Status
Inte öppen för fler kommentarer.
elpaco elpaco skrev:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var något av det mest enfaldiga jag läst.

Forskningen har vi för att försöka fastlägga fakta och samband. Åsikter har vi utifrån våra preferenser. Två personer kan vara helt ense om underliggande fakta och ändå ha olika åsikter.

Skulle våra åsikter och värderingar vara betydelselösa kunde vi lika gärna bo i en teknokratisk diktatur.
Det är en av nutidens ständiga mediaklaver att sätta någon med en udda åsikt bredvid någon i studion som representerar decennier av forskning. Varför skall inte deras olika åsikter ges lika mycket plats?

Börja 1:40 in
Vad i det jag skrev tycker du har med ditt svar att göra? Jag är genuint nyfiken.

För att snabba på processen: Inte på något vis skrev eller tycker jag att dagens oskick att ställa känslor mot fakta är något lämpligt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Viktiga frågor som Bajsar björnen i skogen?
Viktiga frågor som den människoskapade koldioxidens inverkan på klimatet i förhållande till solaktivitetens och metanhydritens och andra naturfenomens inverkan.
Viktiga frågor som hur mycket olja som finns och hur länge den räcker.
 
FG FG skrev:
Tyvärr är det inte mycket av en debatt om kärnkraft i Sverige.

[länk]

[länk]
Problemet i Sverige är att på fyra år hinner inte högern riva upp alla idiotiska beslut om kärnkraft. Det och att Centern var med i alliansen.
 
H heimlaga skrev:
Viktiga frågor som den människoskapade koldioxidens inverkan på klimatet i förhållande till solaktivitetens och metanhydritens och andra naturfenomens inverkan.
Viktiga frågor som hur mycket olja som finns och hur länge den räcker.
Men då är det väl bra vi lägger pengarna där det ger resultat, inte skicka signaler?
 
Redigerat:
Nu jobbar ju M & KD stenhårt på att få in kärnkraften igen, minst ett större uttalande varje månad, detta är det senaste:
- https://www.svd.se/m-och-kd-vill-se-mer-karnkraft-i-uppgorelsen

Det lutar mer och mer mot att det blir M & KD i regering nästa gång, med SD som stöd i vissa frågor och andra partier i andra frågor. Folket tycker nämligen som M/KD/SD i denna frågan. Blir energifrågan och miljön viktig även i nästa val så kommer de att dra debatten hela vägen till riksdagshuset.

Min personliga åsikt, men M och KD har insett att detta kan vara en valvinnare.

Nu vet jag inte om kärnkraft verkligen är den bästa lösningen, men det kan vara en valvinnare ändå. Frågan är när befolkningen synar vänsterpartiernas "bluff" med importerad kolkraft? (Dvs utebliven exporterad svensk el som ersätts med kolkraft utomlands)

Läste dessutom idag om ytterligare ett datacenter uppe i norr. 120MW datacenter planeras att byggas av Skellefteå Kraft utanför Boliden. Det är mer än dubbelt så mycket el som maximalt produceras i Kvistforsens vattenkraftverk som ligger granne. Södra Sverige har snart ingen grön el då man i Norrbotten och Västerbotten kommer att göra slut på den själva via datacenter och fabriker som placeras där elen är billig och "grön" (exempelvis så bygger ju Northvolt en batterifabrik i Skellefteå som kommer att ha 3000 anställda). På det gamla kasernområdet i Boden så finns flera datacenter. Det finns datacenter i Luleå och i Kalix.

Dataprocessing och fiberanslutningar är på väg att bli Sveriges nya exportindustri, problemet är bara att det ger väldigt få anställningar. I det nya datacentret i Skellefteå så räknar man med 10 anställda, eventuellt upp till 20 anställda.

Med trenden uppe i norr så lär nog Sydsverige behöva all kärnkraft man bara hinner bygga, särskilt om man dessutom skall ladda elbilarna. Reglerkraft till vind och sol finns ju inte. (i södra Sverige).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu jobbar ju M & KD stenhårt på att få in kärnkraften igen, minst ett större uttalande varje månad, detta är det senaste:
- [länk]

Det lutar mer och mer mot att det blir M & KD i regering nästa gång, med SD som stöd i vissa frågor och andra partier i andra frågor. Folket tycker nämligen som M/KD/SD i denna frågan. Blir energifrågan och miljön viktig även i nästa val så kommer de att dra debatten hela vägen till riksdagshuset.

Min personliga åsikt, men M och KD har insett att detta kan vara en valvinnare.

Nu vet jag inte om kärnkraft verkligen är den bästa lösningen, men det kan vara en valvinnare ändå. Frågan är när befolkningen synar vänsterpartiernas "bluff" med importerad kolkraft? (Dvs utebliven exporterad svensk el som ersätts med kolkraft utomlands)

Läste dessutom idag om ytterligare ett datacenter uppe i norr. 120MW datacenter planeras att byggas av Skellefteå Kraft utanför Boliden. Det är mer än dubbelt så mycket el som maximalt produceras i Kvistforsens vattenkraftverk som ligger granne. Södra Sverige har snart ingen grön el då man i Norrbotten och Västerbotten kommer att göra slut på den själva via datacenter och fabriker som placeras där elen är billig och "grön" (exempelvis så bygger ju Northvolt en batterifabrik i Skellefteå som kommer att ha 3000 anställda). På det gamla kasernområdet i Boden så finns flera datacenter. Det finns datacenter i Luleå och i Kalix.

