Har ni samma problem runt om i landet som vi har :(
 
  • Lövträd med vita poppelfransar mot en klarblå himmel som indikerar vårens problem med fröfluff.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, här i Mälardalen har det regnat aspfrön i 3 dygn nu. Trädgården ser ut som en spökträdgård och allt är inbäddat i detta fluff.
I luften ser det ut som stora snöflingor som faller oavbrutet. Om bara en bråkdel av detta gror...när man rör sig yr det runt benen som moln. Jorden ser möglig ut av allt ludd USCH!
Ifjol efter midsommar dränktes vi av björkfrön som täckte allt, både växter och jord och det fortsatte ända tills snön föll, jag såg mängder med björkfrön på den vita snön. Har aldrig hänt förut så länge jag har bott här i alla fall, björken brukar fröa några veckor och sedan är det över.
Sannolikt är det värmen och torkan ifjol som orsakar den abnorma fröbildning, trädet känner sig hotade och börjar producera frö för att säkra sin överlevnad.

Trädgård täckt av tätt lager aspfrön liknande snö på mark och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aspfrön täcker marken som ett vitt fluffigt lager vid en sten och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsjord täckt av tätt lager aspfrön som ser ut som vitt fluff bland växter och planteringsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Abies koreana skrev:
Japp, här i Mälardalen har det regnat aspfrön i 3 dygn nu. Trädgården ser ut som en spökträdgård och allt är inbäddat i detta fluff.
I luften ser det ut som stora snöflingor som faller oavbrutet. Om bara en bråkdel av detta gror...när man rör sig yr det runt benen som moln. Jorden ser möglig ut av allt ludd USCH!
Ifjol efter midsommar dränktes vi av björkfrön som täckte allt, både växter och jord och det fortsatte ända tills snön föll, jag såg mängder med björkfrön på den vita snön. Har aldrig hänt förut så länge jag har bott här i alla fall, björken brukar fröa några veckor och sedan är det över.
Sannolikt är det värmen och torkan ifjol som orsakar den abnorma fröbildning, trädet känner sig hotade och börjar producera frö för att säkra sin överlevnad.

[bild]

[bild]

[bild]
Så kan det nog vara, värmen från 2018. Enda fördelen är att man ser var man klippt :)
 
  • Klippt gräsmatta med tydliga gröna spår av gräsklipparen omgivet av träd och en gul byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
pennybridge
  • Laddar…
Ja samma i Göteborg, trodde de va frost på gräsmattan. Får hoppas att grobarheten inte är allt för hög.
 
Tips: Måla inte utomhus nu :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.