det till köparen att avgöra. Jag tycker det är ganska jämnt lopp. Definitiv inte avgjort på något sätt.
Jag undrar dock om McCulloch och Gardena har kompensering för slänter? Det har HQ och är ett måste om du har massor av slänter och backar. Det har inte Workx.
Är det för 1000 m2 eller 1500 m2 så rekommenderar precis så som du skriver. Det är Small (300 m2) och Medium (500/700 m2) som är betydligt mera tveksamt val av maskin. Jag skulle nog går på en Workx M av den nya modellen med kantklippning. Priset är prefekt.
Alltså jag var nära en Worx, men så här jag två smalare passager där jag tror guidetråd kan hjälpa men framförallt: Worx svarar inte på telefon de 2 dagarna jag försökt och återförsäljare hänvisar till dom för frågor, service och support. Kolla deras Facebook så ser du vad intrycket är.... Det håller inte och för 2300kr mer får jag guidetråd, lokal service, en tillverkare som svarar på frågor och bra omdömen. Det är mitt resonemang (y)
 
E Edgarsven skrev:
Stiga är eller har nog inte varit den bästa modellen.
"Det är ingen bugg, det är en funktion". Tro mig jag har Workx och grannen har haft HQ i många år. Workx har en sensorteknik som funkar bättre och snabbare på att vända. Kollar jag på min grannes HQ så kan det ta evig tid om det är både tråd och någon buske. Jag lovar dig min Workx är minst 4 gånger så snabb. Den stannar inte vid begränsningstråden, den bara studsar emot den och ut i en annan vinkel. Samma sak om den skulle hamna mellan 3 buskar som inte är trådade. Då den är både mindre till storleken och formatet. Samt hur den går, så trånglar den ut sig betydligt fortare än en HQ gör. Så jag skulle inte vilja påstå att en HQ är bättre på komplicerade trädgårdar i det fallet att du har mycket träd och buskar. HQ är "bättre på komplicerade trädgårdar" om du flera olika ytor som klipparen måste gå till eller trånga passager. Då är slinga nödvändigt.
Workx klipper lika bra som HQ och de som du skriver om. Är det rakblad så blir det bra. Om vi vänder på det varför ska man ta McCulloch och Gardena city istället för Workx? Workx funkar bra har borstlösa motorer och klättrar som fn i backar och till ett bra pris. Nu med att den klipper ut till kanten så är det en extra grej. Nackdelen är väl att den ger spår vid hemgång. Men då både McCulloch och Gardena city är något dyrare än Workx M så blir det till köparen att avgöra. Jag tycker det är ganska jämnt lopp. Definitiv inte avgjort på något sätt.
Jag undrar dock om McCulloch och Gardena har kompensering för slänter? Det har HQ och är ett måste om du har massor av slänter och backar. Det har inte Workx.
Är det för 1000 m2 eller 1500 m2 så rekommenderar precis så som du skriver. Det är Small (300 m2) och Medium (500/700 m2) som är betydligt mera tveksamt val av maskin. Jag skulle nog går på en Workx M av den nya modellen med kantklippning. Priset är prefekt.
Jag tror att du missade poängen i det jag skrev. Worx kan mycket väl vara bra på enskilda saker, som t.ex. att den vänder snabbare. Men det spelar ingen roll så länge gräset blir bra klippt, vilket dom flesta robotgräsklippare gör. Jag har absolut sett min Gardena snurra runt lite i trånga områden som säkert din Worx skulle komma ur snabbare om din beskrivning stämmer, men efter ett par minuter så har även min hittat ut. Det är alltså inget jag märker av eftersom jag inte står och tittar på gräsklipparen hela tiden. Husqvarna/Gardena/McCulloch kommer åt överallt i trädgården, vilket säkert Worx gör också. Stigan hade inte heller några problem med det. Stigan lämnade däremot spår i gräsmattan längs begränsningskabeln och det var där problemet låg. När spåren blev tillräckligt djupa så hände det att den fastnade och ganska ofta. Fastnar den så river den ofta upp ännu mer just där och det blir en ond spiral.
Om Worxen fastnar eller inte vet jag inte, men så länge den lämnar spår så är det ju rent objektivt sämre än H/G/M på hemgången.

Angående slänter så vet jag inte, jag har ingen lutning alls. Det är inget jag kan komma ihåg att jag har sett i manualen heller, så jag antar att den inte har det.

