Hej.

Vi är på god väg att bygga vårat drömhus.
vi är väldigt nöjda med planlösningen på detta relativt stora hus.
Men såklart är det kul att få andras synpunkter och funderingar.
Jag bifogar våra egna skisser ritade för hand.
 
  • Handritad planlösning av ett hus med markerade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en husplanlösning med angivna mått och rum som sovrum, vardagsrum och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
BirgitS
Hej!

Det är trevligt när man direkt vid ytterdörren ser rakt igenom huset och ut eftersom det ger en trevlig känsla medan om man bara ser väggar känns det lite som när man kommer in i en grotta, trångt och lite obehagligt. Samma sak när man kommer uppför trappan till övre planet.

Var är det tänkt att gästen som sovit i gästrummet ska duscha?

Väldigt mycket yta som går bort i olika sorters korridorer/passager.

Om man kommer in med smutsiga stövlar genom ytterdörren i tvättrummet så ser det ut som att man måste gå rätt långt tills man kommer till något ställe att ställa dem (KLK?) och det innebär att det blir smutsigt på golvet där man sen ska hantera sin rena tvätt barfota eller med bara strumpor på fötterna.

Får rullstolscirkeln plats i badrummet på entréplanet?
Är det 120 cm golv mellan kyl och diskho?

Blir det klädhängare och skohyllor till höger om ytterdörren?

Var är diskmaskinen placerad?
Det känns som lite arbetsyta i köket. men är det alltid bara en som gör något i köket så kan det ju fungera.

Har ni tänkt på att det är jobbigare att stänga och öppna skjutdörrar än vanliga dörrar samt att de inte dämpar ljud lika bra?
Kanske inte så trevligt när någon av er är magsjuk och går på toa mitt i natten och den andra hör allt.
Man brukar säga att skjutdörrar passar bäst där man sällan behöver öppna eller stänga.

Det kan vara bra att sätta in två gavelfönster på vardera gaveln på övre plan för då blir det mycket enklare i framtiden att göra två sovrum på en gavel om behovet skulle uppstå.
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 5 till
  • Laddar…
Steeldragon
Kul med hemmasnickrade planlösningar. Du kan få lite spontana kommentarer. Ta det inte som hård kritik bara, utan bara en möjlighet för er att fundera till en gång extra innan ni spikar planlösningen:


Genomsyn genom huset från entrédörren är alltid trevligt, men kanske inte när huvudsovrummet är i siktlinjen.
Vad händer när det ringer på dörren och ni inte är påklädda än?

Det känns som det finns väldigt mycket "överytor" på övervåningen. 16m2 sovrum är rätt stort. Kanske istället göra större KLK? Förvaringsutrymme går alltid åt.

Hallen utanför sovrummet på bottenvåningen på 15.5m2 känns som en onödig korridor. Det borde gå att stuva om lite för att slippa den ytan.

Sen har jag aldrig förstått varför man vill ha ingång till badrum från sitt sovrum. Ska övernattningsgäster springa in via sovrummet för att duscha? Eller för den delen ligga och lyssna på sin partners toalettbesök när man själv ligger i sängen (speciellt med skjutdörr). Om ni nu inte har någon läggning för "badrumsintimitet".

Bänkytor i köket skulle definitivt kunna utökas. Får ni hem gäster och ska laga mat, lägga upp på tallrikar, servera drinkar etc. Då försvinner den där lilla ytan rätt snabbt.

Vägg och dörr mellan "teknik" och "tvätt" känns onödig. Golvytan i "teknik" skulle kunna användas till att hänga tvätt om det var ett stort rum istället. Eller var hänger ni tvätten? Allt körs ju inte i TT.

Sovrum vägg i vägg med TT och TM är kanske inte optimalt, men om det är tänkt som gästsovrum går det väl att planera att inte tvätta när rummet är bebott.

Var hänger gästerna av sig sina ytterkläder och skor? Eller ska de behöva rota runt i era garderober till vänster om trappan?

Hoppas det kan ha varit till nån hjälp
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt mycket yta som går bort i olika sorters korridorer/passager.
BirgitS BirgitS skrev:
Har ni tänkt på att det är jobbigare att stänga och öppna skjutdörrar än vanliga dörrar samt att de inte dämpar ljud lika bra?
Steeldragon Steeldragon skrev:
Hallen utanför sovrummet på bottenvåningen på 15.5m2 känns som en onödig korridor. Det borde gå att stuva om lite för att slippa den ytan.
Ja, precis min tanke!
Vad gör hallsnutten utanför sovrummet för nytta, eller ger för glädje?
Antingen flytta upp dörren till i linje med duschens övre vägg på skissen, eller ochså tänka om och göra hygienrummet åtkomligt för alla i huset, speciellt från gästrummet.
Och varför har duschrummet husets största fönster?
Och ändra till vanliga dörrar!

