Vilken ska jag välja?

  • Antal röster
    45
  • Omröstningen stängd .
Hej!
Som rubriken antyder så går jag i köptankar :thinking:
Jag ville egentligen inte lägga så mycket pengar på en klippare, utan började på klippare för 6-8.000kr.
Men sedan läste jag att man vinner på en större klippare, för med större batteri blir det mindre åkande till och från laddstation.
Och så är fjärrstyrning (menar främst meddelanden) ett krav liksom hyfsat enkel Schemaläggning.
Klipparen måste klippa så pass bra att jag inte behöver efterklippa. Jag förstår att jag måste trimma kring träd, buskar, altan mm men jag vill att gräsytan ska vara klokt klippt.

Min tomt är ca 800m2 varav gräsytan som ska klippas är ca 400m2. Den är uppdelad i 3 delar som hänger ihop som en hästsko kan man säga.
ca 200m2 baksida, 150m2 sida och 50m2 framsida.
Det finns 5 fruktträd lite utspritt på tomten och någon stackars buske. Vi har en Studsmatta som ev. kan skapa bekymmer.

Jag tittar på följande modeller:
  • Worx Landroid M1000 (Känner inte till märket och blir osäker på den märkliga designen)
  • Gardena Smart Sileno Life 750 eller 1000 (En prisklass jag inte tänkt mig)
  • Ryobi Roboyagi (verkar liiite för ny och full med barnsjukdomar???)
Jag hade så uppskattat om ni så har någon av dessa kunde ge ett "go" eller "no go" och kanske rentav en kort varför... Tack snälla på förhand!:ok:
 

Bästa svaret

En genomläsning av forumet ger ganska tydlig indikation att vill man ha grejor som funkar så bör man gå efter Husqvarna/Gardena/Mcculloch.
Maskinerna har funnits i en hel del år, barnsjukdomarna är borta, det finns service med en stor återförsäljarkedja, samt du kan om så är nödvändigt, få tag i reservdelar enkelt via olika firmor.
Dessa maskiner använder även den unika guidekabeln för att leda klipparen till önskat område.
 
  • Gilla
golfgreen och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En genomläsning av forumet ger ganska tydlig indikation att vill man ha grejor som funkar så bör man gå efter Husqvarna/Gardena/Mcculloch.
Maskinerna har funnits i en hel del år, barnsjukdomarna är borta, det finns service med en stor återförsäljarkedja, samt du kan om så är nödvändigt, få tag i reservdelar enkelt via olika firmor.
Dessa maskiner använder även den unika guidekabeln för att leda klipparen till önskat område.
Tack för svar! :)
Jo, jag kikade lite i forumet, men jag kunde inte utläsa annat än att många har just de märkena.
Samtidigt kan jag inte direkt se nåt utmärkande negativt om tex Worx (klart jag hittade problemtrådar, men det finns om alla märken)
Vad menar du med Guidekabel? Är det en extra tråd utöver avgränsningstråden?

Ps: Anledningen till min fråga är att jag en gång i tiden köpte en robotdamsugare från Electrolux och det var det sämsta skräp jag någonsin ägt. Den fastnade överallt, hittade inte till laddare mm. Fullständigt oduglig... :crysmile:
En bekant köpte en Neato som precis som för mig var ett okänt märke men som fungerade hur bra som helst med smart appstyrning mm. Alltså är inte alltid stora fabrikat synonymt med kvalitet. Oavsett serviceorganisation.
 
En guidekabel är en extra styrtråd som snabbt leder ut och in klipparen.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
E etompau skrev:
En guidekabel är en extra styrtråd som snabbt leder ut och in klipparen.
Det skulle min Electrolux robot haft! :rofl:
..utöver lite mer intelligens!
 
Var på Jula och kikade på Ryobin. Den är ju gigantisk! Jag tror det finns en uppenbar risk att den kommer köra fast och strula...?
 
Bod74 Bod74 skrev:
Var på Jula och kikade på Ryobin. Den är ju gigantisk! Jag tror det finns en uppenbar risk att den kommer köra fast och strula...?
Mycket beror på hur du lägger begränsningskabeln och ser upp med ojämnheter och sånt som buskar och grenar som hänger ned mot marken. Själv föredrar jag Husqvarna då de dels har hållit på i många år och har maskiner som fungerar utan större problem.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Det blev en Gardena Smart Life 1000

Jag resonerar som så att...
... Ryobin är alldeles för stor! 4kg (!!!) tyngre än Gardenan och klart mycket större i mått. Tillsammans med ett plastigare intryck blir jag tveksam till hållbarhet och funktion. Dessutom läser jag mycket negativt om deras app. Men visst den är helt ny och säkert kan just mjukvarurelaterat lösas med uppdateringar.
... Worxen saknar Guide kabeln som jag tror behlvs, men framförallt får jag inte tag på någon på deras support när jag försöker nå dom... Ser man på deras Facebook är just det ett återkommande klagomål. Har inte heller kunnat se denna "live". Så det blir lite att köpa något i en säck...