Enligt Prisjakt så kostar den billigaste McCulloch (R600, 600 m2) ca 6500:-, den billigaste Gardena (Sileno City, 250 m2) kostar ca 6000:- och billigaste Worx (LX790, 600 m2) kostar ca 5400:-. Jag vet inte vilken M-modell du syftar på, men dom som finns på Prisjakt är en bra bit dyrare.

Lägger man ihop allt så kan man säga att Worx är bättre på obetydliga saker (vänder snabbt) och sämre på viktiga saker (hitta hem till laddstationen). Den minimala prisskillnaden gör valet lätt enligt mig.
Det är kul att Worxen funkar bra för dig, men för mig som har upplevt klippare både utan och med guidekabel så väljer jag ett problemfritt klippande framför något annat :)
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Alltså jag var nära en Worx, men så här jag två smalare passager där jag tror guidetråd kan hjälpa men framförallt: Worx svarar inte på telefon de 2 dagarna jag försökt och återförsäljare hänvisar till dom för frågor, service och support. Kolla deras Facebook så ser du vad intrycket är.... Det håller inte och för 2300kr mer får jag guidetråd, lokal service, en tillverkare som svarar på frågor och bra omdömen. Det är mitt resonemang (y)
Ja det stämmer. De som köper Worx och blir mycket nöjda, (och det finns massor av oss). Det är personer som gillar att fixa med allt själv. För supporten är som du säger, närmast obefintlig.Kvaliteten på maskinen är ganska bra, men supporten är nära noll. Vet man att man behöver mycket hjälp med installation, kabeldragning, service osv då får man betala lite mera, men det är det värt då. Jag köpte min klippare för lite över 5 (800 m2 klarar den) och fixar med allt själv för jag tycker det är roligt. Samtidigt så skulle jag inte kunnat betala 10. Så då är valet att vara utan robot sas.Du hittar alltid massor av människor som är missnöjda. För en del är priset mellan 5000 kr och 7000 kr en stor grej. För andra inte alls. De flesta som får robot blir väldigt nöjda oavsett vad det köpte för modell och märke. Men sen finns det en mindre grupp som blir mycket missnöjda även om de köpt det bästa. Jag vet inte vad de hade väntat sig men så är det. Se bara på tråden i forumet med personen som blev totalt missnöjd. Det finns vissa skillnader mellan märken och maskiner och det är bra att vi pratat om dessa. Samtidigt vill jag säga till den som funderar på att köpa robot för första gången att du med största sannolikhet kommer att bli nöjd med ditt köp, oavsett vad du köper om du bara håller dig till de modeller/märken som är vanliga.
 