Steeldragon Steeldragon skrev:
Vägg och dörr mellan "teknik" och "tvätt" känns onödig. Golvytan i "teknik" skulle kunna användas till att hänga tvätt om det var ett stort rum istället. Eller var hänger ni tvätten? Allt körs ju inte i TT.
Precis min tanke!
Och varför skall en skrubb med en värmepump och en router/AP ha fönster?
Det verkar tänkt som något annat. Vad är den X-markerade ytan för något?

Nä, ni borde nog ta en vända till i huskatalogerna och kanske börja med något lite mer "lagom" vid ritbordet.
Hur stor blev boarean förresten?
Lycka till!
 
Gammelnörden
Eftersom sovrummen på övervåningen är så pass stora med egna allrum, skulle jag allvarligt fundera på att göra ett fjärde sovrum/gästrum i allrumsdelen. Ett fjärde sovrum är väldigt eftertraktat här i Uppsala i alla fall.
 
B bis skrev:
Hej.

Vi är på god väg att bygga vårat drömhus.
vi är väldigt nöjda med planlösningen på detta relativt stora hus.
Men såklart är det kul att få andras synpunkter och funderingar.
Jag bifogar våra egna skisser ritade för hand.
Jag tycker att ni fått till en trevlig planlösning på entreplan. Vi skissar på ett liknande hus men har inte kommit så långt att vi börjar känna oss nöjda ;)

I kök/vardagsrum verkar det dock vara ~40kvm som som endast används för tillgänglighet. Ni kunde kanske byta plats på kök/vardagsrum och rotera köksdelen 90°? Då får ni plats med mera kök och vardagsrummet känns ändå öppet.
Blir det ryggåstak i den delen?

Jag hade även bytt plats på kontor och badrum. Då kan ni även ha en dörr mellan badrum och tvättstuga så slipper ni gå så långt med tvätten. Den dörren kunde vara var ni har skrivbordet i kontoret idag.
Klädkammaren i tvättstugan är på gränsen till att vara för smal, jag hade tidigare en klk som var 2m bred och det var för smalt för mig. Dörren till teknikrummet tycker jag är bra, men med så stort hus skulle ni behöva få plats att torka tvätt på entreplan.

Övre plan hade varit lättare att kommentera ifall man visste takhöjd.
 
Gammelnörden
Jag tog mig friheten att finula ett förslag utifrån funderingarna i tråden. För att få till en radda garderober i hallen lade jag till 60cm på längden i vardagsrummet/kök. Byggarean blev då 172,9 kvm.
Ritad planlösning av ett hus med förlängt vardagsrum/kök för garderober, total byggyta 172,9 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en husplan med möblerad vardagsrum/kök, hall och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av husplan som visar anpassat vardagsrum och kök med garderober i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(såg nu att en av dubbeldörrarna i vardagsrummet flyttat sig i sidled en aning. De ska båda vara i linje med matbordet...)
 
  • Gilla
bis
  • Laddar…
En liten skrubb för praktiska saker brevid wc på övrevåning skulle jag slänga till. Kanse i-lands problem, men är ju små jobbit att dra damsugaren upp och ner 1-2 gånger i veckan.
 
Gammelnörden
Förslag till övervåning med mer användbara garderober och ett litet förråd för lakan och dammsugare mm samt större badrum med plats för badkar beroende på taklutningen.
Ritning av övervåning med markerade garderober, förråd, större badrum och rum med storlekar.
 
  • Gilla
bis
  • Laddar…
T
Som generell idé kring planlösningar och inte specifikt detta fall:

Klädskåp i sovrum är egentligen riktigt dumt, speciellt om man har badrum/tvättrum på annan våning. När behöver man byta kläder? Jo, efter man ha dushat eller kommer in i huset. När fyller man på klädskåp? Jo, efter man ha tvättat käderna..

Jag skulle placera ett stor "klädrum" (tänk typ omklädningsrum/lounge) i anslutning till tvättrum och badrum och ta bort yta för klädkåp i sovrummen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag tycker rent spontant att grundplanen är bra och det känns som ett trevligt hus!

De sakerna jag reagerar på är dock hur mkt av huset som går bort i korridor/hall yta. Räknar man snabbt så är det 20kvm (som finns utskrivet) sedan är det lite vid tvättstugan, det är dubbla gångstråk förbi kök/matplats så det ena av dessa kan man rent krasst klassa som hall också. Totalt skulle jag tippa på att en 25-30kvm går åt till detta.

Vidare tycker jag köket känns lite litet, inte speciellt gott om bänkyta. Jag tycker man kunnat strunta i klk i barnrummen då formen blir lite sisådär i dessa rummen.. Jag funderar även om det verkligen behöver finnas yta för soffa i barnrummen när det finns ett väl tilltaget allrum utanför dörren?

