Hej!

Tänker att jag använder medskickade anslutningsslangar till den nya blandaren. Skall flytta upp handfat 20 cm på väggen så jag behöver förlänga anslutningarna. Jag undrar vad dessa kopplingar har för benämning så att jag kan söka efter lämpliga affärer att besöka för delar...

Kan man lista ut detta mha. av bilden nedan? Den befintliga anslutningen (den övre/korsade) är märkt "vatette //12//" tycker jag det ser ut som. Den nya har en kona inne i hylsan ser det ut som.

hjälp.. :)

Måttband visar dimension på ny blandare; korsad anslutning på gammal blandare märkt "vatette //12//".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle tro att den nya blandaren har en packning inne i en lekande mutter (det svarta inuti muttern på din bild). Därefter är det väl en metallomspunnen slang upp till själva blandaren? Hur långa är dessa slangar jämfört med befintlig blandarens (sannolikt) mjuka (och eventuellt förkromade) kopparrör? Du kanske inte behöver förlänga anslutningsrören? Kan du ta en bild från lite avstånd så är det lättare att få en uppfattning om det.

Om du tar bort den övre, överkryssade, "muttern" på bilden (egentligen en "halvkoppling", tror jag) så är kvarvarande anläggningsyta där gängorna slutar sannolikt inte slät, utan lite konad. Det blir då lite "vasst" mot packningen inne i den nya anslutningen. Det är inte by the book att ha det så men har alltid funkat för mig när jag har gjort det...

Om du ska förlänga så går det att kapa den gamla blandarens anslutningsrör en bit upp, därefter sätta dit en ny klämringskoppling som den på bilden (med rätt dimension för anslutningsrören) och därefter de nya anslutningsslangarna. Det finns då klämringskopplingar som åt ena hållet har en slätända och den är då bättre lämpad för din anslutningsslang med packning i. Glöm inte att du förmodligen behöver en stödhylsa i rören.
 
Tack för svaret.

Dee nuvarande metallomspunna anslutningarna är ganska spända/raka så de räcker inte när jag nu vill flytta upp handfatat på väggen (sitter för låt för mig).

OK - "halv-koppling" alltså.

//

Metallomspunna röranslutningar och en blå rörisoleringshylsa mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du ta någon mer bild på den nya anslutningsslangen?
 
Så här ser nya anslutningsslangen ut i änden som skall kopplas till huset:

//

Mätmått intill änden av en metallklädd anslutningsslang för installation i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då kan du lösa det med en rörstump som du ansluter istället för dina hårda ändar på den gamla blandaranslutningsslangen (ny klämring och stödhylsa) samt en koppling likt den som jag länkade till ovan, i rätt dimension för din rörstump (12mm?) och din packningsförsedda ”mutter” (R10?).
 
Kollar det - tack!

//
 
Bauhaus fixade biffen :)

// Flexibel metallslang för installation köpt på Bauhaus, ligger på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Tack för den infon - anskaffas omedelbums!!

//
 
  • Gilla
Zemerlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.