Vi hade en tillbyggnad från sjuttiotalet med fukt i tryckimpregnerade syllar pga att isoleringen låg på fel sida av betongen i plattan. Där fanns det precis den stickande lukten du pratar om och den satte sig i kläderna så att man fick kommentarer, precis som du säger. Allt man förvarar i samma rum tar åt sig av lukten och jag tror att man måste ta bort alla ytmaterial efter syllbytet också för att bli av med lukten. Vi rev hela tillbyggnaden och gjorde en ny, så tyvärr kan jag inte delge några erfarenheter av om lukten försvinner efter syllbyte.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Nä jag vet inte riktigt hur dom har sanerat, eller resultatet av hur det brukar vara. Någon som gjort liknande renovering för länge sedan som kan berätta???
Hej Sara
Jag har bytt ca 500 meter i syll i skolor, alltid bytt inifrån då det varit tegelfasad. Jag tycker du skall ta dit ett fuktföretag och mäta vilka kemikalier som cirkulerar i luften inne i huset. Just nu famlar ni i mörkret och skapar lite olika scenarier på ogrundad fakta, det kanske inte är så farligt. Vad de gör är att ta ett prov på syllen och skickar på analys och återkommer med en komplett lista på vad syllen innehåller och där efter kan man dra en slutsats. Googla på fuktteknik i er region och se vad du hittar.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade en tillbyggnad från sjuttiotalet med fukt i tryckimpregnerade syllar pga att isoleringen låg på fel sida av betongen i plattan. Där fanns det precis den stickande lukten du pratar om och den satte sig i kläderna så att man fick kommentarer, precis som du säger. Allt man förvarar i samma rum tar åt sig av lukten och jag tror att man måste ta bort alla ytmaterial efter syllbytet också för att bli av med lukten. Vi rev hela tillbyggnaden och gjorde en ny, så tyvärr kan jag inte delge några erfarenheter av om lukten försvinner efter syllbyte.
Ja paret som bodde här innan oss, det satt ju i alla deras möbler och kläder... Vi flyttade hit först 2 veckor efter att syllbytet blev klart. Så jag hoppas att denna, ändå svaga, men dock luktande sak inte fördärvar våra möbler nu... Vi har en ozonair maskin, som vi kör på nätter eller nör vi är borta.
 
Just det, vi hade fuktskadat tryckimpregnerat i källaren också. Vi rev ut precis allt och då försvann lukten helt. Om det luktar hos er fortfarande så måste det finnas något fuktskadat kvar. Ni får helt enkelt klura ut vad det är och ta bort det.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Hej Sara
Jag har bytt ca 500 meter i syll i skolor, alltid bytt inifrån då det varit tegelfasad. Jag tycker du skall ta dit ett fuktföretag och mäta vilka kemikalier som cirkulerar i luften inne i huset. Just nu famlar ni i mörkret och skapar lite olika scenarier på ogrundad fakta, det kanske inte är så farligt. Vad de gör är att ta ett prov på syllen och skickar på analys och återkommer med en komplett lista på vad syllen innehåller och där efter kan man dra en slutsats. Googla på fuktteknik i er region och se vad du hittar.
Tack för tips! Ska kolla på det. Ja, vi famlar verkligen i mörker, och tänker oss olika scenario. Vi har ett hus med tegelfasad, så i hela huset är det bytt från insidan, utan just dessa 3 meter på framsidan vid entrén, där dom gjorde det utifrån pga ett gammalt stengolv som ligger i hallen. Så själva syllen är bytt. Men om det cirkulerar kemikalier kanske det är lättare att härleda till tex vis isolering, gipsskivor mm som är kvar just där vi könner att det kommer ifrån.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Just det, vi hade fuktskadat tryckimpregnerat i källaren också. Vi rev ut precis allt och då försvann lukten helt. Om det luktar hos er fortfarande så måste det finnas något fuktskadat kvar. Ni får helt enkelt klura ut vad det är och ta bort det.
Ja, nåt måste tyvärr finnas kvar... Bort ska det iaf!
 
