Hej.

Jag hjälper min fru med detta ärende.

Bakgrund: min frus frånskilda mamma (X) träffar på äldre dagar en ny man (Y).
De gifter sig på 90 talet och X flyttar in i Y:s hus. Det finns inget äktenskapsförord el testamente.
Y står ensam på lagfarten till huset. De gifta X och Y lever tillsammans och rent ekonomiskt så hjälps de åt med både kostnader för hus (drift, ränta och amort) och allt övrigt.

X har barn sedan tidigare (A och B), även Y har barn sedan tidigare (C). Totalt alltså 3 vuxna särkullebarn.

Efter en tids sjukdom 2019 avlider X.

Vid förrättningen av bodelningen åberopar Y äktenskapsbalken 12:2 vilken i praktiken betyder att Y behåller sin andel av giftorättsgodset och samtidigt avstår den avlidnas (X) giftorättsgods. A och B skiftar alltså arvet efter X med 50% vardera. I detta fallet betyder det att Y sitter kvar i sin avbetalda 3 miljoners kåk medans A och B delar på X giftorättsgods (i detta fallet lite personliga tillhörigheter och en mindre summa på X konto).

Fråga: vad händer när Y avlider ? Har dödsboet efter X någon arvsrätt efter Y ?

Tack för ni tog er tid att läsa ovan.

//Berne
 
Har inget svar just nu, men ska snart kallas till ett skiftesmöte för ett liknande ärende, där Y nyligen avled, och bostaden såldes i måndags.
Skillnaden är att A och B är avlidna, jag är barn till A.
Jag kan återkomma efter mötet och berätta hur det blev i vårt fall.
 
Isakare Isakare skrev:
Har inget svar just nu, men ska snart kallas till ett skiftesmöte för ett liknande ärende, där Y nyligen avled, och bostaden såldes i måndags.
Skillnaden är att A och B är avlidna, jag är barn till A.
Jag kan återkomma efter mötet och berätta hur det blev i vårt fall.

Tack, återkom gärna.
//Berne
 
Jag skulle ta hjälp av en advokad här. Det låter inte rätt.

/N
 
Har inte dödsboet till X rätt till halva kåken XY delade som gifta? Spontant känns det så, åtminstone för en lekman som mig...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om "äktenskapsbalken 12:2" förut. Var tvungen att googla. Jag hade ingen aning om att det går att göra så. Jag har varit i tron att allt som inte explicit är enskild egendom alltid delas när ena maken avlider.

Som sagt, detta bör man kolla med en advokat.
 
T ToRy skrev:
Har inte dödsboet till X rätt till halva kåken XY delade som gifta? Spontant känns det så, åtminstone för en lekman som mig...

Vid särkullebarn på båda sidor kan den "rikare" icke avlidna efterlevande åberopa äktenskapsbalken 12:2 för att undvika att få lämna hus och hem. Vi hade hjälp av jurist och enligt denna jurist är denna balk ganska ny och kan bli en överraskning för många...
 
och nu efter att läst lite om det, så ser jag att det verkar inte som särkullsbarnen har någon efterarvsrätt, för det som maken här får igenom bodelningen. Efterarvsrätt kan gälla sådant som maken ärver, inte det som maken har genom bodelningen.
 
  • Gilla
BERNE
  • Laddar…
För vår del anropade Y ingenting, men vi på X sida var rörande överns om att Y skulle bo kvar i orubbat bo, en 90 åring ska ju inte behöva ryckas upp ur sin vardag. Så vi skrev på ett avrvavstående, som enligt juristen betydde att vi behövde bevaka Ys bortgång och efter det göra vår framställan.
Hur det blir har jag inte en aning om, på Ys sida tolkar man det som att vi avstått allt.
En tillsatt bodelningsman håller att reda ut den saken.
 
Isakare Isakare skrev:
För vår del anropade Y ingenting, men vi på X sida var rörande överns om att Y skulle bo kvar i orubbat bo, en 90 åring ska ju inte behöva ryckas upp ur sin vardag. Så vi skrev på ett avrvavstående, som enligt juristen betydde att vi behövde bevaka Ys bortgång och efter det göra vår framställan.
Hur det blir har jag inte en aning om, på Ys sida tolkar man det som att vi avstått allt.
En tillsatt bodelningsman håller att reda ut den saken.
Vad kommer bodelningsmannen fram till? Ni ska ju inte ha avstått allt, bara uppskjutit arvet.
 
Har man gjort ett arvsavstående så har man. Jag hoppas att det är frågan om uppskjutet arv.
 
Ärvdabalken K3.png9 § Om vid den först avlidna makens död någon som är bröstarvinge till denne men inte till den efterlevande maken avstår från sitt arv efter den först avlidna maken till förmån för den efterlevande maken, har bröstarvingen i stället rätt att ta del i dennes bo enligt bestämmelserna i 2 §. Lag (1987:231).
 
B bjomape skrev:
Vad kommer bodelningsmannen fram till? Ni ska ju inte ha avstått allt, bara uppskjutit arvet.
Har inget svar än, utredningen pågår.
Vi gjorde ett arvsavstående, villket enligt den advokaten då, betyder att vi får bevaka vårt arv när maken avlider.
Nån hade nu läst till sig att ena sidan till den nu avlidne får 75 % och vi från den tidigare avlidna får 25%, men det utreds nu.
 
Isakare Isakare skrev:
Har inget svar än, utredningen pågår.
Vi gjorde ett arvsavstående, villket enligt den advokaten då, betyder att vi får bevaka vårt arv när maken avlider.
Nån hade nu läst till sig att ena sidan till den nu avlidne får 75 % och vi från den tidigare avlidna får 25%, men det utreds nu.
Beror som sagt på hur avståendet är formulerat.
 
Isakare Isakare skrev:
Har inget svar än, utredningen pågår.
Vi gjorde ett arvsavstående, villket enligt den advokaten då, betyder att vi får bevaka vårt arv när maken avlider.
Nån hade nu läst till sig att ena sidan till den nu avlidne får 75 % och vi från den tidigare avlidna får 25%, men det utreds nu.
Arvslotten till särkullsbarn är ju 50% av den tidigare avlidnas del av giftorättsgodset som är 50%, dvs 25% totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.