M Madde123 skrev:
Han hade ingen strålmätare med sig vad jag kunde se. Tror du han är seriös eller borde jag vända mig till någon annan?
Bara det faktum att huset är byggt på 1800-talet talar emot radon i byggmaterialet. Radon i byggmaterial kommer så gott som alltid från blåbetong som är en form av murstenar som var vanligt på 60-talet.
I mitt gamla hus så rev vi alla blåbetongväggar och byggde nya av gips och reglar även fast stenen var "lågstrålande"
Där var ytterväggarna av betong och siporex så vi hade tur att det gick att sanera bort allt.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Bara det faktum att huset är byggt på 1800-talet talar emot radon i byggmaterialet. Radon i byggmaterial kommer så gott som alltid från blåbetong som är en form av murstenar som var vanligt på 60-talet.
I mitt gamla hus så rev vi alla blåbetongväggar och byggde nya av gips och reglar även fast stenen var "lågstrålande"
Där var ytterväggarna av betong och siporex så vi hade tur att det gick att sanera bort allt.
Han var säkert seriös och tyckte väl att det räckte med att se huset för att inse att det kommer från marken, däremot så är det aldrig dåligt med minst en åsikt till
 
M Madde123 skrev:
Vi har en liten skrubb som kanske skulle duga. Är en inomhuslucka bättre än en utomhus? Eller spelar det ingen större roll?
Utomhus är bättre. Det är inte så kul att åla ner inifrån och bära upp gammalt byggavfall.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Ok, så jag borde installera en lucka till krypargrunden. Jag pratade med samma snubbe och han tyckte som jag att det var bäst att ha den utomhus om man nu ska tömma på allt skräp också. Han tyckte dock att det var lite för trångt och han tvivlade nästan på att kalla det för torpargrund. Men han sa att han kunde fixa en lucka och installation för ungefär 10 000.
Är det ett rimligt pris? Jag vet ju inget om sånt här, vill bara kolla med mer erfarna människor.

Och tycker ni jag borde gå med på att installera tilluftsventilerna för 24000? Det är ju ingen garanti att det funkar, borde jag ta chansen eller är det för svårt att svara på?

Jag får funderar på att ta en andra åsikt, ocab har ju gratis rådgivning, har jag för mig, kanske ska fråga dom.

Vad tycker ni om allt det här? Som sagt, det här är ju inte precis mitt område så jag har verkligen ingen koll. Så jag vill bara höra er åsikt, ni kan ju alla sånt här bättre än jag.
 
M Madde123 skrev:
Ok, så jag borde installera en lucka till krypargrunden. Jag pratade med samma snubbe och han tyckte som jag att det var bäst att ha den utomhus om man nu ska tömma på allt skräp också. Han tyckte dock att det var lite för trångt och han tvivlade nästan på att kalla det för torpargrund. Men han sa att han kunde fixa en lucka och installation för ungefär 10 000.
Är det ett rimligt pris? Jag vet ju inget om sånt här, vill bara kolla med mer erfarna människor.

Och tycker ni jag borde gå med på att installera tilluftsventilerna för 24000? Det är ju ingen garanti att det funkar, borde jag ta chansen eller är det för svårt att svara på?

Jag får funderar på att ta en andra åsikt, ocab har ju gratis rådgivning, har jag för mig, kanske ska fråga dom.

Vad tycker ni om allt det här? Som sagt, det här är ju inte precis mitt område så jag har verkligen ingen koll. Så jag vill bara höra er åsikt, ni kan ju alla sånt här bättre än jag.
Ta hem en till för att få en andra åsikt.
Det låter inte helt orimligt med 10000:- för en lucka med håltagning, montage och efterlagning.
Utifrån är alltid bättre av många orsaker.
När luckan är på plats så kan man städa ur all bråte och sedan ta dit "experterna" igen för att diskutera vidare åtgärder.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Ta hem en till för att få en andra åsikt.
Det låter inte helt orimligt med 10000:- för en lucka med håltagning, montage och efterlagning.
Utifrån är alltid bättre av många orsaker.
När luckan är på plats så kan man städa ur all bråte och sedan ta dit "experterna" igen för att diskutera vidare åtgärder.
Jag ska diskutera saken vidare med snubben. Grejen är ju bara det att det är rätt så trångt så jag vet inte hur väl man får plats. Vet du om man kan gräva torpargrunder djupare?
 
optimum
När man läser alla inlägg börjar jag tveka om det finns något klimathot.

