Hej har vattenmattor (solfångare) till poolen skulle behöva styra pumpen så att den står står stilla i 15 minuter och hår i 5 minuter hittar inte sådan timer allternativ så styra dem med givare på in och ut vattnet så när det är varmare på taket än i poolen så startar pumpen
Är det någon som har en bra lösning på det?
 
Här är en timer med minutupplösning: https://m.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-mini/36-4600, tror dock att det är max 10 eller 20 till-/frånslag som är programmerbara och det blir svårt med 15-minutersintervall...

Annars är det väl som du säger: tempgivare, mikrokontroller, relä och programmering (hysteres tex..). Då får du ”problem” med att det är 230 du vill switcha och måste vara noggrann med isolation osv.
 
  • Gilla
Anbeco
  • Laddar…
  • Gilla
Anbeco
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Här är en timer med minutupplösning: [länk], tror dock att det är max 10 eller 20 till-/frånslag som är programmerbara och det blir svårt med 15-minutersintervall...

Annars är det väl som du säger: tempgivare, mikrokontroller, relä och programmering (hysteres tex..). Då får du ”problem” med att det är 230 du vill switcha och måste vara noggrann med isolation osv.
Finns det några färdiga sådana relä boxar?
 
Du får mycket bättre styrning med tempgivare och kontroller. Med tidrelä/timer finns risk att du kyler poolen istället, alternativt inte tar tillvara på det uppvärmda vattnet. Jag skulle nog slå till på styrningen som Guson föreslår.

Färdiga reläboxar att sätta i ett vägguttag och styra med tex en 5V-signal har jag inte sett...
 
  • Gilla
Anbeco
  • Laddar…
Får man fråga varför du vill styra på detta vis?
 
Vad har du för effekt på din pump? Den där kontrollern verkar klara upp till 250W och du får många fördelar med den. Inte bara att du säkerställer att den bara värmer och inte kyler, vad jag förstår så kan den även hjälpa till med varvtalsreglering av pumpen om den klarar det. Där finns energi att spara in.
Det finns även säkerhetsfunktioner som frostskydd och nedkylning av paneler om du har behov av det.
 
Anbeco Anbeco skrev:
Hej har vattenmattor (solfångare) till poolen skulle behöva styra pumpen så att den står står stilla i 15 minuter och hår i 5 minuter hittar inte sådan timer allternativ så styra dem med givare på in och ut vattnet så när det är varmare på taket än i poolen så startar pumpen
Är det någon som har en bra lösning på det?
För att styra pumpen som du vill, så räcker det med ett Sonoff relä, måste givetvis monteras fuktskyddat.
https://www.styrahem.se/p/438/liten-strombrytare-paav-wifi-sonoff-basic
 
A Alexn72 skrev:
Får man fråga varför du vill styra på detta vis?
Då 15 minuter är för lång tid så vattnet hinner inte värmas upp på taket
 
Så länge solen skiner värms väl vattnet? Sen blir det såklart varmare vatten första 'varvet' efter att man har startat pumpen efter att den har stått stilla en stund, men totalt sett förlorar man energi om man inte kör pumpen hela tiden så länge det går.
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Du ska ha en termostatenhet som kan känna takvärme och poolvattemvärme , varmare tak start, kallare tak stop, finns ett par modeller av Termomat som går att använda till ditt
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Anbeco Anbeco skrev:
Då 15 minuter är för lång tid så vattnet hinner inte värmas upp på taket
Fast har du mycket förluster i ledningen som ska övervinnas eller vill du ha ut varmt vatten direkt.
Om du ska värma en pool eller liknande så tror jag det är bättre att hålla "låg" temperatur på allt eftersom man då har lägre förluster.
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Om det är en helt vanlig pool du ska använda det till och inget väldigt annorlunda projekt så finns ingen anledning att värma upp så du får ett riktigt varmt vatten. Som andra redan svarat ökar dina förluster ju varmare det är.
När man installerar en poolvärmepump brukar man prata om att försöka få en temperaturskillnad på 2 grader, men iaf 1 grad. (Hade det i minnet eftersom jag funderat på att byta ut min oekonomiska elpatron som även den värmer ca en grad beroende på temperatur och vilken effekt jag kör)
Jag skulle tippa på att något liknande borde vara mest effektivt även i ditt system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.