D
Finns det någon speciell anledning till att många verkar dra nätverkskablar inuti rör/slangar när de är inne i vägg eller tak? T ex brand- eller elsäkerhet?

Jag behöver dra en nätverkskabel förbi en hall (ca 1,5 m) och absolut enklast vore att dra den i en luftspalt på ca 10 cm ovanför ett innertak av gips. Men jag har ingen enkel möjlighet att få in ett rör/slag, så jag vill dra kabeln 'fri', dvs inte inuti något rör/slang. Men jag vill inte skapa något problem som jag inte tänkt på...
 
Det är enklare att byta ut kabeln om den går i rör eller slang. Det är prydligare. Det säkrar mot t.ex. möss som gillar att gnaga.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Möss gnager sig genom VP rör också.
Nej det finns inget ”måste dras i rör”.
Men undvik elkablar om de är enkelisolerade.

Protte
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vanliga TP (Twisted Pair) nätverkskablar kan man nog dra hur man vill.
På jobbet drogs de hej-vilt över innertaket.
Och likadant har jag gjort här hemma i vårt nybyggda hus: Lagt dem över glespanelen i taket.
Vi har visserligen ingen avancerat nätverk, mycket går ju trådlöst i stället.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Om man nu mot förmodan skulle behöva byta den kabeln så knyter man fast den nya i den gamla och drar den över taket.

Gjorde faktiskt en sådan operation i tisdags i stället för att skruva ner ett tak, men det var ingen TP kabel.

Protte
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Nätverkssignaler körs med låg spänning och i princip ingen ström, så det är ingen risk att kablarna blir varma och börjar brinna ens om de isoleras helt, om det nu var en oro.
/Cruzze
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Du får dra kabeln hur du vill sålänge det är nätverk eller annan klenspänning vi pratar om så peta fram den du med gott samvete ;)
 
  • Gilla
ksthen och 1 till
  • Laddar…
Rör föratt kunna dra om kabeln, det finns slang med fördragen nätverkskabel, smidigt!
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rör föratt kunna dra om kabeln, det finns slang med fördragen nätverkskabel, smidigt!
Fast ligger den löst så är det ju bara att tejpa fast den nya i den gamla och dra om ändå. TS skrev att rör/slang inte var möjligt.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
det beror lite på hur den är dragen. böjer den runt ett eller ett par hörn, så blir det inte så lätt att bara dra i den.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Jo så är det ju såklart men nu ska ju TS lyckas få dit kabeln över ett befintligt tak så att dra om borde ju vara lika enkelt/svårt som att få dit den från början?
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
där det är möjligt hemma har jag lagt rör och dragit kabeln i men det är ju rent krasst overkill. om möjligt använd rör annars bara dra kabeln. en kabel går inte sönder sådär jätte ofta så du hinner säkert renovera minst en gång till innan du behöver byta kabeln.
kolla priserna på kabe och köp den bästa kabeln du kan ha råd med. minst cat 6 iallafall
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D
Tusen tack, allihopa för bra svar!! Nu känner jag mig trygg i att dra kabeln utan rör/slang (men å andra sidan förstår jag fördelarna med rör bättre, inför framtida nätverkskabeldragning där rör/slang kan vara en möjlighet). Tack, och trevlig helg!! :D (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.