Även när man ser hur våra politiker lever och agerar. Då upphör allt om att det finns något klimathot.

Själv tror jag på ett mycket större hot. Konjunkturen viker och då skiter de flesta i allt som rör miljön och eventuellt klimat. Rädda sig den som räddas kan.
 
M Madde123 skrev:
Hej!

Jo, det är så att jag har förhöjd radonhalt i huset. Enligt min airthings (elektronisk radonmätare) så bruakr halten ligga mellan 200-400. Jag testade med en korttidsmätare som konstaterade att det i alla fall var över 200. Exakt vilken siffra minns jag inte.
Problemet är att vi bor i ett rätt så stort hus, byggd på 1800 talet, renoverat på 70-talet med torpargrund och dom ända rummen i huset som har ventiler är tvätt och badrum/toalett. Personen som jag tog kontakt med för radonet sa att en radonfläkt i grunden, på grund av husets storlek, skulle kosta runt 100 000 vilket skulle slå rätt så hårt mot plånboken.
Han rekommenderade dock att installera vanliga ventiler i huset för att öka luftflödet.
4 ventiler för 15000
8 ventiler för 24500

Detta är dock inte med garantin att det kommer att funka och jag antar väl att jag skulle vilja ha lite råd från människor som vet mer om ämnet. Vad ska jag göra tycker ni?

Personen i fråga är från allbygg, jag fick hans nummer från min före detta chef som hade dålig erfarenhet av ocab, som jag hade tänkt ta kontakt med först.

Hjälp skulle vara väldigt uppskattat.

PS: La ut frågan igen då jag glömde lägga till taggar.
Jisses... 100k är vad vi skulle ge för ftx.

Nu kanske det används annan teknik för krypgrund men vi har källare och markradon 800 från långtidsmätning.

Tog ut en konsult som bekräftade detta (krävs för att få radon bidrag 50% av total kostnaden). Kostade 3500:-

Installation av radon sug med 2 sugpunkter, lite rör, tätning till rensbrunn etc
Material 20k, arbete 16k. Tot 36k
Att betala 18k efter 50% radon bidrag.

Går helt klart att komma billigare undan om man installerar själv. Ventilationer såväl som radon sug. Finns lite olika trådar. Här på forumet.

100k för er känns ju helt uppåt väggarna om det handlar om markradon?
 
M mxjolle skrev:
Jisses... 100k är vad vi skulle ge för ftx.

Nu kanske det används annan teknik för krypgrund men vi har källare och markradon 800 från långtidsmätning.

Tog ut en konsult som bekräftade detta (krävs för att få radon bidrag 50% av total kostnaden). Kostade 3500:-

Installation av radon sug med 2 sugpunkter, lite rör, tätning till rensbrunn etc
Material 20k, arbete 16k. Tot 36k
Att betala 18k efter 50% radon bidrag.

Går helt klart att komma billigare undan om man installerar själv. Ventilationer såväl som radon sug. Finns lite olika trådar. Här på forumet.

100k för er känns ju helt uppåt väggarna om det handlar om markradon?
100 000 är ju inget man hostar upp så lätt så jag har nu ringt ocab för en andra åsikt, dom ska komma på måndag och då får jag se vad dom säger. Han jag pratat med förrut sa att det var storleken på huset som gjorde att det skulle bli så dyrt men han rekommenderade att jag skulle satsa på att installera vanlige ventiler först dock. Men jag vet inte om jag borde lägga ut 25000 på en lösning som inte har några garantier.

Som sagt, ocab kommer på måndag, får se vad dom säger.
 
Vad ingick i de 100 000 kronorna? Det låter som ett komplett ventilationssystem för hela huset. Enbart radonventilation av krypgrunden kan inte kosta ens i närheten av det även om huset är stort.
 
useless useless skrev:
Vad ingick i de 100 000 kronorna? Det låter som ett komplett ventilationssystem för hela huset. Enbart radonventilation av krypgrunden kan inte kosta ens i närheten av det även om huset är stort.
Instämmer. Det är precis detta jag menade med mitt inlägg @Madde123
 
useless useless skrev:
Vad ingick i de 100 000 kronorna? Det låter som ett komplett ventilationssystem för hela huset. Enbart radonventilation av krypgrunden kan inte kosta ens i närheten av det även om huset är stort.
Kostnaden var för krypgrundsventilation. Problemet han tyckte var att krypgrunden var så liten så det skulle vara väldigt svårt att installera någonting under. Att dom skulle behöva ta upp golvet på två ställen (huruvida han menade att installera två radonenheter eller för att komma åt kommer jag inte ihåg, jag ska prata med honom sen igen idag för att reda ut priset) och så storleken på huset. Det var det han sa.

