D
Hej!
Har funderingar kring hur nytt tak ska utföras tekniskt. Vi vill flytta köket till kortsidans yta (som nu har platt tak).
Det gamla platta taket skall ersättas med ny valmad taklösning för att få till övergång till ett nytt skärmtak utefter husets långsida.De nya taken är tänkta att shinglas på råspont för enkelhetens skull.

Takvinkel nytt skärmtak långsida 14 gr, befintligt betongtak har 27 gr. Takstolar befintligt hus sitter på cc 1200 i dimension 50x200 mm. Balkongdörren ö v försvinner till förmån för ett fönster.

Ny liten tillbyggd entré kommer bli på långsida vilket torde hjälpa till att bära upp skärmtaket på långsidan. Gäller bara att skärm- och entrétaket blir obrutet utefter hela långsidan. Att vi får öppna upp långsidestaket för att lägga nya skärmtakbalkar på befintliga takstolarär jag införstådd med.

Tre frågor (hehe, det finns betydligt fler...):
  1. Hur kan det nya valmade taket ”påbörjas” (= fästas) i husets kortsida resp långsida?
  2. Vilka dimensioner/kvaliteer är lämpliga på bärlinor/stolpar (snözon 1,5, kustnära vindar)?
  3. Hur utföra nya takets övergång mellan kortsida-långsida med hänsyn till befintligt betongpannetak?

    Tips o tankar mottages tacksamt.

    Arkitektonisk ritning av en våningsplanslösning med planerat nytt skärmtak och farstu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

    Tänkt plan- och taklösning. Ny liten farstu/entré på långsida.
    Ett hus med platt och valmat tak, balkongdörr, och entré omgivet av träd och en skottkärra framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

    Dagens platta tak.
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Vare sig man gör ett valmat tak eller ett pulpettak som går i vinkel, måste det finnas en bjälke i själva diagonalen. För att ge förslag på dimensioner till konstruktionen skulle jag behöva ha måtten på skärmtakens djup, liksom avståndet mellan de tänkta pelarna.
 
D
Tack, forumet förefaller vara ett oändligt kunskapskar att ösa ur för noviser som jag : )
Om jag mäter rätt ska hela långsidans skärmtakslängd i ytterkant vara/bli 13,2 meter med djupet 2,7 m.
Kortsidans totala ytterkant vara/bli 11,4 meter med djupet 3,6 meter.
Avståndet mellan tänkta pelare på långsida kan variera mellan 3 - 4,5 m (en ny liten entré ca 6 kvm ska byggas till på långsidan och kanske även kan ingå som bärverk för skärmtak också - alltså samma tak är skärmtak och entrétak?).
"Bjälke i diagonalen": är inte riktigt med där men antar att du menar de båda streckade linjerna som går ut på sniskan på kortsidan på ritningen?
Mvh Anders
 
D Deschen skrev:
"Bjälke i diagonalen": är inte riktigt med där men antar att du menar de båda streckade linjerna som går ut på sniskan på kortsidan på ritningen?
Ja. Den beskrivningen förstår jag fullständigt.

Takbjälkarna som går ut från husväggarna (och som vilar på en bärlina som i sin tur vilar på stolpar) bör vara 45x170 C 24 på långsidan och 45x220 C 24 på kortsidn om de sitter med c/c 1200 mm. Om du ska en och samma dimension på de yttre bärlinorna där största spännvidden är 4,5 meter, så bör det vara limträ 90x270 mm. Det blir snyggast att använda limträstolpar, 90x90 mm även om det kan innebära en viss överdimensionering.
 
D
Ok, tusen tack!
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Får det plats?
 
D
Så man inte måste krypa ut under skärmtaket på långsidan?
Tanken är att skärmtaket ska ha 14 gr vinkel och börja en bit upp på gamla takstolarna långsida. Styrande "starthöjd" torde bli kortsidan där balkongdörren ryker (men fönster måste få plats). Får inte riktigt ihop utformningen på nya i hörnet kort-långsida ännu dock.
 
14 grader låter ju inte så mycket men på 3,6m blir det ju 90cm + regel 220mm + bärlina 270mm + tak.

Låter ganska mycket.
 
D
Mmm, håller med. Får kolla mina siffror och återkomma. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.