B
Finns väldigt många diskussioner om trappor till altaner som jag läst här på forumet, men vill ändå be om lite råd gällande trappan jag ska bygga till altanen.

Altanen ligger ca 125cm över mark och jag ska göra en 2 meter bred infälld trappa till den. Har testat att skissa på lite olika allternativ och är nu inne på att tillverka 4 vangstycken där sättsteg blir 18cm och plansteg 30cm (31cm med 1 cm överhäng). Kommer lägga 28x128 på det.

Vill bara höra vad ni tror om det innan jag sätter igång. Trappan kommer börja från siffran 3 på bilden och följa regeln som sitter fasttvingad temporärt ungefär.
 
  • Altan under konstruktion med markering för framtida trappa, tving och redskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av infälld trappa till altan med måtten 0,18 m sättsteg och 0,31 m djupa plansteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte köpa färdiga vangstycken, hittar du inte tillräckligt långa så är det enkelt att skarva. Att göra längre plansteg än standard kan göra att det känns lite konstigt att gå.
Varför inte använda 145x34? Då kan du lägga två bräder per steg om du använder standardmått.
 
B
Jag tycker inte de färdiga vangstyckena har bra mått. Läste någonstans att trappor utomhus bör ha lite större plansteg än trapporm inomhus som följer formeln 2xh+b=60-65.

Därför tänker jag att det kanske var bra att göra plansteget lite djupare, samtidigt var det av just den osäkerheten som jag lyfte frågan här ;)

Vill helst tillverka vangstycken av 45x170 då det blir minst spill/kap, men kanske ska kort ner plansteget så det blir 29cm då?
 
Hej, det kanske är rätt, på ett sätt kan jag tycka att min trappa är lite för brant faktiskt. Men det är enklare med färdiga :)
 
B
PierreG PierreG skrev:
Hej, det kanske är rätt, på ett sätt kan jag tycka att min trappa är lite för brant faktiskt. Men det är enklare med färdiga :)
Ja att det är enklare tvivlar jag inte på. Testade att kapa några kilar nu som ska skruvas fast på en 145mm regel. Det var inte alls lätt att få de precis lika stora och med rätt vinkel. Cirkelsågen orkade knappt genom när man snedkapar 170mm regeln heller . Men skam den som ger sig! Får testa med sänksågen istället.
 
Du ska inte ha steget djupare än 270mm Obekväm å gå i
2xh+b=62 (61-63)
 
Fulkemisten
Föreslår också 145x34. Då du bara ska ha 4 vangstycken på 2 meter så kommer det bli mer än 60 cm mellan dem (fast inte så mycket). 28 mm kan nog ge upphov till oönskad svikt.
 
B
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Föreslår också 145x34. Då du bara ska ha 4 vangstycken på 2 meter så kommer det bli mer än 60 cm mellan dem (fast inte så mycket). 28 mm kan nog ge upphov till oönskad svikt.
Anledningen till att jag nog helst kör 28x120 är att jag vill ha samma trall som på altanen. Ett allternativ skulle kanske vara att ha 34x120 men om jag flyttar in vangstyckena en liten bit på sidorna så har jag cc600 så det borde gå bra tänker jag .
 
Fulkemisten
Jo. På så vis borde det funka. Jag mätte och har för övrigt 70 cm mellan vangen i en av mina altantrappor. Har 145x28 utan svikt men jag tycks ha säkrat upp inre planstegsbrädan med vinkeljärn på baksidan och fäst den mot sättsteget. Den främre brädan vilar ju på undre sättsteget.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Smart. Så kan jag göra!
 
B Baskavoda skrev:
Anledningen till att jag nog helst kör 28x120 är att jag vill ha samma trall som på altanen. Ett allternativ skulle kanske vara att ha 34x120 men om jag flyttar in vangstyckena en liten bit på sidorna så har jag cc600 så det borde gå bra tänker jag .
Jag skulle absolut köra 34 mm tjocka steg. Jag har just rivit vår gamla trappa till altanen. Den var byggd med 34x145, som hade en spännvidd på ca 90 cm. De sviktade. Nu när jag gör om så kommer trappan att bli 110 cm bred, och jag tänker ha 3 vagnstycken. Har inte slutligt bestämt mig för vilket stegdjup det skall bli. Men luta åt 300 mm med 20 mm "överlapp, att steget över alltså får överlappa det undre med 20mm. Då blir det 280 mm till trappformeln.

Man behöver också fundera över barnsäkerhet, avståndet mellan stegen får inte vara mer än 100mm, så man behöver ha något som antingen sticker ned från det övre steget, eller en kant uppåt från det undre.
 
J
Jag körde 45x195 + 45x95 som steg och 160mm som steghöjd. Detta blir då 160x2 + 290 = 610 enligt trappformeln. Läste att trappor ute gärna ska vara av det flackare slaget (närmare 600 i trappformeln) och denna blev riktigt bekväm att gå i. Rent estetiskt rätt vinkel också. Ca 30 grader. Du kan nog gå ner mot 150mm steghöjd också. Skulle inte göra i högre än 170mm.

Röstar starkt för 45mm virke hur som helst. Stadigt som fn och du kanske kan minska antal vagnsstycken
 
B
H hempularen skrev:
Jag skulle absolut köra 34 mm tjocka steg. Jag har just rivit vår gamla trappa till altanen. Den var byggd med 34x145, som hade en spännvidd på ca 90 cm. De sviktade. Nu när jag gör om så kommer trappan att bli 110 cm bred, och jag tänker ha 3 vagnstycken. Har inte slutligt bestämt mig för vilket stegdjup det skall bli. Men luta åt 300 mm med 20 mm "överlapp, att steget över alltså får överlappa det undre med 20mm. Då blir det 280 mm till trappformeln.

Man behöver också fundera över barnsäkerhet, avståndet mellan stegen får inte vara mer än 100mm, så man behöver ha något som antingen sticker ned från det övre steget, eller en kant uppåt från det undre.
När du skriver om barnsäkerheten så syftar du på sättsteget gissar jag.? Det kommer jag täcka helt med trall för att dölja underliggande konstruktion.
 
B
J Jotsat skrev:
Jag körde 45x195 + 45x95 som steg och 160mm som steghöjd. Detta blir då 160x2 + 290 = 610 enligt trappformeln. Läste att trappor ute gärna ska vara av det flackare slaget (närmare 600 i trappformeln) och denna blev riktigt bekväm att gå i. Rent estetiskt rätt vinkel också. Ca 30 grader. Du kan nog gå ner mot 150mm steghöjd också. Skulle inte göra i högre än 170mm.

Röstar starkt för 45mm virke hur som helst. Stadigt som fn och du kanske kan minska antal vagnsstycken
Det hade givetvis varit en möjlighet att köra 45mm virke. Nu var jag lite ivrig att komma igång så det blev som jag tänkte från början men med justering av stegen så att det blev 17cm sättsteg och 28,5cm plansteg.

Bygger eventuellt i 34mm virke så att det blir stadigare. Dock blir övre steget några mm lägre då vangstyckena sitter i samma höjd som skruvreglarna nu.
 
B
Jag ska lyfta en till fråga angående trappan nu när jag ändå är i farten. Lite osäler på hur jag ska avsluta högersidan i trappan. Det hade ju varit snyggt att sätta en fris där, men jag inser nu att jag behöver ytterligare ett vangstycken ca 10cm till vänster om det längst till höger i så fall.
Eller finns det något annst sätta att lösa det enklare på?

Andra tips på hur jag kan föra ett snyggt avslut för att slippa se ändträ annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.