F SaraSallie skrev:
Tack för tips! Ska kolla på det. Ja, vi famlar verkligen i mörker, och tänker oss olika scenario. Vi har ett hus med tegelfasad, så i hela huset är det bytt från insidan, utan just dessa 3 meter på framsidan vid entrén, där dom gjorde det utifrån pga ett gammalt stengolv som ligger i hallen. Så själva syllen är bytt. Men om det cirkulerar kemikalier kanske det är lättare att härleda till tex vis isolering, gipsskivor mm som är kvar just där vi könner att det kommer ifrån.
Jag har jobbat mycket med detta bolag men jag vet ju inte vart du bor annars kunde du få ett kontakt. https://ebegruppen.se/
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Jag tror inte att det är inbillning. För idag när min sambo har varit borta på kvällen så kunde han och den han var hos känna en dålig lukt i hans kläder. Och även elektrikern som är och jobbar hos oss nu kan känna det när han kommer in i huset, och han ”vet” hur det luktar med dåliga syllar. Så nåt är det!

Tror också mkt på att ventilationen står lite stilla. Nästa vecka ska vetinlationshål i väggarna sättas in i huvuddelen. Vi har redan satt in i ekonomidelen.
Först: ni har inte en luft/luft värmepump? Börja med att rengöra och eventuellt byta alla filter - tyvärr en klassiker där folk letar luktkällan i väggar och grund för att sedan upptäcka att det är en orengjord luftvärmepump som blåser in unken lukt.

Ventilation tror jag också är en bov i dramat. Har det under många år luktat illa i huset sätter det sig i väggarna, men försvinner med tiden efter att ni tagit bort källan i form av syll.

Bara med ökad ventilation kan ni naturligtvis också slippa lukten bara på grund av det faktum att det nu är till största delen frisk luft som ventileras in. Ett 70-talshus har ett luftombyte som är under all kritik i original. Det var först då man började med mekanisk frånluft i privatbostäder som standard, och den är ofta både underdimensionerad i form av fläkt och tilluft.

Alltså:
  1. Rengör och byt filter i luft/luft värmepumo (om ni har en sådan)
  2. Ta upp tilluft och sätt in nya mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Är det 3 m som inte är renoverat? här är gamla reglar, isolering, skivor? ett stengolv och en platta som här inte är sanerad pågrund av stengolvet? Som du beskriver det med lukt så är det nog bara att renovera dessa 3 meter... det fanns ju även någon toalett i detta område som inte är renoverad... hur är plattan sanerad där? finns det någon gammal fuktskada som man lagat men med mögel i väggarna?

har använt Ozonair i en bil som någon rökt i tidigare.. efter 2 behandlingar var 99% av doften borta.. Kan tänka mig att i ert fall så kan ozonair hålla doft borta från kläder osv.. Men att få bort lukt i isolering eller skivor som blivit utsatta för "lukten" under många år är nog svårare...

Nu smittar inte dålig lukt var det någon som skrev men det är inte min erfarenhet.... Venteleras inte den dåliga doften, får den möjlighet att sätta sig i kläder möbler osv.

Bästa förslaget är:
Mjölsered Mjölsered skrev:
Just nu famlar ni i mörkret och skapar lite olika scenarier på ogrundad fakta, det kanske inte är så farligt. Vad de gör är att ta ett prov på syllen och skickar på analys och återkommer med en komplett lista på vad syllen innehåller och där efter kan man dra en slutsats
Upp med ventilations hål (tillluft) i rummen längst bort från hallen och sätt en frånluftsfläkt (börja med typ en badrumsfläkt) i hallen medans ni utreder om allt behöver slitas ut och renoveras och innan installation af frålluftagrigat.. (så kan ni med lite tur ventilera ut en del av lukten.)
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Du skriver att du har luftrenare med ozonrening. Jag sålde för ca 20 år sedan den marknadsledande rökrenaren. Den hade runt 50kg kolfilter och ozonrening. Kunderna klagade på dålig lukt efter rening. Ozonrenad luft luktar inget därav kan man uppleva att det luktar illa. Annars så skulle jag som tidigare nämts kolla filtret i din luftvärmepump.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Du skrev att ni har ventilerat golv. Ett tips är att lukta på utluften från golvet. Känner du en tydlig doft där så kommer det ju från plattan / golvet.

