Hej!
Vi ska bygga hus och vill ha mörka trägolv. Dock är alla mörka träslag på dyra (för att inte tala om de Thermobehandlade!), så vi funderar på att lägga furugolv överallt och oljebetsa golven mörka. Är det någon som har gjort det somhar några tips?

Vi ska även måla furugolven ljust grå i några rum. Tips? ::)
 
Jag inte ge dig råd om de mörka golven men jag kan däremot berätta att jag precis har målat vår matsal i en ljus grå nyans. Jag testade vanlig moderngolvfärg men körde på linoljefärg dels pga. att jag ville behålla träets struktur (färgen är så pass tunn att den syns igenom) och dels för att jag ville ha in den stilen i rummet. Den flagnar inte som nyare färg utan nöts av vilket jag tycker kan vara charmigt. Och dessutom är det lätt att måla på ett lager till när det behövs.

Det andra golvet borde du väl kunna lacka med pigment?
 
Det kan vara svårt att betsa en så stor yta som ett golv, du får t.ex inte överlappa betsen...risken att det blir ojämnt är nog tyvärr rätt stor! Fråga på din färghandel vad du kan använda istället för betsen..

Målade trägolv är himla snyggt! Precis som Ceja säger: måla med linoljefärg och ni kommer att ha ett golv som bara blir vackare med åren.

Lycka till!
 
Tack!
Det låter fint att kunna se ådringen genom färgen. Jag ska forska vidare hos färgbutiken! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.