Vi funderar på att fixa till elen på ett plan i vårt hus. Det som skall göras är isf:

- Installlera jordfelsbrytare.
- Fälla in spotlights i hall, kök och vardagsrum.
- Byta samtliga eluttag till jordade.
- Ta upp ett par nya uttag.
- Ta bort radiatorer och lite onödiga uttag.

Det är kanske totalt 60 m2 det rör sig om. All kabeldragning skall dras osynligt. Väggar, golv och lister ska ändå fixas till, vilket kanske gör det lite lättare? Vad tror ni detta skulle gå på med normal standard på saker och ting?
 
10 000 - 20 000 kr kanske.
 
Hmm, det låter billigt. Elen är från 70-talet så man måste nog byta alla kablar. Men det kanske ingår när man byter till jordade uttag?
 
Omöjligt att ge ett exakt svar utan att se detta och veta omfattning. Hur många uttag, nya uttag, spottar etc
 
En ny elcentral brukar många firmor köra på fastpris. När vi bytte så gav vi 7k för arbete + central inkl allt. Kan vara värt att fundera på då en JFB med inkapsling är typ en tusing + arbete så säg 2k.

Angående vad det kan kosta att dra om? Jadu.. det är svårt det där! En elektriker kan jag tänka mig i GBG tar ca 6-700kr/h och det är ju ändå relativt omfattande så det är troligen minst 3 dagars arbete. Säg 4 dagar och 700kr/h. Då är det alltså ca 22500kr i arbete, sen tillkommer ju material och beroende på om ni tänkt köpa uttag och så själva eller ej så allt mellan 10-20k.

Jag skulle tro att det skulle gå på någonstans i 32-42k regionerna och då har jag inte räknat med att elcentralen byts. Ska den bytas så är det ytterligare 7k.
 
Redigerat:
Hur långt är ett snöre? Det bästa är om du tar in någon som kan ge dig en kostnadsfri offert eller ett besök där denne kan ge dig ett cirkapris.
 
Tack tack. Det är väldigt tidigt i planerna, jag ville bara ha en fingervisning. Vi hade gissat på kring 50 000 så då kanske det inte är alltför lågt räknat iaf.
 
Det saknas som en massa information. Hur hade du tänkt dig spottarna? Skall taket sänkas? Man kan ju riva ned hela gipstaket också. Osv.

När det gäller spottarna så bör du fundera lite till på var du verkligen vill ha spottar. I ett kök eller badrum kan det vara en finess att ha infällda spottar. Man får rena ytor, inte som samlar damm o smuts.

Men i ett vardagsrum och andra vanliga bostadsrum tycke jag att man får större frihet att välja och ändra inredningsstil om man håller sig till vanliga armaturer.

Uppgiften högre upp om 20 000, tror jag är för lågt. Möjligen för allt utom spottarna, men även då tveksamt.

Jag skulle gissa på:

Jordfelsbrytare (ingen ny central), kanske 3000 för arbete o material.
Spotlights 1000 - 2 000 per styck, Bara eldragning och spot osv. Inte byggnadsarbetet för infällningen.
Byta eluttag (behöver troligen dra in jordtråd också) ca 30 min arbete per styck + 200 - 300 för material. Detta förutsätter att inga problem dyker upp, byter du 10 uttag så är det nästan säkert strul med minst ett, räkna med 2 - 4h för strulmarginal.
Ta upp nya uttag 1 - 2h per styck, inkl. att spåra i väggen för att lägga in rör/slang, ingen återställning. Förutsätter att man kan dra från något uttag i närheten. Längre tid om det skall spåras hela vägen från centralen.
Rensa bort radiatorer etc. 10 minuter per radiator/uttag som skall bort plu någon timme för att få koll på hur de är kopplade. Dosor utan trådar blir då kvar, kan tas bort senare av vem som helst.

I praktiken får man räkna med en rejäl strulfaktor, utöver tiderna jag gissar här ovan.
 
H hempularen skrev:
Det saknas som en massa information. Hur hade du tänkt dig spottarna? Skall taket sänkas? Man kan ju riva ned hela gipstaket också. Osv.

När det gäller spottarna så bör du fundera lite till på var du verkligen vill ha spottar. I ett kök eller badrum kan det vara en finess att ha infällda spottar. Man får rena ytor, inte som samlar damm o smuts.

Men i ett vardagsrum och andra vanliga bostadsrum tycke jag att man får större frihet att välja och ändra inredningsstil om man håller sig till vanliga armaturer.

Uppgiften högre upp om 20 000, tror jag är för lågt. Möjligen för allt utom spottarna, men även då tveksamt.

Jag skulle gissa på:

Jordfelsbrytare (ingen ny central), kanske 3000 för arbete o material.
Spotlights 1000 - 2 000 per styck, Bara eldragning och spot osv. Inte byggnadsarbetet för infällningen.
Byta eluttag (behöver troligen dra in jordtråd också) ca 30 min arbete per styck + 200 - 300 för material. Detta förutsätter att inga problem dyker upp, byter du 10 uttag så är det nästan säkert strul med minst ett, räkna med 2 - 4h för strulmarginal.
Ta upp nya uttag 1 - 2h per styck, inkl. att spåra i väggen för att lägga in rör/slang, ingen återställning. Förutsätter att man kan dra från något uttag i närheten. Längre tid om det skall spåras hela vägen från centralen.
Rensa bort radiatorer etc. 10 minuter per radiator/uttag som skall bort plu någon timme för att få koll på hur de är kopplade. Dosor utan trådar blir då kvar, kan tas bort senare av vem som helst.

I praktiken får man räkna med en rejäl strulfaktor, utöver tiderna jag gissar här ovan.
Jag håller med ovanstående talare...
Spotlights i vardagsrummet är rejält överskattat.. Det sitter det här hos mig och jag stör mig något enormt på dessa då de har en förmåga att blända när man ser på tv. Jäkligt irriterande att se ljuskällan i ögonvrån trots att jag dimmrar ner hyfsat mycket.
När jag ska renovera så åker spotlights väck i vardagsrummet.
Har även i hall och badrum men där är det praktiskt och helt ok.
 
Håller med i kören kring spottar.

Tycker själv Att spottar är jättebra, men då i ytor där man vill ha bra allmänbelysning tex hall, tvättstuga, badrum osv. Istället för att man ska ha typ spot skenor för att få tillräckligt med belysning eller lysrör för den delen.
 
Och om ni vill ha spottar i taket så sätt även dit vanliga takdosor så att ni kan sätta upp vanliga armaturer när ni upptäckt att spottar kanske inte var så bra/häftigt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.