Skulle behöva lite hjälp med två högst teoretiska beräkningar av vad det kostar att dels ha på spisfläkten och dels öppna ytterdörren på vintern... Detta blir som sagt högst teoretiskt men det vore kul att veta vilken storleksordning det rör sig om.

Förutsättningar: -10° C ute. 22° C inne.

1. Spisfläkten på högsta styrka i 1 min. Dvs vad kostar det att värma upp den mängd luft som spisfläkten skickar ut på 1 min från -10 till 22 grader?

2. Lite svårare. Ytterdörren är öppen 1 min. Här blir det svårt att gissa hur mycket luft som ska värmas upp, men nån som är smartare än mig kan säkert göra en rimlig bedömning.

Svara gärna i Wh.
 
OK, en bra fläkt kör väl ut typ 600 kubikmeter i timmen, så 10 kbm på en minut. Och luft väger ca 1 kg/kbm.

Luft har en värmekapactivitet: (Cv [kJ/(kg·K)]) på 1. Alltså går det ut 1000 joule att värma upp ett kg luft en grad.

1000 J = 1000 wattsekunder = 0,27 wh.

Nu hade vi 10 kg som skall höjas 32 grader. Så energikostnaden blir 0,27 * 10 * 32 = 86 wh. Alltså 0,086 kwh. Så lite beroende på hur man räknar elkostnad, nätavgift osv. så kostar fläkten 10 - 15 öre i minuten.
 
  • Gilla
Tillbyggare 165 och 1 till
  • Laddar…
Ingen som vill gissa på dörrfrågan?
 
Halva läxan får du göra själv.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Halva läxan får du göra själv.
Hehe, det är enbart min egen nyfikenhet jag försöker stilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.