Fairlane
Hej,

Jag har tidigare haft två tvättmaskiner i min förra tvättstuga och min kompis med 4 barn blev lite sporrad av detta och bad om hjälp hur de skulle lösa det med vattentillförsel till båda maskinerna. I mitt fall så kapade jag helt enkelt röret en bit innan anslutningen och satte dit ett t-kors och sen en Ballofix med lämplig anslutning till tvättmaskin.

I hans fall så borde det finnas en enklare lösning tänker jag då det sitter en kran på plats enligt bilden nedan.

Kran med ansluten slang i tvättstuga, plan för inkoppling av ytterligare en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det borde väl finnas en möjlighet att byta den kranen mot en med två utlopp, helst med möjlighet att stänga de var för sig, ungefär som en sådan här som jag hade utomhus?

Gardena y-koppling med två orangea reglage för att ansluta och reglera två slangar till en kran
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, jag vill inte ha exakt den, utan något motsvarande, som helst passar så man bara kan byta originalkranen och som håller över tid. Finns det dessutom så att det bara är att skruva dit tvättmaskinen utan adapter så är det såklart trevligt, men annars går det väl bra att lösa med adapter också. Finns det något sådant enkelt, eller blir det till att göra något mer avancerat?

Huset är från 1968 och rören som sitter där nu är original. Vi mätte rördiameter med ett skjutmått och hamnade på 15-16 mm.
 
Fairlane
Den första är väl tänkt att sitta på en blandare med plats för ett extra uttag, eller tänker jag fel?

Den andra, billiga från Biltema, skulle kanske fungera, men håller det i längden?
Möjligheten att stänga av endast den ena maskinen försvinner iofs, men det kan man kanske lösa med en kran efter?!
 
ullet
Fairlane Fairlane skrev:
Den första är väl tänkt att sitta på en blandare med plats för ett extra uttag, eller tänker jag fel?
Du ersätter själva kranventilen med den, så du får två utgångar (den ena är den du redan har, den andra är pipen till vänster på bilden) som kan regleras separat.

Gör att du slipper göra några ingrepp i befintliga rör, utan skruvar bara loss ventilen och ersätter den med den länkade. Vanligt sätt att ansluta en bänkdiskmaskin förr när man hade kranar i köket.
 
Fairlane
Aha, det låter smart och enkelt. Tackar så mycket. Då rekommenderar jag den till kompisen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.