Hej!

Efter 4 fantastiska år gav min Worx upp, tror att det mesta är bytt och jag orkade inte krångla längre.

En Husqvarna Automower 105 införskaffades och installerades och verkar fungera alldeles utmärkt, men givetvis saknar jag appen som fanns till Worx:en. Därför funderar jag på ett litet hemma-hack som gör att jag kan ha koll på om den befinner sig i laddstationen eller inte.

Är det någon som har provat att montera en sådan magnetkontakt på laddstationen?:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rips-guard-z-wave-magnetkontakt-1-pack-p50775

Hur funkar den, är det två delar? Dvs en som klistras på karmen/laddstationen och en på fönstret/klipparen?

Ja, jag har en Telldus Znet Lite v2 och tänker att då kan jag se i appen om fönstret är öppet eller stängt/klipparen är i laddaren eller inte.

Magnetkontakten är ganska dyr, så jag vill helst inte köra trial and error.
 
Har en Gardena R70 och sedan 3-4 år använt en Nexa WBT-912 (433 MHz) instoppad i en plastlåda, och sedan ansluten till en vanlig magnetkontakt på klippare/laddare. Magnetkontakt fäst med bra dubbelhäftande tejp. Billigare än Z-wave. Tar in prylarna under vinter då risk finns för korrosion i sändare.
 
Har en Exgain 520, Forumets mest utskällda klippare, för den säljs av Outl1!!!
(när den var ny fick jag byta ett kretskort och spänt en skruv, sen har den rullat på!)

Nu har den gått sen den 15 mars i år efter att ha avslutat förra året sent, sent på hösten(november). Den 4-de säsongen. 2x1,5 timme per dag x 7 - 1200 kvm och inte har det varit något tekniskt att klaga på. Batteriet inga problem (då laddar jag det inte på det korta vinteruppehållet) Alla hjul helt intakta, inga strul med avklippta kantlinor, som kan ha orsakats av fel på knivarna. Programvaran fungerar med begränsningar, veckodagar osv(testades för 2-år sedan). Ja, den har gått så länge nu utan problem att jag inte ens kommer ihåg hur jag gjorde zonuppdelningarna på gräsmattan!! 3-zonuppdelningar kan göras och jag är mer än nöjd!
Anmärkning kan dock göras på ytterkåpans upphängning, det låter om maskinen när det är hårt i marken, lite onödigt resonans oljud.
Jämför jag med min brors Husqvarna Automower, så har jag haft långt mindre tekniska problem än han har haft och inte har behövt lägga pengar på reparationer. Han har bytt batteri, drivmotor som lagt av, kretskort som det fanns någon spricka i och som behövdes bytas. Klippytans storlek är bara 1/3 på hans tomt jämfört med min. Grannfrun har också en Husqvarna hennes går dock utan problem, men hennes yta är ännu mindre, kanske 250 kvm!
Kör hårt gamle Exgain kines - ytterligare 1 säsong.(hoppas jag)
 
E etompau skrev:
Har en Gardena R70 och sedan 3-4 år använt en Nexa WBT-912 (433 MHz) instoppad i en plastlåda, och sedan ansluten till en vanlig magnetkontakt på klippare/laddare. Magnetkontakt fäst med bra dubbelhäftande tejp. Billigare än Z-wave. Tar in prylarna under vinter då risk finns för korrosion i sändare.
WBT-912 är väl en fjärrbrytare, hur använder du den för att kunna läsa av statusen hos magnetkontakten? Vad använder du för sorts magnetkontakt?
 
N nauleem skrev:
WBT-912 är väl en fjärrbrytare, hur använder du den för att kunna läsa av statusen hos magnetkontakten? Vad använder du för sorts magnetkontakt?
Nix, WBT-912 är en sändare med två ingångar. Koppla valfri magnetkontakt (NC eller NO) till ingången, sändaren skickar till/från till din Tellstick. Där behandlar du signalen i en händelse efter önskemål.
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Ok, vilken typ av enhet ska jag välja när jag försöker ansluta den till Telldus:en?

nexa.PNG
 
Dörr/fönster-sensor funkar bra. Det är f.ö. samma radioprotokoll i alla nexa 433-grejor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.