Dataprocessing och fiberanslutningar är på väg att bli Sveriges nya exportindustri, problemet är bara att det ger väldigt få anställningar. I det nya datacentret i Skellefteå så räknar man med 10 anställda, eventuellt upp till 20 anställda.

Med trenden uppe i norr så lär nog Sydsverige behöva all kärnkraft man bara hinner bygga, särskilt om man dessutom skall ladda elbilarna. Reglerkraft till vind och sol finns ju inte. (i södra Sverige).
Kärnkraft är det enda realistiska alternativet. Problemet med uttjänt kärnbränsle är också på god väg att lösas. Vi skulle satsat för 20 år sedan redan. Synd
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Även om det mer är förhoppningar om en riktigt bra energikälla så gillar jag LENR. Det kan dock dröja lääänge innan vi förstår oss på vad som händer inne i atomerna på den nivån. Åtminstone så länge området har ett dåligt rykte, men det kanske inte finns något att nyttja där heller, även om vissa seriösa forskare också tycker sig kunna observera värmeutveckling via kärnreaktioner som inte ger farlig strålning.
 
Kallfusion är såklart framtiden, men tills dess kansake man får titta på toriumreaktorer och senaste generationen av konventionell fission.
 
Om man får ordning på kall fusion så är det definitivt lösningen på alla problem. I teorin så skulle man då till och med kunna börja ta ned vindsnurror och riva vattenkraftverken i de mindre vattendragen i alla fall. Prisbilden skulle kunna konkurrera ut de flesta andra energikällor, åtminstone om de omogna teorier som finns stämmer. Det hade varit väldigt bra för miljön, men nu skall vi inte springa iväg allt för mycket i våra förhoppningar.

Man hade ju önskat att det forskades mer inom området då uppsidan är så enorm om man lyckas lösa problemen. Men kineserna har säkert både stulit alla framsteg som gjorts i området och har dessutom storskalig forskning själva. :lying: Vi lär bli varse om detta stämmer inom några år.
 
Jag undrade någon gång tidigare kring sk kall fusion. Finns vad jag förstår inget mer än på gränsen till spekulativa fantasier i såna riktningar. Och om man kommer in på den vägen behöver vi kanske inte så mycket bry oss om det mesta av våra vanda liv. Kan inte se att det skulle få plats i kända principer som är väldigt väl kända och fundamentala. Så det ska nog till ett revolutionerande språng som ställer mycket annat på ända också, men givetvis intressant.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag undrade någon gång tidigare kring sk kall fusion. Finns vad jag förstår inget mer än på gränsen till spekulativa fantasier i såna riktningar. Och om man kommer in på den vägen behöver vi kanske inte så mycket bry oss om det mesta av våra vanda liv. Kan inte se att det skulle få plats i kända principer som är väldigt väl kända och fundamentala. Så det ska nog till ett revolutionerande språng som ställer mycket annat på ända också, men givetvis intressant.
Det sade man om kvantdatorer också för ett par år sedan, och där är vi ju på god väg. Även om det är långt kvar innan vi har general purpose datorer.
 
optimum
Vissa kanske anser att vi bör öppna Nyvångs gamla kolgruva igen så slipper vi kärnkraft.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyvång

Dock är det inte bra för miljön. Om det påverkar klimatet låter jag bli att spekulera i.
 
@GK100,
Just "spekulativa fantasier" är problemet med kall fusion, att det man ser i experiment (som är verifierade) inte passar in i den av oss kända fysiken. Detta gör att det nästintill är att likställa med alkemi. Att sedan den som kommit längst i området inte är en seriös forskare i sig är ett ännu större problem. Och när han dessutom inte vill gå ut med vad han kommit fram till utan istället försöker tjäna pengar på sina upptäckter, ja då slår hela forskarvärlden bakut.

Men det finns verifierade experiment. Det finns också teorier om vad det är som händer (men detta är alltså ny fysik). Under vilka omständigheter detta händer är det som "galningen" (Rossi) ser som sina affärshemligheter.

Rossi säljer numera värme från sin "omöjliga uppfinning". Det är ett sätt för honom att fortfarande ha kontroll på tekniken. Men det gör ju inte att forskarvärlden litar mer på honom än tidigare.

Tyvärr så tycker jag att Sveriges Radio (som ju gick hårt åt Rossi för några år sedan och kallade det hela för snake-oil) drog det lite väl långt - påhejade av forskare som anser att det inte finns ny fysik att upptäcka inom detta området. Någonting som vi inte kan förklara sker i experimenten och mer värme avges än vad som tillsätts och mer än vad som kan förklaras med känd fysik och kemi.

Vem vet, Rossi kanske vår nobelpriset tillsammans med de seriösa forskare som han arbetat med, eller så blir det ingenting av detta. Men uppsidan för miljön är så fantastiskt stor att jag tycker att man från den seriösa forskarvärlden borde gräva lite mer och snabbare i detta diket än vad som just nu sker. Om man jobbar med detta så kan man räkna med att bli utstött av de andra fysikerna. Jämför gärna med forskaren på koraller som jag nämnt tidigare som fick sparken från sitt universitet för att han påtalade att korallreven har klarat av en havshöjning på 130m sedan den senaste istiden. Det är uppenbart att man även i forskarvärlden kan tycka fel och att man kan tycka rätt. Kunskap och framsteg är inte de enda rätta sanningarna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
harry73
Hur bra kan man egentligen reglera med kärnkraft? Går det att stoppa dessa processer som genererar värme tillräckligt bra, eller försöker man bara kyla bort överskottsvärme när man reglerar ner?
Och hur fungerar det med kolkraft och gas?
 
Kärnkraft är inte reglerkraft den heller utan baskraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.