G golfgreen skrev:
Jag tror att du missade poängen i det jag skrev. Worx kan mycket väl vara bra på enskilda saker, som t.ex. att den vänder snabbare. Men det spelar ingen roll så länge gräset blir bra klippt, vilket dom flesta robotgräsklippare gör.
Enligt mig så stämmer det inte. Det är skillnad på hur de klipper och jag säger att alla robotar som har vassa rakbladsknivar gör ett bra jobb med gräset. Det var HQ som kom med det först. Worx tog efter och de blev stämda. Blev kanske något avtal jag vet inte. Andra märken har licenser från HQ på mycket av tekniken. Eller tillhör samma företagsgrupp. Det är Gardena osv. Därför har de också rakblad. Detta påverkar hur gräset växer. Sedan finns det de som är väldigt noga och det får inte synas ett enda spår av någon robot. De ska välja en HQ maskin eller besläktad. De gör bäst jobb.
Jag har absolut sett min Gardena snurra runt lite i trånga områden som säkert din Worx skulle komma ur snabbare om din beskrivning stämmer, men efter ett par minuter så har även min hittat ut. Det är alltså inget jag märker av eftersom jag inte står och tittar på gräsklipparen hela tiden. Husqvarna/Gardena/McCulloch kommer åt överallt i trädgården, vilket säkert Worx gör också. Stigan hade inte heller några problem med det. Stigan lämnade däremot spår i gräsmattan längs begränsningskabeln och det var där problemet låg. När spåren blev tillräckligt djupa så hände det att den fastnade och ganska ofta. Fastnar den så river den ofta upp ännu mer just där och det blir en ond spiral.
Jag får spår som syns runt slingan, men inte så att det inte finns gräs eller är hjulspår. Kan bero på vilken matta man har om det är lerigt osv.
Om Worxen fastnar eller inte vet jag inte, men så länge den lämnar spår så är det ju rent objektivt sämre än H/G/M på hemgången.
Jo, det är det absolut. Nu vet jag inte hur den nya modellen funkar. Men antar att spår runt slingan kommer finnas kvar.
Angående slänter så vet jag inte, jag har ingen lutning alls. Det är inget jag kan komma ihåg att jag har sett i manualen heller, så jag antar att den inte har det.
Kan vara en HQ original grej. Det gör ganska mycket om du har en slänt med lite lutning och längd. För slänten kommer göra så att roboten svänger i backen och det blir svårt att få den ytan klippt på ett bra sätt.
Enligt Prisjakt så kostar den billigaste McCulloch (R600, 600 m2) ca 6500:-, den billigaste Gardena (Sileno City, 250 m2) kostar ca 6000:- och billigaste Worx (LX790, 600 m2) kostar ca 5400:-. Jag vet inte vilken M-modell du syftar på, men dom som finns på Prisjakt är en bra bit dyrare.
Verkar finns många modeller av Worx nu. Då det har kommit en helt ny serie i år och de gamla finns kvar. Det är så de delar sina modeller i small medium och large. Brukar vara med något S eller L i modellnamnet men inte alltid tydligen.
Lägger man ihop allt så kan man säga att Worx är bättre på obetydliga saker (vänder snabbt) och sämre på viktiga saker (hitta hem till laddstationen). Den minimala prisskillnaden gör valet lätt enligt mig.
Det är kul att Worxen funkar bra för dig, men för mig som har upplevt klippare både utan och med guidekabel så väljer jag ett problemfritt klippande framför något annat :)
Jag vet inte om det är obetydligt direkt. Worx har en mindre klippbredd än HQ så den måste vara effektiv när den är ute. Annars tar det lång tid. Tid som den då inte kan använda till att vara hemma och ladda. Hem hittar min alltid. Men som sagt olika mattor och människor får olika problem av någon anledning. Det är inget fel i att det blir så, då får man välja något som passar bättre just där :).
 
E Edgarsven skrev:
Ja det stämmer. De som köper Worx och blir mycket nöjda, (och det finns massor av oss). Det är personer som gillar att fixa med allt själv. För supporten är som du säger, närmast obefintlig.Kvaliteten på maskinen är ganska bra, men supporten är nära noll. Vet man att man behöver mycket hjälp med installation, kabeldragning, service osv då får man betala lite mera, men det är det värt då. Jag köpte min klippare för lite över 5 (800 m2 klarar den) och fixar med allt själv för jag tycker det är roligt. Samtidigt så skulle jag inte kunnat betala 10. Så då är valet att vara utan robot sas.Du hittar alltid massor av människor som är missnöjda. För en del är priset mellan 5000 kr och 7000 kr en stor grej. För andra inte alls. De flesta som får robot blir väldigt nöjda oavsett vad det köpte för modell och märke. Men sen finns det en mindre grupp som blir mycket missnöjda även om de köpt det bästa. Jag vet inte vad de hade väntat sig men så är det. Se bara på tråden i forumet med personen som blev totalt missnöjd. Det finns vissa skillnader mellan märken och maskiner och det är bra att vi pratat om dessa. Samtidigt vill jag säga till den som funderar på att köpa robot för första gången att du med största sannolikhet kommer att bli nöjd med ditt köp, oavsett vad du köper om du bara håller dig till de modeller/märken som är vanliga.
Fast nej. Du återkommer till 5000kr modeller och nu kommer det fram att man måste vara beredd att fixa själv för att kunna lösa problem...? Det här är ju ganska väsentliga grejer....

