Hej!

Jag skulle vilja täta en innerdörr mellan garage och källare för att förhindra att luft sugs in från garaget. Jag provade med en tätningslist 1 - 3,5 mm (se bild) på karmen, men den blev för tjock. Man var tvungen att pressa igen dörren med den listen. Vad finns det för tunnare alternativ?

Förpackning av GEKO tätningslist 1-3,5 mm för dörrar och fönster, avbildad i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har något tips?
 
Magnus E K
Kanske testa att minska den med en vass sax?
 
M
En P-list bör både vara tunnare och täta bättre.
 
M Marcussjogren skrev:
En P-list bör både vara tunnare och täta bättre.
Jag hittar ingen P-list för mindre än 2-5 mm. Något tips på var jag kan hitta en? Möjligen skulle man ju kunna klippa/skära av "bullen" på P-listen, men då är frågan om det blir så mycket kvar att täta med.
 
Falsa dörren och sätt en större list. En större list är mjukare. Ger mindre listtryck och tätar bättre.

Om du av någon anledning har svårt för att falsa dörren går det att sätta en extra anslagslist. Det bästa sättet är att limma tätlisten först och montera den i karmen sedan. Då är det enkelt att få rätt listtryck runt om.

Detta är en bra metod för att täta skeva dörrar.

Mvh Findus
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
En vanlig Tesa silikontätningslist är för 1-7mm, kanske funkar,
[länk]
Jag ska testa en sådan. Om det inte funkar blir det som findus42 skriver att sätta dit en anslagslist. Tack för era tips!
 
Fundering bara så du gjort rätt. Tätningslisten på gångjärnssidan ska ju inte sitta på karmens anslag, utan på karmen bakom dörren.
P-listen går ibland sätta så bara kanten på dörren tar mot magen på P:et, längst in i anslaget på karmen, eller hur man ska förklara.
 
Isakare Isakare skrev:
Fundering bara så du gjort rätt. Tätningslisten på gångjärnssidan ska ju inte sitta på karmens anslag, utan på karmen bakom dörren.
P-listen går ibland sätta så bara kanten på dörren tar mot magen på P:et, längst in i anslaget på karmen, eller hur man ska förklara.
Bra fråga du ställer. Jag har själv funderat på vad som är den rätta/bästa placeringen av tätningslisten. Jag har försökt sätta den på det röda partiet i bifogad skiss. Men jag antar att både blå och grön placering vore möjligt, om man i gröna fallet sätter den så den sticker ut och lägger sig mot dörren. Vilket av alternativen förespråkar du? Jag förstår inte helt din beskrivning.
Handritad skiss av dörr och karm med markerade områden för tätningslist i rött, blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis. Blå på gångjärnssidan och röd på övriga är normalt. Men grön går att använda om det inte får plats på de andra, och utseendet inte har högsta prio.
Kommer strax med en blid på hur jag menade med det andra.
 
Handritad skiss av fönsterkarm och dess undersida med texten "karm" och "dörr".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt vänder man P åt andra hållet, så hela dörren trycker P:s mage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.