E
vi blev nyligen tvungna att köpa ny diskmaskin då vår trotjänare tillslut gav upp.

Man kan konstatera att det har hänt en hel del på 10 års utveckling, på gott o ont. Det fick mig att tänka på ”meningslösa features” som finns i olika produkter. Kanske det bara är jag, men vad har man för nytta av att kunna koppla upp sin diskmaskin mot nätet och styra via en app??? Så länge diskmaskinen ej själv fyller o tömmer disken så fattar jag inte vitsen.

Ok dissa mig gärna eller kontra med egna varianter av ”meningslösa features” :D
 
Håller med dig, en totalt onödig funktion.
 
lärjungen
Måste hålla med om att det låter som en väldigt onödig funktion.

MEN! Antar att det kan ha en viss liten ynka poäng om man tex väntar med att starta maskinen för att den inte är helt full ännu, och istället helt glömmer bort att sätta igång den. Så kommer man kanske på misstaget på jobbet och startar den med appen. Har faktiskt hänt flera gånger hos oss att disken står odiskad ett dygn för att alla tänkt att "det får plats en tallrik till". Men jag har oftast upptäckt misstaget först nästa gång jag skall använda maskinen, så nån app hade jag ändå inte haft nån hjälp av.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
E
lärjungen lärjungen skrev:
Måste hålla med om att det låter som en väldigt onödig funktion.

MEN! Antar att det kan ha en viss liten ynka poäng om man tex väntar med att starta maskinen för att den inte är helt full ännu, och istället helt glömmer bort att sätta igång den. Så kommer man kanske på misstaget på jobbet och startar den med appen. Har faktiskt hänt flera gånger hos oss att disken står odiskad ett dygn för att alla tänkt att "det får plats en tallrik till". Men jag har oftast upptäckt misstaget först nästa gång jag skall använda maskinen, så nån app hade jag ändå inte haft nån hjälp av.
Ja det är ett use-case, men För att det ska funka måste man kommit ihåg o ladda maskinen med tablett samt stängt luckan o låtit vattenkranen vara öppen :)
 
lärjungen
E erkka skrev:
Ja det är ett use-case, men För att det ska funka måste man kommit ihåg o ladda maskinen med tablett samt stängt luckan o låtit vattenkranen vara öppen :)
Sant. Och det lär inte vara så vanligt att man gjort det... Möjligen att man stängt luckan och lämnat kranen öppen. Går ju att diska utan tablett men det är inte så effektivt och stärker inte direkt poängen med remote-funktionen.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Köpte också nyss ny diskmaskin och undrar över alla typ 14 st olika program som finns. Man använder väl typ 1-2 st...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Och varför måste alla ( de flesta ) varor vara så svåra att få i "Programmeringsläge" ?
Tryck 1-2-3 knappar samtidigt eller i sekvens med 1 - 1,5 s mellanrum :(.
Varför inte bara : "Håll inne knappen "X" och slå på strömbrytaren för enheten - vänta tills "Y" händer ".
Är dagens programmerare helt befriade från användarvänlighet ? Kan ju knappast vara av ekonomiska skäl.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det kan lätt förklaras!

 
  • Haha
  • Gilla
Malten och 17 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan lätt förklaras!

[media]
Skönt att äntligen få en förklaring. Jag har undrat.
 
A
Kunde inte diskmaskiner ha funktion där man fyller på en massa diskmedel på en gång och maskinen sedan doserar själv? Som vissa tvättmaskiner har? Eller så finns det redan till diskmaskiner?
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Har en bekant i diskmaskinsbranschen. Diskmaskiner finns med ”automatisk påfyllning”. Problemen är däremot stora vad jag förstår, framförallt blir diskmaskinspulver fuktigt och klumpar ihop sig. Sen har väl annars nästan alla storköksdiskmaskiner en funktion som suger upp flytande maskindiskmedel ur dunkar? Gäller bara att skippa sopsorteringen så att man får plats med dunkarna någonstans...
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Har en bosch tvättmaskin som är uppkopplad och som kan fjärrstyras. Förstår inte vitsen med själva styrningen. Det som är bra är att jag får veta när den är klar och att jag via ifttt kan logga hur ofta den körts. Har dock inte hittat nåt sätt att logga vilket program som kördes och hur länge maskinen gått.

Sen tillhör vi den störda skara som sätter på och stänger av vattnet till både tvätt- och diskmaskin, och då är fördelen med fjärrstyrning ännu mindre.
 
E
S sunqan skrev:
Sen tillhör vi den störda skara som sätter på och stänger av vattnet till både tvätt- och diskmaskin, och då är fördelen med fjärrstyrning ännu mindre.
Vi tillhör då samma skara, välkommen till klubben :D
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Jag förstår inte heller varför det skall plockas på en massa funktioner i stället för att bygga maskiner som är bra på det de skall göra.
Det är ju självklart att stänga av vattnet till tvättmaskinen när den inte går. Någon diskmaskin har vi inte.
 
E erkka skrev:
Vi tillhör då samma skara, välkommen till klubben :D
Jag är med i samma klubb.
Och svågern blev vansinnig då jag hade stängt vattenkranen till diskmaskinen i vårt gemensamma fritidshus.
(Avstängningen sitter som den skall numera uppe på blandaren.
Han fattade inte varför maskinen inte funkade.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.