Delvis borttagen tapet på vägg som lämnar brunt underlager synligt, med löst hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med delvis borttagen tapet som lämnar ett brunt underlager med synliga rester och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälften av väggen med borttagen tapet som lämnar bruna rester och andra hälften med vit texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis borttagen tapet med brunt underlager kvar på väggen och tapetrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som drar bort gammal tapet med brunt lager kvar på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Håller på att försöka få bort gammal tapet men får endast av så det blir det här bruna kvar?
På sina ställen är även detta bruna löst från väggen. Kommer jag att bli tvungen att dra av det bruna med eller finns det nåt sätt att fästa så det stannar på väggen?
 
Vad är bakom gipsskiva eller träskiva , träskiva går bra enligt nedan , gips lite sämre med ( papp på den )
Tapetlim och några rullar gladpack , blanda tapetlim och vatten till en konsistens som är lite kraftigare än vid tapesering, rolla på tjock och lägg på gladpacken så det är tät ( den fastnar bra ) vänta ett dygn, sen kan du få bort allt vad tapeter heter och spackla, slipa jämt
 
Okej. Det är betong under om jag inte har helt fel för mig.

J jonaserik skrev:
Vad är bakom gipsskiva eller träskiva , träskiva går bra enligt nedan , gips lite sämre med ( papp på den )
Tapetlim och några rullar gladpack , blanda tapetlim och vatten till en konsistens som är lite kraftigare än vid tapesering, rolla på tjock och lägg på gladpacken så det är tät ( den fastnar bra ) vänta ett dygn, sen kan du få bort allt vad tapeter heter och spackla, slipa jämt
 
Då är det bara att kladda på .lovar att det släpper, så gör målarna när det är för mycket tapeter och en del löst. Det går dåligt att spackla på gammal tapet , det blir massor av blåsor och släpper från väggen. En del använder ångaggregat för det ,men du kan få samma funktion med klister, blir lite kladdigt när du skrapar men torkar upp
 
J jonaserik skrev:
Vad är bakom gipsskiva eller träskiva , träskiva går bra enligt nedan , gips lite sämre med ( papp på den )
Tapetlim och några rullar gladpack , blanda tapetlim och vatten till en konsistens som är lite kraftigare än vid tapesering, rolla på tjock och lägg på gladpacken så det är tät ( den fastnar bra ) vänta ett dygn, sen kan du få bort allt vad tapeter heter och spackla, slipa jämt
Jag har testat nu men det lossnar inget. Har jag tagit för lite lim? Tycka inte få det helt tätt mot vägen heller när jag lägger på plasten.
 
Jag kör antingen ångmaskin eller spärrar med oljefärg, bägge metoderna fungerar på ditt problem.
 
J Jenniejjj skrev:
Jag har testat nu men det lossnar inget
Med betong bakom så kan limmet sugas upp och torka , bara att blöta på, samt hoppas att det inte är vattenfast lim:(
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör antingen ångmaskin eller spärrar med oljefärg, bägge metoderna fungerar på ditt problem.
Hur spärrar man med oljefärg?
Har en ångmaskin men får inte det att fungera på dom väggarna.
 
Det där ser ut som en delbar strukturtapet, det är meningen att underskiktet ska bli kvar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör med Alcro Kraft som jag vet fungerar perfekt. [länk]
Slipa av det värsta och ta löst sittande tapet sen ett flödigt lager. Sen rullspacklar jag hela väggarna och valfri ytbehandling på det.
Jag skulle säga att föregående talare slår huvudet på spiken. Helt klart det smidigaste sättet, även om det ändå kräver att man river ner allt som uppenbarligen sitter löst.

Angående tipset med tapetklister och plast:
Jag brukar ta en vass kniv och "snitta upp" ytan (tänk Edward Scissorhands) lite härs och tvärs, för att klistret ska tränga in. Det allra bästa är om du kan låna en taggrulle av nån, men kniv funkar.

Rulla sedan på JÄTTEMYCKET tapetklister, det ska vara i princip så att det precis inte rinner av. Lägg sedan på byggplast (eller gladpack) och sopa ut luftbubblorna med en kvast. Viktigt att det blir så lufttätt som möjligt. Låt sitta uppe över natten. Sen är det bara att gå lös och riva

Bra att tänka på: Det frigörs väldigt mycket fukt ut i luften när man limmar likt ovan, så man bör kunna ventilera utrymmet. Täck golvet noga, tapetrester med klister på sig fastnar.
Kolla upp var du har för material i väggen. På gips är det inte bra att tillföra så mycket vatten. Betong är det som funkar bäst.
Och, se till att ytan får torka ur ordentligt när du rivit klart, innan du börjar spackla/måla.

Lycka till!
 
J jonaserik skrev:
Med betong bakom så kan limmet sugas upp och torka , bara att blöta på, samt hoppas att det inte är vattenfast lim:(
Åh hur vet man det? Det har interpellation fortfarande geggigt.
 
Två skadade områden på en gipsvägg där papperet är bortrivet och gipsskivans kärna exponeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osämjad skarv på gipsskiva som behöver spackling och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat hörn i rum där tapeten är trasig och delvis borttagen, med synlig skada på underliggande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H Anna_H skrev:
Det där ser ut som en delbar strukturtapet, det är meningen att underskiktet ska bli kvar.
Okej men ställena där det ser ut såhär? Ska man bara spackla över å slipa jämnt då och sen en tapet över?
 
Dra bort det som är löst (öppna bubblor med en liten kniv och dra bort), sedan får man spackla alltihopa och slipa. Personligen sätter jag sedan en renoveringsväv, vars tjocklek får bero på underlaget. Därefter tapet eller färg.
 
Det ser ut som en vävtapet under ( randigt i hålet ) då kan det vara limmat med vävtapetslim ( knappt vattenlösligt ) och genast vart det mycket besvärligare att få bort det som sitter på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.