Jag har två seriekopplade 12 V till 24 V solpaneler totalt max 600 W som regleras via en laddningsregulator MPTT till en batteribank på 24 V 600 Ah, 6 st 12 V i serie/parallell på vardera 100 Ah, som i sin tur via 200 A säkring ansluten till en inverter med ren sinus på max 3000 W. Ibland räcker inte energin från solpanelerna till för att täcka behovet och därför tänkte jag köpa ett enkelt elverk med 230 V-uttag AC och ett 12 V-uttag DC för att backa upp. Då uppstår frågorna:

- Större batteribank tror jag inte hjälper men om någon har annan uppfattning så? Man ska väl inte blanda befintliga AGM-batterier med nya?

- Hur och var hittar jag en spänningsavkännare som jag kan ställa in på önskad spänningsnivå för tillslag, t ex 23,5 V, laddnings-relä, -ragulator eller vad det kan heta?

- Vilken anslutning blir billigast och effektivast med anslutning enbart till 12 V med step-up omvandare till 24 V, eller en vanlig batteriladdare 230 V 50 Hz till 12 V DC med step-up här också eller kan man använda bägge uttagen eller någon annan smartare lösning?

- Tänkt elverk med en-fasuttag 230 V 50 Hz och ett 12 V DC-uttag max 10 A på totaleffekt 2000 W, sannolikt på ca 6 Hp, med nyckelstart för modifiering till fjärrkontroll. Låter detta val vettigt eller bättre förslag?

- Var bör jag sätta in brytare och säkringar i ett föreslaget schema som jag hoppas någon kan hjälpa mig med?

Tacksamhet från en gammal man.
 
Jag har inte mycket konkret hjälp att komma med, men det kanske hjälper att bumpa tråden så att fler kan tänka till om de har någon input. Två kanske självklara tips är att titta på Eltako's sortiment av reläer. Jag har hastigt bläddrat igenom katalogen utan att hitta något spänningsrelä som skulle passa, men det kanske finns. Sedan har vi förstås https://24volt.eu/ med mycket info.

Blandningen av 12 och 24 V känns inte helt lyckad. Varje omvandling har förluster. Vore nog bra att försöka bygga ett system med antingen 12 eller 24 V. Och försöka hitta färdiga produkter.
 
Att ladda via 12v uttaget på generatorn känns inte effektivt.
230v med antingen 2st 12v laddare eller en 24v laddare känns självklart.
2 x12v förutsätter att samtliga mittpolerna på batteribanken är anslutna i gemensam punkt.
Sök på batteriladdare för lastbil så finner du nog info. Båda kopplingssätten förekommer där.
 
Elfc Elfc skrev:
enkelt elverk med 230 V-uttag AC och ett 12 V-uttag DC för
Det med enkelt är inte så enkelt, det ska vara autostart på aggregatet och det fordrar lite mera grejer runt och priset blir därefter,
vid vilken laddningsnivå ska den då stanna, där är ett ytterligare moment, kan bli ett moment 22.
Så en generator med 230VAC som backupp och starta vid behov är nog billigast i längden
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte mycket konkret hjälp att komma med, men det kanske hjälper att bumpa tråden så att fler kan tänka till om de har någon input. Två kanske självklara tips är att titta på Eltako's sortiment av reläer. Jag har hastigt bläddrat igenom katalogen utan att hitta något spänningsrelä som skulle passa, men det kanske finns. Sedan har vi förstås [länk] med mycket info.

Blandningen av 12 och 24 V känns inte helt lyckad. Varje omvandling har förluster. Vore nog bra att försöka bygga ett system med antingen 12 eller 24 V. Och försöka hitta färdiga produkter.
Det är inte blandat utan alla ut- och ingångar är hittills 24 V och även tilltänkta men källorna är ursprungligen på 12 V.
 
J jonaserik skrev:
Det med enkelt är inte så enkelt, det ska vara autostart på aggregatet och det fordrar lite mera grejer runt och priset blir därefter,
vid vilken laddningsnivå ska den då stanna, där är ett ytterligare moment, kan bli ett moment 22.
Så en generator med 230VAC som backupp och starta vid behov är nog billigast i längden
Det går kanske att på samma sätt som man känner av att batteribanken har låg nivå som hög nivå via något laddningsrelä eller regulator?
 
J jonaserik skrev:
Det med enkelt är inte så enkelt, det ska vara autostart på aggregatet och det fordrar lite mera grejer runt och priset blir därefter,
vid vilken laddningsnivå ska den då stanna, där är ett ytterligare moment, kan bli ett moment 22.
Så en generator med 230VAC som backupp och starta vid behov är nog billigast i längden
Det går kanske att på samma sätt som man känner av att batteribanken har låg nivå som hög nivå via något laddningsrelä eller regulator?

Hur fungerar din föreslagna generator som startar vid behov?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte mycket konkret hjälp att komma med, men det kanske hjälper att bumpa tråden så att fler kan tänka till om de har någon input. Två kanske självklara tips är att titta på Eltako's sortiment av reläer. Jag har hastigt bläddrat igenom katalogen utan att hitta något spänningsrelä som skulle passa, men det kanske finns. Sedan har vi förstås [länk] med mycket info.

Blandningen av 12 och 24 V känns inte helt lyckad. Varje omvandling har förluster. Vore nog bra att försöka bygga ett system med antingen 12 eller 24 V. Och försöka hitta färdiga produkter.
Tack för intresset, men jag hittar inget direkt passande.
 
Elfc Elfc skrev:
Tack för intresset, men jag hittar inget direkt passande.
Kan du göra en enkel skiss över laddning, batterier solceller osv. Jag kan tänka mig vad du menar men ändå bättre med något att utgå från om man ska kunna svara vettigt. Just det du skriver kring 12-24 V och serie/parallellt gör att det lätt kan missuppfattas hur du har det och tänker dig.

Men en punkt kan vi nog reda ut som nämndes tidigare. Lägg all laddning via generatorn via bra laddare 230-24 V, dvs inga stepup och låt 12 V uttaget på aggregatet vila också.
 
B Bjober skrev:
Att ladda via 12v uttaget på generatorn känns inte effektivt.
230v med antingen 2st 12v laddare eller en 24v laddare känns självklart.
2 x12v förutsätter att samtliga mittpolerna på batteribanken är anslutna i gemensam punkt.
Sök på batteriladdare för lastbil så finner du nog info. Båda kopplingssätten förekommer där.
Ja du har säkert rätt. Jag undrar om det inte t o m finns laddare med automatisk in- och ur-koppling av laddare med inställbara nivåer kanske också 24 V.
 
GK100 GK100 skrev:
Kan du göra en enkel skiss över laddning, batterier solceller osv. Jag kan tänka mig vad du menar men ändå bättre med något att utgå från om man ska kunna svara vettigt. Just det du skriver kring 12-24 V och serie/parallellt gör att det lätt kan missuppfattas hur du har det och tänker dig.

Men en punkt kan vi nog reda ut som nämndes tidigare. Lägg all laddning via generatorn via bra laddare 230-24 V, dvs inga stepup och låt 12 V uttaget på aggregatet vila också.
Håller helt med och jag förmodar att det finns 24 V laddare med inställbara spänningsnivåer, men det gäller bara att hitta en sådan..
 
En batterivakt kan ju bryta bort vissa förbrukare när spänningen blir för låg. Den signalen borde gå att använda för att koppla in något annat istället?

Sen behövs det lite elektronik för att köra startmotorn lagom länge på elverket också, men det bordeinte vara så avancerat om man utgår ifrån att det startar lätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.