Jag har ju skrivit att jag vill ha Appstöd för styrning/meddelanden på distans (inte Bluetooth).
Det gör att Mcullogh, Stiga och ett antal till mer eller mindre kända märken för de priserna går bort.
Det är få jag hittat som har det under 10.000kr (utom Worx då).
M500 blir nog gränsfall så M700 är den minsta jag vågar chansa på. Då kostar den 9.000kr
Motsvarande Gardena Smart Life 750 kostar 11.300kr
(nu valde jag 1000-modellen istället, troligtvis overkill)
Ryobin är den som skulle kunnat tävla, men den kostar också 11.000 utrustad med allt och är en best! Dessutom finns INGET positivt att läsa om den. Har du sett den?! Man får bygga en fullstor carport till den! :crysmile:
Tror flera nämnt HQ i tråden, men ärligt talat ligger första distansstyrda HQn som jag hittat på uppåt 18.000kr.... Klart du ska ta den om du är beredd att betala och vill ha top notch, jag är fel målgrupp.
Jag började på 6.000kr, men insåg snabbt att det jag söker börjar på 9.000kr+
Jag slutade på 12.300kr, det känns OK.

Spela roll: Jag valde Gardena för bra recensioner, guidetråd, kontakt med en tillverkare som svarar på frågor, lokal serviceverkstad.
Detta är min bedömning. Andra är fria att göra sina egna :cool:(y)
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Fast nej. Du återkommer till 5000kr modeller och nu kommer det fram att man måste vara beredd att fixa själv för att kunna lösa problem...? Det här är ju ganska väsentliga grejer....
Jag träffade någon lägsta pris punkt eller så. Priserna har stigit ganska mycket sedan jag köpte min. Jag köpte min hos Jem o Fix på kampanj för 5200 kr. Nu kostar motsvarande maskin betydligt mer, kanske 7000 eller 8000 jag har inte kollat. Finns nog på nätet för 7 skulle jag tro.
Jag har ju skrivit att jag vill ha Appstöd för styrning/meddelanden på distans (inte Bluetooth).
Det gör att Mcullogh, Stiga och ett antal till mer eller mindre kända märken för de priserna går bort.
Det är få jag hittat som har det under 10.000kr (utom Worx då).
Alla ny Worx verkar ha det. Wi-Fi styrning. Stämmer.
M500 blir nog gränsfall så M700 är den minsta jag vågar chansa på. Då kostar den 9.000kr
Motsvarande Gardena Smart Life 750 kostar 11.300kr
(nu valde jag 1000-modellen istället, troligtvis overkill)
Samtidigt det är ett större batteri. Därmed kommer den kunna klippa mer gräs före du behöver byta batteriet och då tjänar du in lite pengar där.
Ryobin är den som skulle kunnat tävla, men den kostar också 11.000 utrustad med allt och är en best! Dessutom finns INGET positivt att läsa om den. Har du sett den?! Man får bygga en fullstor carport till den! :crysmile:
Ok, nej har bara sett en bild.
Tror flera nämnt HQ i tråden, men ärligt talat ligger första distansstyrda HQn som jag hittat på uppåt 18.000kr.... Klart du ska ta den om du är beredd att betala och vill ha top notch, jag är fel målgrupp.
Jag började på 6.000kr, men insåg snabbt att det jag söker börjar på 9.000kr+
Jag slutade på 12.300kr, det känns OK.
Klart att det kommer funka kanonbra för dig. Många som ska köpa robot och är nya, behöver veta vad de ska tänka på. Eller som de tänker, "hur billig robot kan man köpa och det kommer funka bra" Målet är att de ska köpa något som passar dem bra. Varken överdrivet dyrt eller billigt och då inte funkar bra. Detta med robot är också mycket så att hur det blir, beror mycket på hur trädgården är, samt faktiskt ägaren.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Samtidigt det är ett större batteri. Därmed kommer den kunna klippa mer gräs före du behöver byta batteriet och då tjänar du in lite pengar där.
Nej, inte om du menar Gardena? Allt inkl batteri är samma mellan 750, 1000 och 1250. Skillnaden är ren mjukvara enligt Gardena service. Visst är det sjukt?! :thinking:
Om du däremot menar Worxen så verkar den ha 4ah mot Gardenas 2.1ah.
Låter ju mycket (y)
 
