L Latitud79 skrev:
1) Det kan finnas flera vållande till en olycka.
2) Tråkigt att argumentera med någon som antingen medvetet missförstår eller inte har tillräcklig kunskap/förståelse om naturvetenskap, fysik och naturlagar.
3) I begreppet årstid ryms bland annat temperatur.
4) Nu slutdiskuterat från min sida.
1) Ja men du skriver ju tydligt att den som har fel däck ska anses vållande.
2) Du utrycker dig väldigt kategoriskt och jag vill påvisa att världen inte är så svart och vit som du uttrycker.
Naturvetenskap, fysik och naturlagar har inget med detta att göra. Du diskuterade ur en juridisk ståndpunkt.
3) Möjligt men se punkt 2.
4) Helt ok med mig.

För att citera dig "Givetvis borde det ALLTID vara så att det vid en trafikolycka ska bedömas att den som har däck som inte är avsedda för den aktuella årstiden automatiskt bedöms som vållande till olyckan."

Det ger väldigt litet utrymme för tolkning i min värld.
Ha en bra dag!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
När mina vinterdäck får mindre än 3mn profil kör jag vidare med dom på sommaren.
Jag vet att de har mindre grepp, men man har också mindre grepp när det regnar och då brukar man också anpassa körstilen
Men har du inte en uppsättning sommarhjul också? Vad är isåfall vinsten?

Länken tidigare till Mestmotor är rätt intressant. Vid inbromsning på torrt underlag från 100 km/h till bill så rullade bilen med vinterdäck 40% längre. Det innebär väl att om man måste tvörnita från den farten så rullar bilen med vinterdäck över 50 km/h när den andra står stilla. Det kan vara skillnaden mellan en livshotande krock och ingen krock alls.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Byta hjul kan de flesta göra själv...Byta däck fixar nog väldigt få själva.
Jaja, det blev lite fel ordval, men tror dom flesta förstod ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara skillnaden mellan en livshotande krock och ingen krock alls.
Eller så ser man till att inte köra i 100 blås när man inte kan stanna på den angivna sträckan. Svårare är det inte.

Men visst, har man noll fingertoppskänsla för bilkörning ska man naturligtvis ha både hängslen och livrem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men har du inte en uppsättning sommarhjul också? Vad är isåfall vinsten?
Man sparar på sommarhjulen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Länken tidigare till Mestmotor är rätt intressant. Vid inbromsning på torrt underlag från 100 km/h till bill så rullade bilen med vinterdäck 40% längre.
På torrt underlag har man oftast störst marginal och spelar det minst roll.
Sedan finns det skillnader mellan bilar med. Ska vi förbjuda gamla bilar med? Utan abs borde bromssträckan vara mycket längren för en modern bil.
Vi kanske borde köre formel 1 bilar allihopa
 
optimum
Solklart. Nu fattar jag varför vissa idioter i trafiken ligger i 70 på 90-väg, 80 på 100-väg.


De kör på några livsfarliga allrounddäck, kass prestanda på barmark och kass prestanda på isväg och kass prestanda på snöig vägbana. Struntar i andra trafikanter för de har minsann betalat vägskatt, jajamensan.

Och troligen de med dåliga däck som ligger i diket på vintervägar.

Ja herre jösses vilka dårar det finns.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Solklart. Nu fattar jag varför vissa idioter i trafiken ligger i 70 på 90-väg, 80 på 100-väg.
Du förstår inte det där med hastighetsangivelser riktigt tror jag.
När du talar om 90-väg och 100-väg är det den gällande maxhastigheten som är angiven,
inte minimihastigheten som du tycks tro.
Och man behöver inte vara idiot för att ta det lite försiktigt t.ex. vid kända viltstråk eller köldhål.
Det är i stället ren överlevnadsinstinkt.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
optimum
Nej nej, den går jag inte på.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du förstår inte det där med hastighetsangivelser riktigt tror jag.
När du talar om 90-väg och 100-väg är det den gällande maxhastigheten som är angiven,
inte minimihastigheten som du tycks tro.
Och man behöver inte vara idiot för att ta det lite försiktigt t.ex. vid kända viltstråk eller köldhål.
Det är i stället ren överlevnadsinstinkt.
Trött förare, dåliga däck och kassa vägegenskaper på bilen

Kör man 80 på en 100 väg blir man föremål för köbildning.

