D Didde08 skrev:
Ja så ser det ut i nuläget. Om man behöver trådar i andra rum kanske man bör placera switchen på annat ställe?
Ja om du har för avsikt att fördela ut nätverk trådat till fler rum är nog inte vrummet den mest ideala platsen då du isf bör ha en switchpanel där med. Du kanske även har en router?

Så här har jag gjort. Tog en garderob i tvättstugan. In till denna så kommer kabel för internet och iptv från min mediaomvandlare som sitter ca 10m ifrån. Ut från garderoben går 2st Cat6 utp till varje rum i huset. Drog kablarna i rör uppe på vinden och gick ner i väggarna. Sedan sitter det dubbla uttag i varje rum.

IPTV är patchat till uttag B i vrummet.
Har ett uttag i hallen där jag har en trådlös accesspunkt inkopplad.


Nätverksuppställning i garderob med switchpanel, router, och flera Ethernet-kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jsson83 och 2 till
  • Laddar…
J
Sovrummet är inte en ideal plats för mediaomvandlare Det kommer inte bli vackert, pluss att det kommer blinka som om ett rymdskepp landat där nattetid. Visst är det enda platsen som går så går det lösa med tejp etc över dioderna men tänk annars på en bättre plats.
 
  • Gilla
TS
  • Laddar…
D Didde08 skrev:
Bra tips med iptv, trodden den kunde kopplas via router.
Beror på vilken operatör du väljer för dina tjänster hur de byggt sina lösningar och hur du kan koppla din TV.
Vissa kopplar enbart via medieomvandlare och andra kan kopplas till medieomvandlare eller router där du väljer själv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Har kollat ritningar och vinden är nog ej så lyckad för vår del att dra kabel via. Däremot finns både antennuttag och telejack I rummet där mediaomvandlaren kommer hamna. Antennuttaget går till vardagsrummet och vua telejacket kan jag komma ner till elcentralen. Däremot inget telejack I vardagsrummet. Funderar vidare.

Vad kör man sen som trådlöst? AP med Ubiquiti verkar populärt men kräver nog en bättre kabeltilljänglighet. Är 2-3 mesh något att hellre satsa på?
 
Homeplug med wifi-extenders. Billigast, enklast och man får ett par lan-uttag på köpet.
 
tja, kablade accesspunkter är optimala men har du inte möjlighet att dra kabel till alla så är mesh enda lösningen (om inte en enda router/AP kan täcka området). Personligen ogillar jag mesh och kör med fyra kablade PoE AP (5GHz och 40MHz kanaler.)
 
  • Gilla
Patrik Lar5 och 2 till
  • Laddar…
D Didde08 skrev:
Har kollat ritningar och vinden är nog ej så lyckad för vår del att dra kabel via. Däremot finns både antennuttag och telejack I rummet där mediaomvandlaren kommer hamna. Antennuttaget går till vardagsrummet och vua telejacket kan jag komma ner till elcentralen. Däremot inget telejack I vardagsrummet. Funderar vidare.

Vad kör man sen som trådlöst? AP med Ubiquiti verkar populärt men kräver nog en bättre kabeltilljänglighet. Är 2-3 mesh något att hellre satsa på?
Jag har en UniFi AC Pro i mitten av mitt hus på 150m2 med spån och gipsvägg. Full täckning och fart överallt inomhus.
 
Tack. Homeplug känns inte riktigt som det jag tänkt mig. Kan nog få till två AP och det lär behövas med all betong. Vad behöver men minst för att köra ubiquti? Router + AP?
 
D Didde08 skrev:
Tack. Homeplug känns inte riktigt som det jag tänkt mig. Kan nog få till två AP och det lär behövas med all betong. Vad behöver men minst för att köra ubiquti? Router + AP?
Fördelaktigen en switch med stöd för PoE så du slipper dra strömkabel till accesspunkterna. Du får dock med en PoE adapter med Pro varianten så du kan fixa det ändå, men det blir snyggare installation om du har en switch som har inbyggd PoE stöd (Power over Ethernet = strömmatning genom nätverkssladden).


Så totalt behöver du router, ev Switch (beroende på om routern inte har tillräckligt med portar) , kablar (Cat6 utp), uttag rj45, accesspunkterna.

Rekommenderar UniFi till Switch och accesspunkterna.
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Fördelaktigen en switch med stöd för PoE så du slipper dra strömkabel till accesspunkterna. Du får dock med en PoE adapter med Pro varianten så du kan fixa det ändå, men det blir snyggare installation om du har en switch som har inbyggd PoE stöd (Power over Ethernet = strömmatning genom nätverkssladden).


Så totalt behöver du Switch, kablar (Cat6 utp), uttag rj45, accesspunkterna.

Rekommenderar UniFi till Switch och accesspunkterna.
Vissa har även en router, klarar man sig utan den och vad tillför den?
 
D Didde08 skrev:
Vissa har även en router, klarar man sig utan den och vad tillför den?
Ja det bör du ha. En med bra skydd i sig. Ex UniFi usg security gateway :)
 
P pennybridge skrev:
Ja det bör du ha. En med bra skydd i sig. Ex UniFi usg security gateway :)
Du kan klara dig utan Switch om du väljer en router med tillräckligt många lan portar.
 
P pennybridge skrev:
Du kan klara dig utan Switch om du väljer en router med tillräckligt många lan portar.
Ubiquiti EdgeRouter PoE?
IPTV bör fortfarande gå direkt till tv box?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
D Didde08 skrev:
Ubiquiti EdgeRouter PoE?
IPTV bör fortfarande gå direkt till tv box?
Ja den bör fungera bra.
Yes iptv kör du direkt från convertern till din tvbox (via uttagen)
 
Hej
Börjar tro att att Ubiquiti kommer bli för avancerat för mig. Läser man så tycker vissa att det är för svårt att konfigurera om man inte sitter på en massa kunskap. Vad gör att mesh inte är att föredra, t.ex. https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-m9-plus/ ?

Idag klarar jag mig med en router på ovanvåningen men nedervåningen är mottagningen ibland rätt så kass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.