Ska gräva för ett garage i helgen och har sen tänkt bygga garaget enligt byggbeskrivningar.se, har aldrig byggt garage förut men tycker ritningarna där känns som att jag ska klara av att följa.
Storleken på garaget bestäms av hur stort det går att gräva, bor på ett berg med lite sluttning så det är lite svårbedömt. Som det ser ut innan borde ett 8248*4648 (från byggritningar.se) få plats, men om det blir mer/mindre plats, är det bara att lägga till/från i 600mm steg då eller måste man lägga till/från 1200mm på längden för att få plats med en till takstol eller sätter man bara två takstolar med 600mm avstånd?
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
T Tomas J skrev:
är det bara att lägga till/från i 600mm steg då eller måste man lägga till/från 1200mm på längden för att få plats med en till takstol eller sätter man bara två takstolar med 600mm avstånd?
Du kan öka eller minska storleken precis så mycket du vill.
Sedan sätter man takstolar och väggreglar enligt vanliga standardavstånd så långt det grå, och avslutar med en kortare snutt, eller gör det sista "facket något längre olm man är nära gränsen.
Det finns nog väldigt få hus som är byggda efter jämna 600/1200-moduler rätt igenom!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan öka eller minska storleken precis så mycket du vill.
Sedan sätter man takstolar och väggreglar enligt vanliga standardavstånd så långt det grå, och avslutar med en kortare snutt, eller gör det sista "facket något längre olm man är nära gränsen.
Det finns nog väldigt få hus som är byggda efter jämna 600/1200-moduler rätt igenom!
Lövångersbygg AB bygger i 1200mm sektioner och där kan man rita sitt egna.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Lövångersbygg AB bygger i 1200mm sektioner och där kan man rita sitt egna.
Ja, det är klar att om man köper en byggnad från en tillverkare som levererar färdiga sektioner i fasta modulmått, så kan man bli låst till vissa storleksintervall.
Precis som när man bygger leksakshus i Lego eller Duplo :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ok, lite som jag trodde/hoppades på, men ville kolla upp så jag inte gjorde bort mig.
 
Har själv byggt mitt garage enligt beskrivningen du nämner från Svenskt Träs webbsajt. Går mycket enkelt och har fungerat bra i tio år nu.
 
Kiwi Kiwi skrev:
Har själv byggt mitt garage enligt beskrivningen du nämner från Svenskt Träs webbsajt. Går mycket enkelt och har fungerat bra i tio år nu.
Det var skönt att höra!
 
Tomture61
Byggt i lösvirke , 40 kvm yttermått , 5 x 8 m .
Tyckte detta mått blev bra men som alltid , större är alltid bättre ;)
Men som någon nämnde tidigare i tråden , haka inte upp dig på 600 mm mått , bygg så det passar dig.
 
Så jag kan helt enkelt gräva så mycket som möjligt och låta grunden få avgöra storleken på garaget?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan kan du ju alltid. Jag byggde 8x6 meter och när kompisarna hjälpte till med resningen av takstolar frågade dom "Bygger du en katedral, eller?" men nu tycker jag det är trångt trots att jag kan bredsladda in min Toyota på tvären.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det ställer inte till problem med isolering och dyl. om man avviker från standardmått?
 
Det är ju bara sista facket som inte blir standard. Så ser det ut på de allra flesta byggen.
 
Tack för alla svar, nu har jag lite mer koll på hur jag ska gå till väga och hur det blir får vi se efter morgondagens grävning.
 
Ska bli kul att följa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.