Hej
Jag äger en fastighet som är av typen allmän plats mark med enskilt huvudmannaskap.
Jag har svårt att hitta vad jag får göra med denna fastighet.

Något som gagnar allmänheten men inget inträde får vara kopplat till platsen.
Måste jag fortfarande söka lov hos kommunen.
Jag funderade på restaurang men då bör den kanske vara av det mobila slaget.

Jag tar gärna emot tips/ förslag vad jag har rätt att göra.

Tack på förhand!
 
Säjer detaljplanen något om användningen av platsen?
 
K kindvall skrev:
Säjer detaljplanen något om användningen av platsen?
Hej! Enligt planen från 1967 så står det allmän plats park eller plantering och även parkering. Jag har försökt göra en planändring till kvartersnamn men fick avslag bland annat på grund av riksintresse, natur och kulturvärde. Men enligt en kustinventering från 2010 ligger fastigheten utanför dessa markerade områden på kartan.
De refererade till en grönplan från 2009.
Kommunen vill inte att fastigheten privatiseras.

Men som fastighetsägare borde man på något sätt i alla fall kunna få intäkter eller nyttja fastigheten.

Jag tycker det är svårt att förstå vad som gäller eftersom en gammal plan verkar följa gamla lagar osv.

Tack!
 
Om det är en park bör man ju kunna ha en restaurang där. Det är inte så ovanligt med restauranger i en park. Restaurangen får väl dock nog inte dominera parken. Minigolfbana?
Parkering nämns ju även i planen om det skulle vara lämpligt och behov finns. Även om det är allmän plats ska du kunna ta parkeringsavgift. Det gör kommunen i de flesta fall på sina parkeringar på allmän plats.

Frågan är vad kommunen vill. Om du vill anlägga något kommer du ju att behöva söka bygglov. Går det mot deras visioner av hur området skall se ut lär du motarbetas.

Boverket har rätt mycket information i sin kunskapsbank, t ex
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...bestammelser/anvandning-av-allman-plats/Park/
 
K kindvall skrev:
Om det är en park bör man ju kunna ha en restaurang där. Det är inte så ovanligt med restauranger i en park. Restaurangen får väl dock nog inte dominera parken. Minigolfbana?
Parkering nämns ju även i planen om det skulle vara lämpligt och behov finns. Även om det är allmän plats ska du kunna ta parkeringsavgift. Det gör kommunen i de flesta fall på sina parkeringar på allmän plats.

Frågan är vad kommunen vill. Om du vill anlägga något kommer du ju att behöva söka bygglov. Går det mot deras visioner av hur området skall se ut lär du motarbetas.

Boverket har rätt mycket information i sin kunskapsbank, t ex
[länk]
Tack!
Kommunen verkar inte så positivt inställda när jag varit i kontakt med dem. Dessa regler på Boverkets sida verkar gälla planer som är fastställda i modern tid. Allmän plats mark har fått en annan innebörd än tidigare osv.

Resturang har jag funderat på
Fastigheten ligger i ett fritidshusområde.
Men då behöver jag fortfarande få godkännande av kommunen som jag förstått.

Jag vet inte vad som gäller flyttbara modulhus/restaurang för tillfällig placering sommar eller Foodtruck som kan köras iväg varje kväll.
Har även funderat på glamping men det finns ingen tillräckligt närliggande restaurang för gästerna.

Helst inget med inblandning av kommunen.
 
För en restaurang behöver du ju givetvis ett bygglov. Då kommer ju kommunen att titta på om den planerade restaurangen tillför något till området och om den hindrar tillgång eller påverkar de natur- och kulturvärden man har bedömt att platsen har. Är det någon som besöker platsen i normala fall?

Om du ordnar en parkering vilket planen verkar tillåta ska det ju inte vara något problem med en foodtruck. Du behöver kanske ett polistillstånd då det är allmän plats. Sen behöver ju trucken i sig de vanliga tillstånd för livsmedelshantering, avfallshantering och ev. hantering av gasol som krävs.
 
En parkering med särskilt anordnade platser för 1-3 food trucks låter ju som en möjlig väg. Med tanke på det du skriver om sommarstugor låter det ju som om det är en hyfsat säsongsbetonad verksamhet som skulle fungera bäst ändå?
 
Tack för tips! Jag ska kolla vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.