Däremot om väglaget är ruskigt illa då är det lika ofattbart de som har däck från helvetet som klarar 130-140 i kraftigt regn (tror de) där jag själv helst drar ned på tempot även om jag har nya toppklassade sommardäck som har mycket bra egenskaper för regn,
 
optimum optimum skrev:
Kör man 80 på en 100 väg blir man föremål för köbildning.
Ja du har rätt, det händer faktiskt ibland att jag har en bil i sikte i backspegeln.
År jag kriminell då eller?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller så ser man till att inte köra i 100 blås när man inte kan stanna på den angivna sträckan. Svårare är det inte.

Men visst, har man noll fingertoppskänsla för bilkörning ska man naturligtvis ha både hängslen och livrem.
Visst är det så, men jag tror ärligt talat inte de flesta kör 80 km/h när de har vinterdäcken på för att veckan efter köra 100 km/h när de bytt till sommardäck. Jag tror inte ens de flesta är medvetna om att skillnaden är så stor.
 
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man sparar på sommarhjulen.
Tja, då får de leva en säsong till kanske? Åldras lite mer? Vi är olika. Jag byter bort sommardäcken när mönstret är nere på 3 mm eller däcken nått en viss ålder. Andra slänger på gamla synliga vinterdäck på 3 mm istället.
 
M MagHam skrev:
Byt däck själv!
Då kan du inspektera dom, få rätt rotationsriktning och (med momentnyckel) rätt åtdragningsmoment.
Däckbyte kräver för mycket dyr utrustning för att det ska vara rimligt att göra själv.
 
D Daniel 109 skrev:
Däckbyte kräver för mycket dyr utrustning för att det ska vara rimligt att göra själv.
#63
 
Ja verkstäder mörkar nog bra mycket mer än vad kunderna uppfattar.

en familjemedlem lämnade in bilen på lokal no name verkstad och fick bromsok bytta samt en hjulcylinder bak. Varför inte båda byttes fick hon till svar att det bara sitter en bak och den andra är med som en slav och finns inte nya. Så fel så jag inte trodde henne först eftersom det alltid sitter typ identiska hjulcylindrar på bilar med trummor, men hon mindes specifikt samtalet. Sen att det finns hjulcylindrar på tex. Autoexperten och det iofs. skiljer på höger och vänster (iaf. i listorna) kan man ju fråga sig vart mekanikern handlar sina delar...

Sen att denne drog av en pinnskruv i framaxeln och kasta den muttern och tog en mutter från ena bakhjulet och typ handdrog fast den med de 2 varv gängor som fanns kvar ist. för att säga till är väl än mer häpnadsväckande... (märktes vid däckbyte)

harry73 harry73 skrev:
När mina vinterdäck får mindre än 3mn profil kör jag vidare med dom på sommaren.
Jag vet att de har mindre grepp, men man har också mindre grepp när det regnar och då brukar man också anpassa körstilen
Jag byter sommardäcken när de är runt 5mm, vem fan vill krypa när det kommer en vattenpöl? Vinterdäckens sajpning/rörlighet förminskas ju drastiskt ju slitnare däcken blir, så än viktigare att byta innan 3mm som lagen säger.

Själv har jag provat dubbfria vinterdäck som året runt däck för ca 15år sedan, tom. fick en kompis att handla likadana efter att jag dragit upp honom för en isig backe när hans halvslitna dubbdäck inte levererade.

Kan inte säga att de kändes livsfarliga på sommaren, men hade säkert längre bromssträcka. 5-6.000mil på 2år och efter andra sommaren var det 5mm. kvar och jag köpte likadan igen och sålde bilen.

Bilen i fråga
Teal SUV parked on the side of the road with trees in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cooper Discoverer M+S

discoverer_ms.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.