Men framförallt kan jag hitta mer positivt om Gardena än de andra. Kan ju bero på att de är nya.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Det blev en Gardena Smart Life 1000

Jag resonerar som så att...
... Ryobin är alldeles för stor! 4kg (!!!) tyngre än Gardenan och klart mycket större i mått. Tillsammans med ett plastigare intryck blir jag tveksam till hållbarhet och funktion. Dessutom läser jag mycket negativt om deras app. Men visst den är helt ny och säkert kan just mjukvarurelaterat lösas med uppdateringar.
... Worxen saknar Guide kabeln som jag tror behlvs, men framförallt får jag inte tag på någon på deras support när jag försöker nå dom... Ser man på deras Facebook är just det ett återkommande klagomål. Har inte heller kunnat se denna "live". Så det blir lite att köpa något i en säck...

Men framförallt kan jag hitta mer positivt om Gardena än de andra. Kan ju bero på att de är nya.
Du hade egentligen klarat dig på en 750-modell istället för 1000. Det är ingen skillnad på dom (eller 1250), batteriet är lika stort så dom behöver gå in och ladda precis lika ofta. Skillnaden ligger enbart i hur många timmar per dygn den kan klippa. En mindre modell måste alltså stå i laddstationen fler timmar än den egentligen behöver, för att på så sätt inte hinna med för stora ytor. Enligt manualen så klipper 1000-modellen faktiskt lite långsammare än 750 och 1250-modellen ännu lite långsammare än 1000, men det är mycket marginell skillnad.

Hur som helst gjorde du ett bra val! Jag har både 750 och 1000 och dom fungerar utmärkt. Märker än så länge inte av dom alls, ser bara att gräsmattan är välklippt.

(För övrigt är Neato inte något litet märke inom robotdammsugare, skulle gissa på att det är nr 2 efter Roomba. Går man på hur bra den fungerar så är den troligtvis nr 1, eventuellt delat med Xiaomi roborock.)
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
(För övrigt är Neato inte något litet märke inom robotdammsugare, skulle gissa på att det är nr 2 efter Roomba. Går man på hur bra den fungerar så är den troligtvis nr 1, eventuellt delat med Xiaomi roborock.)
Nej, så klart. Men jag vågar påstå att man inte kände till dom innan man funderade på robot :rofl:

Ja, 750 skulle naturligtvis räckt, men jag resonerar som så att lite mer klipptid per laddning ger lite mindre slitage och lite längre hållbarhet. Skillnaden på knappa 1.000 kr är jag beredd att lägga på det.
Men är det verkligen bara en mjukvarugrej som är skillnaden? Mellan 750 och 1000? Inget annat i form av motor, storlek på nån del...? Som att batteri i 750 är 1.6Ah och i 1000 är det 2.1ah :thinking:
Däremot har du exempelvis en 1100 på Granngården. Enligt Gardena är det en special labelad 1000 som bara skiljer i mjukvara...

*Redigerat en massa rättstavningar av mobilen....
 
Redigerat:
Bod74 Bod74 skrev:
Nej, så klart. Men jag vågar påstå att man inte kände till dom innan man funderade på robot :rofl:

Ja, 750 skulle naturligtvis räckt, men jag resonerar som så att lite mer klipptid per laddning ger lite mindre slitage och lite längre hållbarhet. Skillnaden på knappa 1.000 kr är jag beredd att lägga på det.
Men är det verkligen bara en mjukvarugrej som är skillnaden? Mellan 750 och 1000? Inget annat i form av motor, storlek på nån del...? Som att batteri i 750 är 1.6Ah och i 1000 är det 2.1ah :thinking:
Däremot har du exempelvis en 1100 på Granngården. Enligt Gardena är det en special labelad 1000 som bara skiljer i mjukvara...

*Redigerat en massa rättstavningar av mobilen....
Det är samma batteri, samma specifikation, samma delar i övrigt. Jag har inte lyckats hitta någon skillnad på dom bortsett från hur många timmar per dygn som dom kan klippa (750 = ca 12, 1000 = ca 16, 1250 = ca 20, om jag inte minns fel). Man behöver gå ner på city-modellerna för att få en annan klippare, men sen är det lika där skulle jag tro, att alla city är samma maskin med olika mjukvaror.