E Edgarsven skrev:
Enligt mig så stämmer det inte. Det är skillnad på hur de klipper och jag säger att alla robotar som har vassa rakbladsknivar gör ett bra jobb med gräset. Det var HQ som kom med det först. Worx tog efter och de blev stämda. Blev kanske något avtal jag vet inte. Andra märken har licenser från HQ på mycket av tekniken. Eller tillhör samma företagsgrupp. Det är Gardena osv. Därför har de också rakblad. Detta påverkar hur gräset växer. Sedan finns det de som är väldigt noga och det får inte synas ett enda spår av någon robot. De ska välja en HQ maskin eller besläktad. De gör bäst jobb.
Klippningen med min gamla Stiga var aldrig ett bekymmer, kan inte säga att jag visuellt ser någon skillnad på gräsmattan där det är klippet mellan Stigan och Gardena. Man ser dock stor skillnad längs gränskabeln eftersom det alltid var spår där med Stigan. Men ska man bara gå på hur den klipper så var väl Stigan möjligtvis bättre, för den matade igenom långt gräs riktigt effektivt med sin "sågklinga". Det är ju dock inget jag lägger någon större vikt vid eftersom det möjligtvis kommer att märkas vid första klippningen på säsongen. Min Gardena 750 körde jag igång på en "oklippt" gräsmatta (inte klippt sen juni förra året, men det växte heller inte speciellt mycket när det var så varmt och torrt) och den fick kämpa några dagar innan allt gammalt gräs var borta. Stigan hade troligtvis gått igenom det som om gräset vore kort. Resultatet hade varit detsamma med båda klipparna efter en vecka ändå, men poängen är att jag nog tycker att Stigan klipper lite, lite bättre om man måste ta fram en vinnare.

Jag vet inte om det är obetydligt direkt. Worx har en mindre klippbredd än HQ så den måste vara effektiv när den är ute. Annars tar det lång tid. Tid som den då inte kan använda till att vara hemma och ladda. Hem hittar min alltid. Men som sagt olika mattor och människor får olika problem av någon anledning. Det är inget fel i att det blir så, då får man välja något som passar bättre just där :).
Nu är du inne på obetydliga saker ändå. Om Worxen måste kompensera sin smala klippbredd med smidigare vändningar så är det inget jag som användare bryr mig i om en annan klippare vänder krångligare men klippare bredare, när båda i slutändan klippare lika snabbt. Det enda som räknas är:
1. Klipparen den bra. Min erfarenhet säger att ingen klippare klipper direkt dåligt.
2. Lämnar synliga spår i gräsmattan. En stor fördel till guidekabel-klippare.
3. Hur mycket hjälp klipparen behöver, tex hur ofta den fastnar. Min erfarenhet säger att synliga spår ökar risken markant för att klipparen kommer att fastna också eftersom den gräver ner sig mer och mer. Behöver kanske inte gälla alla guidekabel-lösa klippare.

Vad klipparna gör utöver dom punkterna är helt oviktigt. Om den studsar perfekt utan att sakta ner när den kommer till gränskabeln eller om den gör piruetter som en konståkare spelar ingen som helst roll. Om den klipper brett eller smalt spelar heller ingen roll, så länge den hinner med att klippa det den ska under den tid man vill. Jag tittar inte på min gräsklippare. Jag går ut i trädgården och ser att mattan är klippt och jag vet att jag inte behövde göra någonting. Det är DET som räknas.

Jag förstår att folk har olika mycket pengar och har man en låst buget på t.ex. 3000:- så är ens enda alternativ kanske en
Robomow RX12u. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att välja en Worx när man är uppe på samma prisnivåer som en McCulloch eller Gardena eftersom dina argument för Worxen är sånt som i slutändan inte är någon fördel.
 
Bod74 Bod74 skrev:
Nej, inte om du menar Gardena? Allt inkl batteri är samma mellan 750, 1000 och 1250. Skillnaden är ren mjukvara enligt Gardena service. Visst är det sjukt?! :thinking:
Om du däremot menar Worxen så verkar den ha 4ah mot Gardenas 2.1ah.
Låter ju mycket (y)
Lite off topic, men köper man en Tesla Model 3 idag med minsta batteriet så får man rent fysiskt en med mellanbatteriet men med mjukvarubegränsning så att man inte kan köra längre än vad det lilla batteriet hade klarat.
Logiken ligger självklart i att dom kan tillverka en modell mindre och ändå sälja till folk som inte har råd med den större och samtidigt kunna sälja den större med full kapacitet till dom som har råd.

On topic: se det som att man får betala normalt pris för 1250-modellen och att man får 1250-modellen med rabatt om man väljer att ha mjukvarubegränsning i den. Alternativet hade antagligen varit att du annars hade fått en 750 eller 1000 med ett fysiskt mindre batteri för samma pengar. Då föredrar jag att ha en 1250 under skalet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.