G Ginaprivat85 skrev:
Vad menar du med isolerad tänk? Och vvb är det en varmvatten beredare? Tanken är väl att lära sig lite mer om min panna.
För att vattnet i tanken inte skall svalna VÄLDIGT snabbt, så måste tanken med tappvarmvatten vara isolerad.

Vvb = varmvattenberedare

OK. Då är det ÄN viktigare att du har en manual som du förstår. Det håller inte att gissa och lita på människor på nätet.

Vad gäller priserna från rörmokarna; allting går att lösa/ordna. Det kostar ju såklart en hel del att lösa/ordna ett svårare problem än ett enklare.

Återigen; köp en panna i Sverige, med svensk och/eller engelsk manual, med de funktioner och egenskaper som passar ditt/ert boende. Glöm denna serbiska/ryska (?) panna.
 
Det spelar väl ingen roll var pannan kommer ifrån på det viset. Problemet är att ni inte satt er ner innan och bestämt vad ni behöver och köpt en panna som motsvarar det. Nu har ni köpt en panna bara och börjar fundera på resten efteråt............

I vilket fall som helst så skulle jag använda det ni har och sen ha en elektrisk varmvattenberedare. Då kan man slå av värmen på sommaren och ändå ha varmvatten.
 
S Stefan1972 skrev:
Det spelar väl ingen roll var pannan kommer ifrån på det viset. Problemet är att ni inte satt er ner innan och bestämt vad ni behöver och köpt en panna som motsvarar det. Nu har ni köpt en panna bara och börjar fundera på resten efteråt............

I vilket fall som helst så skulle jag använda det ni har och sen ha en elektrisk varmvattenberedare. Då kan man slå av värmen på sommaren och ändå ha varmvatten.
Jo, eftersom dokumentation och därmed såväl underhåll och support som installationsanvisningar inte presenteras på ett språk som är gångbart i landet där pannan är installerad. Reservdelar är ett annat problematiskt område gällande en panna som inte saluförs i Sverige.

Japp. Det är en lösning, men inte vad TS efterfrågade. Jag har tolkat det som att han/hon vill ha även tappvarmvatten producerat av pannan. En el-vvb blir dyrare i drift också. Många pannor här i Sverige har möjligheten att stänga av cirk.pumpen för uppvärmning och endast värma tappvarmvatten.
 
Av det lilla som går att läsa i de handlingar som återfinns på nätet verkar det vara som så att du har köpt en laddpanna, dvs en panna utan tank eller slingor för att bereda tappvarmvatten. Ser ut som om den endast levererar varmvatten för uppvärmning. Vill ni ha tappvarmvatten från pannan med hjälp av pellets så tillkommer det en acktank där man kan bereda tappvarmvatten, möjligen går det kanske att ansluta en tappvattenautomat direkt till pannan men det är svårt att utläsa ur de knapphändiga handlingarna om det är möjligt. En acktank kan bereda tappvarmvatten på flera olika sått: 1) via inbyggd varmvattentank, 2) via inbyggda varmvattenslingor eller 3) via tappvattenautomat (värmeväxlare). Vilket system som är det bästa finns det olika åsikter om men det flesta säger nog att det är 3 till 1 enligt ovan, dvs 3 är den bästa lösningen fast kanske inte den billigaste att köpa/bygga.
Sedan går det också att skippa pelletspannan helt när det gäller tappvarmvattenberedning och köra detta via en varmvattenberedare som drivs med el. Denna lösning kan vara den bästa under sommartid då pelletspannan går lite då det inte behövs så stort uppvärmningsbehov.
Har ni stort hus eller stort behov av varmt vatten med tanke på att ni köpt en panna på 40kW? 40 kW är en stor panna när det gäller pelletsdrift för villor. Själv köra jag en laddpanna på 50 liter som med hjälp av en Bioline 20 pelletsbrännare på 20kW värmer hus och tappvarmvatten via en acktank på 1800 liter med 2 st inbyggda varmvattenslingor. Den stora acktanksvolymen beror på att jag även har 11,2 m° solfångare anslutna till acktanken. Pelletspannan värmer endast de översta 300-400 litrarna i tanken resten av volymen är till för solfångarna. Att pelletspannan inte värmer mer beror på att då försvinner det mer värme i förluster, vilket märks på sommaren då solfångarna levererar. Då ökar värmeförlusten från acktanken och värmen i pannrummet stiger.
 
