Hej.
Jag planerar att bygga nytt kök i min lgh. Fungerar det att placera en diskbänk framför ett vattenburet element?

Tacksam för svar
 
Y Yigezu skrev:
Hej.
Jag planerar att bygga nytt kök i min lgh. Fungerar det att placera en diskbänk framför ett vattenburet element?

Tacksam för svar
Vad vill du veta ?
 
Y Yigezu skrev:
Jag planerar att bygga nytt kök i min lgh. Fungerar det att placera en diskbänk framför ett vattenburet element?
Javisst.
Men du måste ju lämna lite plats, så luften kan cirkulera runt elementet.
Dvs så att kall luft kan komma in till elementet underifrån, och sedan värmas upp och stiga uppåt bakom diskbänken.
Är det ett fönster också där du har tänkt sätta diskbänken?
Kanske du kunde göra en liten skiss?

Välkommen till Bygga Hus-forumet Yigezu!
 
Hej!

Ett alternativ är att byta elementet mot ett ”sockel-element”, dvs ett element som sitter under skåpen i sockelutrymmet.

När vi flyttade köket i vårt hus stor vi inför samma dilemma och valde att byta ut mot just ett sådant. De finns i olika utföranden för både storlek och effekt, men kräver framdragen el. Notera att elen inte står för värmen utan bara för fläkten som cirkulerar luften kring värmeväxlaren! Det är alltså påkopplat med flex-slangar (medföljande) där det befintliga elementet satt. Väldigt skönt med varm luft som värmer fötterna när man går upp en kall vintermorgon!

Såhär ser det ut hos oss. Vi har en av de högre varianterna och kräver ca 100mm höjd!

Köksskåp med installerat sockelelement i botten och ett randigt golv framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tips är att köpa från UK då de är billigare!

Mvh Andreas
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ett alternativ är att byta elementet mot ett ”sockel-element”, dvs ett element som sitter under skåpen i sockelutrymmet.
Fast i BRF är normalt elementen föreningens egendom och det är inte säkert att de godkänner ett byte till en annan lösning om det finns en risk för att den andra lösningen ger en sämre uppvärmning av lägenheten eftersom de är skyldiga att hålla en tillräckligt hög temperatur i lägenheten vintertid.

P.S. Välkommen till forumet, Yigezu!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i BRF är normalt elementen föreningens egendom och det är inte säkert att de godkänner ett byte till en annan lösning om det finns en risk för att den andra lösningen ger en sämre uppvärmning av lägenheten eftersom de är skyldiga att hålla en tillräckligt hög temperatur i lägenheten vintertid.

P.S. Välkommen till forumet, Yigezu!

No fun... :( men i Brf kan det säkert vara så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.