Och som någon annan nämnt sitter säkert lukten kvar i allt byggmaterial i huset.

Jag köpte men gång ett 70-tals hus men hävde köpet efter besiktning just pga liknande problem.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Om ni hänger kläderna ute på vädring, försvinner lukten då?
Som jag förstått så går det inte att vädra bort denna kemiska lukt.
Ja då luktar dom tyvärr ändå... lite svagare, men ändå nåt.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Jag har jobbat mycket med detta bolag men jag vet ju inte vart du bor annars kunde du få ett kontakt. [länk]
Tack, vi bor i Skåne (helsingborgsområdet), får googla på det här nere då.
 
K kalle55 skrev:
Först: ni har inte en luft/luft värmepump? Börja med att rengöra och eventuellt byta alla filter - tyvärr en klassiker där folk letar luktkällan i väggar och grund för att sedan upptäcka att det är en orengjord luftvärmepump som blåser in unken lukt.

Ventilation tror jag också är en bov i dramat. Har det under många år luktat illa i huset sätter det sig i väggarna, men försvinner med tiden efter att ni tagit bort källan i form av syll.

Bara med ökad ventilation kan ni naturligtvis också slippa lukten bara på grund av det faktum att det nu är till största delen frisk luft som ventileras in. Ett 70-talshus har ett luftombyte som är under all kritik i original. Det var först då man började med mekanisk frånluft i privatbostäder som standard, och den är ofta både underdimensionerad i form av fläkt och tilluft.

Alltså:
  1. Rengör och byt filter i luft/luft värmepumo (om ni har en sådan)
  2. Ta upp tilluft och sätt in nya mekanisk frånluft.
Tack för svar. Just nu har vi ingen värmepump. Fanns el element när vi flyttade in (och självdrag?). El elementen är borta. Och snickare har satt in ventilationshål (3 st i vardagsrum på ca 70 m2, ich 1 st i hallen där vi har luftproblemet), fresh fläktar, och förberett för värmepump som är beställd. Antar att luften har stått lite stilla här inne. Vet inte heller om det luktar mest vid kyla eller värme.
 
P PeGe Stockholm skrev:
Är det 3 m som inte är renoverat? här är gamla reglar, isolering, skivor? ett stengolv och en platta som här inte är sanerad pågrund av stengolvet? Som du beskriver det med lukt så är det nog bara att renovera dessa 3 meter... det fanns ju även någon toalett i detta område som inte är renoverad... hur är plattan sanerad där? finns det någon gammal fuktskada som man lagat men med mögel i väggarna?

har använt Ozonair i en bil som någon rökt i tidigare.. efter 2 behandlingar var 99% av doften borta.. Kan tänka mig att i ert fall så kan ozonair hålla doft borta från kläder osv.. Men att få bort lukt i isolering eller skivor som blivit utsatta för "lukten" under många år är nog svårare...

Nu smittar inte dålig lukt var det någon som skrev men det är inte min erfarenhet.... Venteleras inte den dåliga doften, får den möjlighet att sätta sig i kläder möbler osv.

Bästa förslaget är:


Upp med ventilations hål (tillluft) i rummen längst bort från hallen och sätt en frånluftsfläkt (börja med typ en badrumsfläkt) i hallen medans ni utreder om allt behöver slitas ut och renoveras och innan installation af frålluftagrigat.. (så kan ni med lite tur ventilera ut en del av lukten.)
Ja 3-4 meter här som inte är renoverat från insidan, men syllen är bytt från utsidan. Tror att det är betongplatta under stengolvet i hall och lilla toaletten.

Nu har vi rivit nedre delen av väggen inifrån på denna biten. Om du har tid får du gärna läsa mitt kommande i lägg jag tönkte skriva nu strax och be om råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.