  • Gilla
Ginaprivat85
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det spelar väl ingen roll var pannan kommer ifrån på det viset. Problemet är att ni inte satt er ner innan och bestämt vad ni behöver och köpt en panna som motsvarar det. Nu har ni köpt en panna bara och börjar fundera på resten efteråt............


I vilket fall som helst så skulle jag använda det ni har och sen ha en elektrisk varmvattenberedare. Då kan man slå av värmen på sommaren och ändå ha varmvatten.
Det är precis så vi tänker.. vi köpte pannan och visste att det tillkommer massa extra. Det är inte problemet utan vill veta liksom att man inte köper något som inte behövs. Men denna varmvattenberedare ska den vara separat då och värmas upp på el? Pannan separat för radiatorerna?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, eftersom dokumentation och därmed såväl underhåll och support som installationsanvisningar inte presenteras på ett språk som är gångbart i landet där pannan är installerad. Reservdelar är ett annat problematiskt område gällande en panna som inte saluförs i Sverige.

Japp. Det är en lösning, men inte vad TS efterfrågade. Jag har tolkat det som att han/hon vill ha även tappvarmvatten producerat av pannan. En el-vvb blir dyrare i drift också. Många pannor här i Sverige har möjligheten att stänga av cirk.pumpen för uppvärmning och endast värma tappvarmvatten.
Denna panna säljs i Sverige med. Länken du skickade till mig hade manual på Svenska. Saken är att jag vill veta vad jag pratar om när jag bokar upp installation. Jag vill inte bli lurad för att jag inget vet om pannor. Reservdelar finns oxå i Sverige
 
Varför skulle en el-vvb bli dyrare i drift än att elda pellets? Jag satte in el-vvb för några år sen för tanken var att jag skulle byta panna men det har inte blivit av och jag kan inte säga att jag ångrat mig. Jätteskönt att slippa pelletsbiten på sommarhalvåret helt. Dessutom kan jag inte påstå att elkostnaderna stigit nå nämnvärt heller. De gör de ju ändå......
 
G Ginaprivat85 skrev:
Denna panna säljs i Sverige med. Länken du skickade till mig hade manual på Svenska. Saken är att jag vill veta vad jag pratar om när jag bokar upp installation. Jag vill inte bli lurad för att jag inget vet om pannor. Reservdelar finns oxå i Sverige
Jamen då så. I manualer brukar det stå hur inkopplingsalternativen för pannan ser ut. Vidare tror jag det är lag på att säljande part måste kunna leverera en manual på svenska, så kontakta säljaren och kräv en manual på svenska. Detta förutsätter ju att pannan är köpt av ett företag.

Vad gäller onödiga saker, så är troligen den installation som denna pannan kräver ganska onödigt krånglig; en el-vvb, pannan och en ack.tank (inte ett måste, men troligen rekommenderat).

Visst finns det bra och dåliga vvs-hantverkare. Välj en lokal firma som har gott rykte, så blir du/ni troligen inte lurade.
 
S Stefan1972 skrev:
Varför skulle en el-vvb bli dyrare i drift än att elda pellets? Jag satte in el-vvb för några år sen för tanken var att jag skulle byta panna men det har inte blivit av och jag kan inte säga att jag ångrat mig. Jätteskönt att slippa pelletsbiten på sommarhalvåret helt. Dessutom kan jag inte påstå att elkostnaderna stigit nå nämnvärt heller. De gör de ju ändå......
För att elenergi är dyrare än pellets...
Det är bara att kolla vad ett direktverkande system kostar i drift och jämföra med ett pelletssystem.

