Hej, funderar på att byta ut fönster och glasdörr i vår 70-tals villa i Göteborg. Det blir väl 14 fönster och en glasdörr. Finns en del gamla trådar om Elite och SP fönster men det verkar som åsikterna går isär. Har någon erfarenhet av nya fönster, typ vad man ska tänka på när det gäller kvalite, finish och funktion? Vilka märken är bra? Till slut finns det företag som ni kan rekommendera som tar hand om det hela?
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Hej, funderar på att byta ut fönster och glasdörr i vår 70-tals villa i Göteborg. Det blir väl 14 fönster och en glasdörr. Finns en del gamla trådar om Elite och SP fönster men det verkar som åsikterna går isär. Har någon erfarenhet av nya fönster, typ vad man ska tänka på när det gäller kvalite, finish och funktion? Vilka märken är bra? Till slut finns det företag som ni kan rekommendera som tar hand om det hela?
Vi köpte Polska fönster när vi byggde år 2010. Träfönster, treglas, med argonfyllning, 12 fönster och 3 fönsterdörrar.
Och nu, nio år senare är de fortfarande som nya.
Och en fördel är att man kan få dem i exakt den storlek man vill.
Här är företaget. Bara att be om en offert och jämföra med andra tillverkare:
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
Och det här med dreh/kipp, tilt-and-turn, dvs inåt-öppnande och med vädringsläge där överkanten öppnas är faktiskt väldigt bra.
 
  • Gilla
AlexKa1973 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte polska plastfönster, treglas argon, ungefär 2000 kr. st. måttbeställda. jag är jättenöjd med dem
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi köpte Polska fönster när vi byggde år 2010. Träfönster, treglas, med argonfyllning, 12 fönster och 3 fönsterdörrar.
Och nu, nio år senare är de fortfarande som nya.
Och en fördel är att man kan få dem i exakt den storlek man vill.
Här är företaget. Bara att be om en offert och jämföra med andra tillverkare:
[länk]
Och det här med dreh/kipp, tilt-and-turn, dvs inåt-öppnande och med vädringsläge där överkanten öppnas är faktiskt väldigt bra.
Tack för ditt svar men ingick installation i offerten?
 
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Tack för ditt svar men ingick installation i offerten?
Nejnej, det var när vi byggde nytt.
Och i ett nybygge är fönstermontaget ingen stor affär.
 
De flesta stora svenska fönstertillverkarna har nog liknande kvalitet nu för tiden. Det skiljer en del på den estetiska biten. Tanums fönster tycker jag ser rätt bra ut, fast det beror på vad det är för hus också. Sedan har du Traryds fönster och Ekstrands också. Går nog att beställa broschyrer på deras hemsidor.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
S
Jag beställde nyligen ett gäng fönster från SparFönster... har man ett hus med lite udda mått så kändes andra alternativ som väldigt dyra i jämförelse.

Men är ju samma koncern som Elitfönster och diplomatdörrar så förhoppningsvis är det ett stabilt bolag i 10-15 år till.

Återkommer när jag installerat dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.