Hej!

Har ett fritidshus med ca 150 m ner till vårt båtskjul. Det är en brant sluttning ner, så jag vill inte släpa batteriet till båtens elmotor upp och ner i onödan. Därför har jag satt upp en solcell med regulator och kopplat denna till fritidsbatteriet för att ladda på batteriet och underhållsladda. Har dock några frågor kopplat till installationen:

Instruktionerna säger att man alltid ska koppla ur solpanelen först och sen batteriet. Eftersom jag kommer behöva plocka loss batteriet och lyfta ner i båten oftare än jag kopplar loss solcellen, vad är bästa lösningen för detta? Har tittat på strömbrytare eller MC4 kontakter som man drar ur, men hade ju varit skönt att slippa dra det också.

Är det ens ett problem i praktiken, eller mer något teoretiskt gällande vilken strömkrets som ska brytas först?

Finns det några problem med att ha solcellen inkoppplad till regulatorn utan batteri? Har ingen annan last inkopplad på regulatorn i detta fall.

Tack för hjälpen!
 
Ingen dum idé. Ser rätt smidig ut för att enkelt bryta strömmen. Tittat runt på lite båtforum också och det verkar vanligast att man sätter brytaren på pluskabeln. Tänker jag rätt då?
 
Har paneler i båten men inga brytare på den kretsen.
Att de vill att man tar bort panelen innan batteriet är troligen för att undvika att det blir gnistbildning när du tar bort klämman från batteriet. Om ett batteri är överladdat kan det läcka ut lite gas som då kan antändas av gnistan.

Utomhus är detta ett ickeproblem.
 
Har nu satt på huvudbrytare på pluskabeln från solcell till regulator. Slår av den innan jag kopplar loss batteriet. Verkar funka fint, inga explosioner än iallafall. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.