P petererlandsson1194 skrev:
Ja det kan man installera. Jag har själv letat efter lämplig lucka för det att ha inifrån huset men inte lyckats hitta någon "färdig" lösning. Luckan som sitter nu är egentligen en vägg/vindslucka som inte är som besiktningsmannen sa: "för ändamålet anpassad". dvs den tål egentligen inte den fuktpåverkan som den kan utsättas för.
Jag har även ett fuktproblem i krypgrunden (och radon) så min lösning kommer att bli:
Plastfolie på marken
Cellplast på ytterväggarna ovan jord.
Isodränkross över hela ytan
Frånluftskanal som är perforerad monterad uppe emot bjälklaget som är kopplad till ventilationsanläggningen
Radonfirman var ganska säkra på att det skulle räcka för att ta bort radonhalt som låg på 700-800 (minns inte exakt)
Sen ska isoleringen upp till huset vara dålig så man värmer krypgrunden med luft från huset, dvs inga ventiler i ytterväggarna.
Vad kommer allt det där att kosta dig? Hur stort är huset du bor i?
Och att ha en lucka kanske inte vore så dumt. Dock så ser det inte ut att finnas så mycket utrymme under huset för att det är en del skräp under. Huset brann ner på 1800 talet och när det byggdes upp igen så verkade som att dom inte röjde så väl under. Kanske en till anledningen att skaffa lucka, så man kan rensa.

Men det där du sa om att inte ha ventiler i ytterväggarna, gällde det specifikt för dig? För det var ju tilluftventiler i ytterväggarna som han ville sätta dit.
 
G ekaa88 skrev:
Antingen gör man en lucka från utsidan eller så sågar man upp golvet och bygger en lucka av materialet man tagit bort. Finns säkert färdiga att köpa någonstans men atr bygga en lucka till krypgrunden är inget avancerat.
Borde man anlita någon för det eller ska man göra det själv? Jag har ju inga erfarenheter och jag vill inte råka förstöra något i huset.
 
M Madde123 skrev:
Vad kommer allt det där att kosta dig? Hur stort är huset du bor i?
Och att ha en lucka kanske inte vore så dumt. Dock så ser det inte ut att finnas så mycket utrymme under huset för att det är en del skräp under. Huset brann ner på 1800 talet och när det byggdes upp igen så verkade som att dom inte röjde så väl under. Kanske en till anledningen att skaffa lucka, så man kan rensa.

Men det där du sa om att inte ha ventiler i ytterväggarna, gällde det specifikt för dig? För det var ju tilluftventiler i ytterväggarna som han ville sätta dit.
Ventiler i krypgrundens ytterväggar menade jag, vart lite otydligt..
Skräpet ska absolut bort ur krypgrunden. Allt organiskt som gammalt virke och annan bråte drar till sig fukt.

Ja, den lösningen är för mig eftersom vi har ett fuktproblem i krypgrund som man inte visste om innan luckan öppnades i golvet då inkommande vatten började läcka och man behövde byta ut röret till slang. Från 1955 till runt 2005 så har man inte ens reflekterat över att krypgrund fans där. Det är inte ens ventiler i väggarna.
"Fuktfirmorna" vill alltid sälja på dig en avfuktare som kommer kosta dig massa pengar om året i drift och underhåll. Det finns som sagt andra lösningar på fukt i krypgrunder.
Blev lite offtopic nu men däremot ventilationskanalen jag ska ha är för radonet.
Har FTX-ventillation så inga ventiler i väggarna i övriga huset heller.
 
M Madde123 skrev:
Borde man anlita någon för det eller ska man göra det själv
Börja med att gå till kommunen och fråga efter en radonkarta , då ser du om det kan vara markradon, troligtvis med torpargrund.
Vad är det för materiel i väggarna, du måste veta vad du har omkring dig innan någon åtgärd
 
M Madde123 skrev:
Borde man anlita någon för det eller ska man göra det själv? Jag har ju inga erfarenheter och jag vill inte råka förstöra något i huset.
Var jag du skulle jag då anlita någon för det.
Först så behöver du hitta lämplig plats för luckan. Min är i ett sovrum där det tidigare har vart en inbyggd garderob så det var i garderobsgolvet man tog upp hålet.
 