Sen tycker jag inte om entrén. Den är stor men med den lilla gästwcn så är möjligheterna till förvaring innanför dörren minst sagt begränsade. Iallafall om man inre vill täcka det ena sido fönstret vid dörren.


Jag personligen hade nog framförallt sett över klädvård, kontor, bad delen och försökt förlägga om dessa lite så man kunnat korta ner vinkeln där master ligger och bli av med en del onödig korridor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tog mig friheten att finula ett förslag utifrån funderingarna i tråden. För att få till en radda garderober i hallen lade jag till 60cm på längden i vardagsrummet/kök. Byggarean blev då 172,9 kvm.
[bild] [bild] [bild]
(såg nu att en av dubbeldörrarna i vardagsrummet flyttat sig i sidled en aning. De ska båda vara i linje med matbordet...)

Det ser trevligt ut ocg jag förstår tanken bakom att ända om hall / klädkammare och wc. Det ger oss en tankeställare !

Det vi tycker ser brilliant ut är ju iden om att sätta garderober vid trappan.

Tack så mycket för din tid och energi med att skissa på vårat hus.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, precis min tanke!
Vad gör hallsnutten utanför sovrummet för nytta, eller ger för glädje?
Antingen flytta upp dörren till i linje med duschens övre vägg på skissen, eller ochså tänka om och göra hygienrummet åtkomligt för alla i huset, speciellt från gästrummet.
Och varför har duschrummet husets största fönster?
Och ändra till vanliga dörrar!


Precis min tanke!
Och varför skall en skrubb med en värmepump och en router/AP ha fönster?
Det verkar tänkt som något annat. Vad är den X-markerade ytan för något?

Nä, ni borde nog ta en vända till i huskatalogerna och kanske börja med något lite mer "lagom" vid ritbordet.
Hur stor blev boarean förresten?
Lycka till!
Markeringen med X är en installationsyta för all teknik. Företaget som ska bygga åt oss ville ha den ytan.
 
Steeldragon Steeldragon skrev:
Kul med hemmasnickrade planlösningar. Du kan få lite spontana kommentarer. Ta det inte som hård kritik bara, utan bara en möjlighet för er att fundera till en gång extra innan ni spikar planlösningen:


Genomsyn genom huset från entrédörren är alltid trevligt, men kanske inte när huvudsovrummet är i siktlinjen.
Vad händer när det ringer på dörren och ni inte är påklädda än?

Det känns som det finns väldigt mycket "överytor" på övervåningen. 16m2 sovrum är rätt stort. Kanske istället göra större KLK? Förvaringsutrymme går alltid åt.

Hallen utanför sovrummet på bottenvåningen på 15.5m2 känns som en onödig korridor. Det borde gå att stuva om lite för att slippa den ytan.

Sen har jag aldrig förstått varför man vill ha ingång till badrum från sitt sovrum. Ska övernattningsgäster springa in via sovrummet för att duscha? Eller för den delen ligga och lyssna på sin partners toalettbesök när man själv ligger i sängen (speciellt med skjutdörr). Om ni nu inte har någon läggning för "badrumsintimitet".

Bänkytor i köket skulle definitivt kunna utökas. Får ni hem gäster och ska laga mat, lägga upp på tallrikar, servera drinkar etc. Då försvinner den där lilla ytan rätt snabbt.

Vägg och dörr mellan "teknik" och "tvätt" känns onödig. Golvytan i "teknik" skulle kunna användas till att hänga tvätt om det var ett stort rum istället. Eller var hänger ni tvätten? Allt körs ju inte i TT.

Sovrum vägg i vägg med TT och TM är kanske inte optimalt, men om det är tänkt som gästsovrum går det väl att planera att inte tvätta när rummet är bebott.

Var hänger gästerna av sig sina ytterkläder och skor? Eller ska de behöva rota runt i era garderober till vänster om trappan?

Hoppas det kan ha varit till nån hjälp

Tack för ditt svar.

Vi tar det inte som hård kritik utan som tips och ideer.

Vi vet att tvättstugan kan vara något smal och trång. Vi bifogar en bild men lite tankar om hur vi kan hänga den tvätt som inte torktumlas,

I hallen så vill vi inte att det ska vara någon hatthylla. Det kommer finns enklare krokar om man är på kort besök dirtekt till vänster när man kommer in.
Det vi vill är att använda de tre garderoberna 3 meter in i hallen för förvaring av ytterkläder och skor.
 
  • Ljus tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, öppna hyllor, klädstång och flätade korgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Förslag till övervåning med mer användbara garderober och ett litet förråd för lakan och dammsugare mm samt större badrum med plats för badkar beroende på taklutningen.
[bild]
Ser intressant ut. Jag har inte nämt att övervången är 1,5 plans med 120 cm försjkuten takhöjd. Stilen på huset är ett "ladhus". Taklutningen kommer att vara 45 graders lutning.
I kök och vardagsrum är det öppet till nock ca 5,5 i takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.