Hej!
Vi bor i ett hus med enskilt vatten och kommunalt avlopp. Vi har nyligen tagit vattenprover som visar att vattnet är tjänligt med anmärkning. Provet visar förhöjda nivåer av fosfat 7,1mg/ml, förhöjda nivåer av koliforma bakterier 151/100ml och förhöjd turbiditet 7,6 FNU. Vad jag förstår så indikerar provsvaren på att det kan vara ytvatten som förorenar vattnet i brunnen. Min fundering är dock vem/vilka jag kontaktar för hjälp att undersöka/åtgärda detta?

Med vänlig hälsning, Madeleine
 
  • Gilla
Magnus_Häger
  • Laddar…
Kolibakterierna är värst, det är bajsbakterier under ett annat namn. Men varifrån kommer de? Är brunnen djupborrad, och isf hur djupt? Hur ser terrängen ut runtomkring? Har ni enskilt avlopp också? Är det det som läcker?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kolibakterierna är värst, det är bajsbakterier under ett annat namn. Men varifrån kommer de? Är brunnen djupborrad, och isf hur djupt? Hur ser terrängen ut runtomkring? Har ni enskilt avlopp också? Är det det som läcker?
Vi har kommunalt avlopp. Vi bor i en liten by 1 mil utanför större stad med en del åkermark omkring oss men i vårt närområde är det villabebyggelse. Vi vet tyvärr ytterst lite om vår brunn eftersom tidigare ägare visste ytterst lite och bott i huset de senaste 20 åren. Det finns en grävd brunn på tomten men tidigare ägarna menade att det är en nyare brunn som vi får vattnet från men är lite osäker. Jag har sökt efter brunnen genom SGU men inte hittat någon information.
 
Ja, detta måste ju redas ut först. Kalla dit en brunnsborrare.
 
Kolla med grannar, min granne vet mer om mitt hus än jag själv. :cool:
 
  • Gilla
Martti_Merivirta
  • Laddar…
Koliform bakterie tyder på att man har en nedbrytningsprocess som pågår. Det behöver inte betyda att det är avlopp eller gödsling. Det kan även komma från blöt skogsmark eller myrmark. Även stillastående vattendrag.

E-coli är dock också en koliform bakterie och finns bara i tarmkanal hos djur eller människa. Den tas alltid separat på ett vattenprov. Har du E-coli är det påverkan från avföring.

Misstänker du påverkan från osedimenterat vatten (ytvatten) så står det som COD (kemisk syreförbrukning på analysen). Även färgtalet ger en indikering på detta.
Hög turbiditer kan tyda på höga metalltal, lera eller dyl.
Lågt pH kan också (främst borrade brunnar) indikera påverkan från ytligt grundvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.