J jonaserik skrev:
Börja med att gå till kommunen och fråga efter en radonkarta , då ser du om det kan vara markradon, troligtvis med torpargrund.
Vad är det för materiel i väggarna, du måste veta vad du har omkring dig innan någon åtgärd
Nu hade iofs den som var där sagt att det nog var från marken.
Förutsätter att han mätt med strålningsmätare på väggarna. Markradon är knepigare att mäta och det syns inte med de vanliga mätarna man sätter emot väggen men slutledningen blir ju att om det inte är väggarna så kommer det från marken.
Jag bor på gammal sjöbotten och han som var här var nästan förvånad över halterna eftersom att lera vanligtvis står emot en hel del radon. Det är inget från byggmaterialet i mitt fall.
 
J jonaserik skrev:
Börja med att gå till kommunen och fråga efter en radonkarta , då ser du om det kan vara markradon, troligtvis med torpargrund.
Vad är det för materiel i väggarna, du måste veta vad du har omkring dig innan någon åtgärd
Det är mest trä i väggarna. Ytterväggen är täckt med.någon sorts cement och vi har ju gamla kakelugnar och murstockar och sånt i något liknande material. Inspktionsmannen sa dock att det troligen inte finns någon blåbetong i huset utan att det troligen är från marken. Fast å andra sidan har vi ju sandmark, tror jag det var, kan det vara radon i sån mark också?

Jag ska fråga kommunen efter en radon karta.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Nu hade iofs den som var där sagt att det nog var från marken.
Förutsätter att han mätt med strålningsmätare på väggarna. Markradon är knepigare att mäta och det syns inte med de vanliga mätarna man sätter emot väggen men slutledningen blir ju att om det inte är väggarna så kommer det från marken.
Jag bor på gammal sjöbotten och han som var här var nästan förvånad över halterna eftersom att lera vanligtvis står emot en hel del radon. Det är inget från byggmaterialet i mitt fall.
Han hade ingen mätare. Borde jag kanske ringa ocab och be dom kolla också, så man får en andra åsikt? Allt det här är så förvirrande.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Var jag du skulle jag då anlita någon för det.
Först så behöver du hitta lämplig plats för luckan. Min är i ett sovrum där det tidigare har vart en inbyggd garderob så det var i garderobsgolvet man tog upp hålet.
Vi har en liten skrubb som kanske skulle duga. Är en inomhuslucka bättre än en utomhus? Eller spelar det ingen större roll?
 
Det är inte så dyrt att ordna något själv som ventilerar, att ha markradon innebär kanske att få till en radonbrunn utanför huset, det var det jag menade med att få tag i en radonkarta, det syns om ni är på en radonåder då
 
J jonaserik skrev:
Det är inte så dyrt att ordna något själv som ventilerar, att ha markradon innebär kanske att få till en radonbrunn utanför huset, det var det jag menade med att få tag i en radonkarta, det syns om ni är på en radonåder då
Vad kan man fixa själv? Jag menar, om jag kan slippa betala 100 000 så vore ju det bra.
 
M Madde123 skrev:
Han hade ingen mätare. Borde jag kanske ringa ocab och be dom kolla också, så man får en andra åsikt? Allt det här är så förvirrande.
De flesta radonsaneringsfirmor kommer ut utan kostnad och kollar efter att man fått höga halter i mätning. De hoppas såklart på att du kommer att köpa "lösningen" av dom så de ser det som ett säljuppdrag även om de kollar samtidigt med strålmätare.
 
P petererlandsson1194 skrev:
De flesta radonsaneringsfirmor kommer ut utan kostnad och kollar efter att man fått höga halter i mätning. De hoppas såklart på att du kommer att köpa "lösningen" av dom så de ser det som ett säljuppdrag även om de kollar samtidigt med strålmätare.
Han hade ingen strålmätare med sig vad jag kunde se. Tror du han är seriös eller borde jag vända mig till någon annan?
 
M Madde123 skrev:
Vi har en liten skrubb som kanske skulle duga. Är en inomhuslucka bättre än en utomhus? Eller spelar det ingen större roll?
Besiktningsmän brukar förorda lucka från utsidan men det är nog en "smaksak" mest men en invändig lucka måste som sagt vara avsedd för ändamålet genom tex som någon skrev att bygga luckan av det man sågar ur.
Sen är det ju bjälkar odyl som du kanske inte ser från ovansidan så om skrubben funkar är ju svårt att säga.
60x40cm räcker för att man ska kunna åla ner i hålet men såklart gärna större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.