Så Gardena har en 1100? Jag har sett det på hemsidan men utgått från att det bara var ett skrivfel. Den existerar inte nån annanstans och i manualen nämns bara 750, 1000 och 1250.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Det är samma batteri, samma specifikation, samma delar i övrigt. Jag har inte lyckats hitta någon skillnad på dom bortsett från hur många timmar per dygn som dom kan klippa (750 = ca 12, 1000 = ca 16, 1250 = ca 20, om jag inte minns fel). Man behöver gå ner på city-modellerna för att få en annan klippare, men sen är det lika där skulle jag tro, att alla city är samma maskin med olika mjukvaror.

Så Gardena har en 1100? Jag har sett det på hemsidan men utgått från att det bara var ett skrivfel. Den existerar inte nån annanstans och i manualen nämns bara 750, 1000 och 1250.
Nåväl, då fick jag åtminstone 50m extra begränsningskabel

Ja, 1100 finns bara hos granngården. Det ingick installation fram tills i tisdags.,men den var nästan 4tkr dyrare än den 1000 som jag beställde. Tak ingick i bägge.
 
G golfgreen skrev:
Det är samma batteri, samma specifikation, samma delar i övrigt. Jag har inte lyckats hitta någon skillnad på dom bortsett från hur många timmar per dygn som dom kan klippa (750 = ca 12, 1000 = ca 16, 1250 = ca 20, om jag inte minns fel). Man behöver gå ner på city-modellerna för att få en annan klippare, men sen är det lika där skulle jag tro, att alla city är samma maskin med olika mjukvaror.

Så Gardena har en 1100? Jag har sett det på hemsidan men utgått från att det bara var ett skrivfel. Den existerar inte nån annanstans och i manualen nämns bara 750, 1000 och 1250.
Du har helt rätt! Nu fick jag det bekräftat av service för Gardena att det bara är mjukvaruskillnad. Åtminstone mellan 750 och 1000. Möjligen att du får mer tråd och fler peggar i 1000-paketet då.
(Edit: nej, inte ens det! 200m kabel och 300pegs i bägge!) :crysmile:
På prisjakt uppges 750 bara ha 1.6Ah batteri. Missledande.
Så klart hade jag övervägt 750 med denna vetskap även om jag resonerar lite som tidigare: Att färre laddningar/köra till och från laddare borde ge ett mindre slitage... :geek:
 
Redigerat:
Bod74 Bod74 skrev:
Nåväl, då fick jag åtminstone 50m extra begränsningskabel

Ja, 1100 finns bara hos granngården. Det ingick installation fram tills i tisdags.,men den var nästan 4tkr dyrare än den 1000 som jag beställde. Tak ingick i bägge.
Är det verkligen mer kabel med? Tyckte att det såg tämligen lika ut för både 750 och 1000. 3 påsar märlor var det i alla fall, men hur många meter det var på rullen kollade jag inte. Blev lite nyfiken själv så ska se om jag har rullarna kvar.

Jag gav ~12500 och ~14500 för smart 750 respektive smart 1000, båda med tak.

Edit: såg din andra post nu :)
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Bod74 Bod74 skrev:
Du har helt rätt! Nu fick jag det bekräftat av service för Gardena att det bara är mjukvaruskillnad. Åtminstone mellan 750 och 1000. Möjligen att du får mer tråd och fler peggar i 1000-paketet då.
(Edit: nej, inte ens det! 200m kabel och 300pegs i bägge!) :crysmile:
På prisjakt uppges 750 bara ha 1.6Ah batteri. Missledande.
Så klart hade jag övervägt 750 med denna vetskap även om jag resonerar lite som tidigare: Att färre laddningar/köra till och från laddare borde ge ett mindre slitage... :geek:
Läs i manualen så ser du att det inte innebär färre laddningar/köra till och från laddstationen. Alla tre modeller klipper 1 timme och laddar 1 timme per pass. Skillnaden är att 750 bara för köra t.ex. 10 såna pass per dygn, 1000 får köra 16 pass per dygn och 1250 får köra 20 pass per dygn (antalet pass är tagna ur luften). Det gör att alla tre måste köra exakt lika många pass för att klippa en gräsmatta på t.ex. 600 m2, men att 750 och 1000 inte hinner med att klippa en gräsmatta på 1200 m2 pga det begränsade antalet pass per dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.