Jag behöver borra hål för värmerör och avlopp mm i hjärtväggen i mitt hus. Finns det någon risk med detta hållfasthetsmässigt?

Är det bara att hyra borrhammare modell större och köra?
 
Hej

Först och främst låter det som om du har en hjärtvägg i betong eller tegel, stämmer det? När det gäller stenmaterial är jag inte helt säker men det finns säker någon som vet om det funkar som jag tror. Jag tror att du lungt kan borra om det rör sig om ett mindre hål. Gör man jämförelsen med en hjärtvägg i trä så har du tillräcklig bärkraft i den även om du skulle såga av en regel. Visst, det är inte helt opitmalt men övervåningen ramlar inte ner i huvudet på dig.

Som jag skrev tidigare ska du inte bara läsa mitt inlägg och sätta igång, låt någon som vet antigen bekräfta mitt inlägg eller skriva att jag har helt fel.
 
Stämmer, det bör vara lättbetongblock av något slag för det är det i resten av källargrunden. Det är ett egnahemshus byggt 1946.

Jag tror också att det är lugnt att borra, man blir dock lite nervös när det blir såna jättekratrar efter borrhammaren (för det blev det i ytterväggen när jag borrade i den).

Någon som har något tips inför håltagningen? Stor borr? Liten borr? Bilningsmaskin?
 
Bob_the_builder
Borra utan slag. Slagborr/borrhammare knackar mycket riktigt upp kratrar i lättbetong/lättklinker. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.