Bekvämligheten är en helt annan femma. Jag förstår dig, och håller med, men det är inte relevant i denna frågan.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
För att elenergi är dyrare än pellets...
Det är bara att kolla vad ett direktverkande system kostar i drift och jämföra med ett pelletssystem.

Bekvämligheten är en helt annan femma. Jag förstår dig, och håller med, men det är inte relevant i denna frågan.
Fast det går ju inte att jämföra ett direktverkande värmesystem mot en vvb ? Pelletspriserna har dragit iväg rejält så i praktiken tror jag inte elen är dyrare än den pellets man får köpa över sommaren enbart för varmvatten. En modern el.vvb drar inte särskilt mycket el på det viset.
 
S Stefan1972 skrev:
Varför skulle en el-vvb bli dyrare i drift än att elda pellets? Jag satte in el-vvb för några år sen för tanken var att jag skulle byta panna men det har inte blivit av och jag kan inte säga att jag ångrat mig. Jätteskönt att slippa pelletsbiten på sommarhalvåret helt. Dessutom kan jag inte påstå att elkostnaderna stigit nå nämnvärt heller. De gör de ju ändå......
Inte überaktuella siffror, men det har inte rört sig nämnvärt:

https://www.sydsvenskan.se/2008-09-16/energipriser-i-genomsnitt
 
G Ginaprivat85 skrev:
Det är precis så vi tänker.. vi köpte pannan och visste att det tillkommer massa extra. Det är inte problemet utan vill veta liksom att man inte köper något som inte behövs. Men denna varmvattenberedare ska den vara separat då och värmas upp på el? Pannan separat för radiatorerna?
Skulle Du kunna förklara lite på denna fråga? Det hade varit tacksamt
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det går ju inte att jämföra ett direktverkande värmesystem mot en vvb ? Pelletspriserna har dragit iväg rejält så i praktiken tror jag inte elen är dyrare än den pellets man får köpa över sommaren enbart för varmvatten. En modern el.vvb drar inte särskilt mycket el på det viset.
Vad menar du skulle skilja 1 kwh elenergi för uppvärmning av hus kontra 1 kwh elenergi för uppvärmning av vatten?

Alltså...jo. Det är minst dubbla priset för elenergi jämfört med pellets. Självklart kan man inte jämföra 40 literssäckar på granngården med det att ta elen från ens egna solceller, utan du får ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.

Vidare har elen också blivit mycket dyrare. Väldigt mycket dyrare. Långt högre kostnadsökning än pellets.
 
G Ginaprivat85 skrev:
Skulle Du kunna förklara lite på denna fråga? Det hade varit tacksamt
Du har citerat dig själv, så vem menar du skall förklara?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad menar du skulle skilja 1 kwh elenergi för uppvärmning av hus kontra 1 kwh elenergi för uppvärmning av vatten?

Alltså...jo. Det är minst dubbla priset för elenergi jämfört med pellets. Självklart kan man inte jämföra 40 literssäckar på granngården med det att ta elen från ens egna solceller, utan du får ju jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.

Vidare har elen också blivit mycket dyrare. Väldigt mycket dyrare. Långt högre kostnadsökning än pellets.
jo men i praktiken blir det ju inte riktigt så även om priserna skiljer per kwh. Det går en del pellets för att hålla pannan varm också, det är ju inte bara beredaren du värmer. En el.vvb värmer enbart vattnet du använder. Nu pratar ju ts om en ny panna och de är så klart effektivare men personligen skulle jag aldrig elda med pellets sommartid enbart för varmvatten. När jag satte in min beredare på 300 lit och vi är ändå 8 pers och jag kan ledigt säga att det inte direkt märktes på elförbrukningen. Inte så att den dubblerades eller nåt sånt. Mycket marginell ökning som liksom rymdes i den normala prisökningen i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.