Som sagt, jag har ringt ocab som kommer på tisdag så jag får en andra åsikt.
 
M Madde123 skrev:
Kostnaden var för krypgrundsventilation. Problemet han tyckte var att krypgrunden var så liten så det skulle vara väldigt svårt att installera någonting under. Att dom skulle behöva ta upp golvet på två ställen (huruvida han menade att installera två radonenheter eller för att komma åt kommer jag inte ihåg, jag ska prata med honom sen igen idag för att reda ut priset) och så storleken på huset. Det var det han sa.

Som sagt, jag har ringt ocab som kommer på tisdag så jag får en andra åsikt.
Bra, för jag håller med de andra om att ett pris på 100 000 låter väldigt mycket för att suga upp luft ur en krypgrund oavsett om det är två radonsugar.
Jag har installerat FTX i hela huset och aggregatet kostade runt 25, kanalerna kanske 25-30 så med installation (som jag gjort själv) skulle det blivit mer än 100 säkert. Priserna jag fått är dessutom via en kompis ventfirma och en hel del har jag vart och plockat i deras förråd för en hundring i kaffekassan..
 
M mxjolle skrev:
Jisses... 100k är vad vi skulle ge för ftx.

Nu kanske det används annan teknik för krypgrund men vi har källare och markradon 800 från långtidsmätning.

Tog ut en konsult som bekräftade detta (krävs för att få radon bidrag 50% av total kostnaden). Kostade 3500:-

Installation av radon sug med 2 sugpunkter, lite rör, tätning till rensbrunn etc
Material 20k, arbete 16k. Tot 36k
Att betala 18k efter 50% radon bidrag.

Går helt klart att komma billigare undan om man installerar själv. Ventilationer såväl som radon sug. Finns lite olika trådar. Här på forumet.

100k för er känns ju helt uppåt väggarna om det handlar om markradon?
Jag har krypgrund under halva huset bara, andra halvan så är den igenfylld och det är betonggolv över = inte åtkomlig.
Fick 700-800 på korttidsmätning och konsulten sa att fixa ventilationen först och gör ny mätning efter innan man borrar sig ner i betonggolvet för att försöka suga under plattan. Han menade att en FTX-anläggning brukar kunna ventilera bort ca 800 utan att man har speciella radonsugar till det, jag hoppas det stämmer. Anläggningen blir klar om någon vecka så till hösten ska jag göra ny mätning, långtidsmätning denna gång. Korttidsmätningen gjordes i samband med överlåtelsen och dessutom så hade de satt mätdosan på undervåning i ett rum de aldrig använde och hade dragit ner värmen i. (fel enligt instruktion)
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har krypgrund under halva huset bara, andra halvan så är den igenfylld och det är betonggolv över = inte åtkomlig.
Fick 700-800 på korttidsmätning och konsulten sa att fixa ventilationen först och gör ny mätning efter innan man borrar sig ner i betonggolvet för att försöka suga under plattan. Han menade att en FTX-anläggning brukar kunna ventilera bort ca 800 utan att man har speciella radonsugar till det, jag hoppas det stämmer. Anläggningen blir klar om någon vecka så till hösten ska jag göra ny mätning, långtidsmätning denna gång. Korttidsmätningen gjordes i samband med överlåtelsen och dessutom så hade de satt mätdosan på undervåning i ett rum de aldrig använde och hade dragit ner värmen i. (fel enligt instruktion)
Ftx inte aktuellt för oss. För dyrt.
Vi bor i ett område där det är hög risk för markradon vi har dessutom bekräftat av konsulten att det är 100% markradon, inget i byggnadsmaterial därav offererades en radon sug.
Ventilationen är god trots självdrag.
Konsulten är känd/duktig i området så det blir radon sug när vi fått ok på bidraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.