F
Jag kör med en asfaltsraka med ett brett träblad, funkar bra.
 
  • Gilla
AlexKa1973 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det funkar väl väldigt bra för att jämna till jordbädden före sådd, men för att jämna till
och dressa gräsmattan så känns det lite osmidigt, man vill ju gärna kunna raka fram och tillbaka flera gånger på samma ställe.
Här är en video på en raka som liknar min,
[media]
Med lastpallen behövs det inte, en skottkärra dress ovanpå så blir det bra direkt
 
  • Gilla
pythea och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kan kolla dimensioner imorgon.
Den väger lagom mycket tycker jag.:)
tack, vad snällt!
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med lastpallen behövs det inte, en skottkärra dress ovanpå så blir det bra direkt
Nä det köper jag inte. Lastpall för att dra ut dress på befintlig gräsmatta känns inte som nåt annat än ett omständigt alternativ.
 
  • Gilla
Levio
  • Laddar…
När lägger man dressjord? Är dressjord någon särskild jord eller bara ett namn när man finjusterar?
 
Dressjord eller toppdress används för att reparera kala fläckar i grässmattan.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…

Bästa svaret

AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
tack, vad snällt!
Rundstavarna är 33mm i diameter, 800mm långa och sitter på CC 150.
Bärlisterna är 470mm.
Känns som bra dimensioner, hade nog inte ändrat på nåt om jag skulle bygga en till.
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä det köper jag inte. Lastpall för att dra ut dress på befintlig gräsmatta känns inte som nåt annat än ett omständigt alternativ.
Förvånar mig inte att du är skeptisk, det funkar, men egentligen har jag bara använt det för att jämna till små gropar
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Rundstavarna är 33mm i diameter, 800mm långa och sitter på CC 150.
Bärlisterna är 470mm.
Känns som bra dimensioner, hade nog inte ändrat på nåt om jag skulle bygga en till.
Tack så mycket för detaljerna, snällt att du tog dig tiden.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förvånar mig inte att du är skeptisk, det funkar, men egentligen har jag bara använt det för att jämna till små gropar
Vet inte hur många gräsmattor du dressat men generellt så tömmer men ett gäng säckar i små högar eller om man eventuellt har dress i lösvikt. Sen rakar/krattar man ut ett tunnt jämnt lager av den luftiga dressen och det är fullständigt uppenbart att det varken är rationellt eller särskilt effektivt med en lastpall, om ens möjligt.

Jag har dragit lastpall i nuvarande trädgård för utjämning av smågropar både för rullgräs och sådd och Jag har gjort samma sak med AVT på större ytor yrkesmässigt med en stålkonstruktion som lastades ner och gav exakt samma resultat som en lastpall fast lite mer. Funkar utmärkt till det.
 
  • Gilla
Lyret och 1 till
  • Laddar…
Jag tog två stycken mindre armeringsnät, ett ytongblock och satte på två stycken plastkrattor längst bak. Drar allt med snöre bakom åkgräsklipparen. De ytor jag inte kommer åt krattas ned manuellt. Tycker det fungerar utmärkt. Har just dressat 2500 m2. Jag slänger ut först för hand med spade ett hyggligt jämt lager, sedan köra runt runt med gräsklipparen o dressnätet.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Ett hemmagjort dressnät bestående av kratrar, pinnar och en spade placerade på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt dressnät
 
  • Gilla
  • Wow
Johan 81 och 3 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag byggde mig en egen för tre år sedan.
Väldigt användbar, underlättar rejält när man ska få det jämnt.
Byggd av rundstav, planhyvlat, Elfa bärlister och ett sliphandtag.
[bild]
Vart har du köpt ”leden” som skaftet sitter ?
 
Ser ut som en sådan slipplatta man använder till att slipa väggar och tak där man kan trycka in ett skaft... vad en sån nu heter? :)
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
R RoyalPhyton skrev:
Vart har du köpt ”leden” som skaftet sitter ?
Ganska säker på att det är ett sådant här, osäker dock på var jag köpt den.
Byggverktyg - fogsvans för kakel med ett blått handtag och metallblad, på dess förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.