Hejsan!
Har tänkt byta ut den gamla spisen i fritidshuset, en 70- eller 80-talsspis. Hittade en ny spis med plattor, som jag ännu inte köpt.

Den gamla spisen är 380 v och 3×16 Ampere, den nya 400 och 3x16 ampere.

Den nya spisen ska ha ett perilexuttag står det i informationen.

Den gamla spisen ser faktiskt ut att ha perilex också.

Min fråga är då om man kan anta att dessa är kompatibla med varandra, och att det bara är att plugga in den nya spisen i det nuvarande uttaget? Eller behöver jag kolla och mäta något innan jag gör detta?

Bifogar bilder på gamla spisen och eluttag.

Tacksam för kloka råd, är ingen el-stjärna, så gärna inte alltför tekniskt svar:).
 
  • Ett perilexuttag på en kaklad vägg, som används för anslutning av en spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spis med plattor och perilexkontakt mot brun bakgrund.
Du menar för att det står 380V istället för 400V?
Det beror på ändringen i nätet som skedde 1988(?) där 220V ändrades till 230V.
Dvs, din nuvarande "380V" spis har puttrat på med 400V i 30 år.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Ja, eller för att det nuvarande eluttaget är fel på något sätt. Började läsa på om eluttag, och desto mer jag läste desto krångligare blev det. Vill inte att stugan ska brinna ner eller spisen inte fungera.
 
Du ska kunna koppla in en ny spis om den är kopplad för 3-fas som du anger och har en sladd med Perliex-kontakt monterad. Det är syftet med Perilex-uttag att det bara ska vara att plugga in och även om jag nu kanske får mothugg om mätning, etc, så är det så det ska fungera, dvs förutsätta att det är rätt kopplat uttag. Om det sedan inte fungerar så får man felsöka.
Däremot är inkoppling av kabel i spisen och Perilexkontakt något som kräver att den kopplas riktigt.
 
Ja, så länge uttag och kontakt är rätt kopplat är det bara att köra på.
Bilderna är lite små, men uttaget ser ju ut att vara i gott skick, så jag ser ingen orsak till att vara överdrivet orolig.

Har du någon orsak att misstänka att något är felkopplat i uttaget (och den gamla spisen i så fall)?
I annat fall skulle jag inte vara oroligare än när jag kopplar in något annat i ett vanligt shucko uttag.
Visst, det *kan* vara felkopplat, med två faser, fas till jord eller något mer obskyrt.
Men, om det inte finns någon indikation på att det är något fel så...

Givetvis är det aldrig fel att mäta först.
 
Du måste kolla att nollan är ansluten i uttaget. Gamla spisar gick oftast på 380/400V och behöver inte nollan. Nya spisar går nästan uteslutande på 230V och kräver att nollan finns. Annars går dom sönder.
 
Tack för alla fina svar. Ny spis med plattor, se bild. 400 volt.
 
  • Specifikationer för Elektro Helios SN6601 spis, 400V, energiklass A, inkluderat mått och effektdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Har den gamla spisen stickpropp med 4 stift och alla plattor fungerade och den nya har stickpropp med 4 stift som sitter lika på båda stickpropparna ,så är det bara att plugga in kontakten. Detta gäller om det står enbart 400V på skyltarna inte 400/N eller 380/N , Jag rekommenderar alltid om det finns möjlighet vid spisbyte och uttag finns till att köpa 400V spisar, då behöver man inte tänka på hur uttaget är kopplat, bara plugga in och laga maten
 
Magnus E K
Det har visat sig i andra trådar här att spisar annonserade som 400 V ibland ändå kräver nolla. Om du har tillgång till spisen, ta en bild på märkskylten på baksidan och lägg upp. Bäst är att ta reda på om nolla finns i uttaget. Har du tillgång till (och har använt) en multimeter?
 
Har inte tillgång till den nya, får ta mig till butiken. Nedan är i alla fall bild på gamla spisens kopplingsschema och kontakt. Jag har inte använt en manometer (möjligen på fysiken i skolan, men det var ett tag sedan... ), men vet vad det är. Läste lite på Kjell&co sida men... inte helt lätt, har dock någon som jag tror kan mäta, vad jag förstår är det viktigt att använda ett anpassat don (dvs som klarar att mäta trefas 400v).

Elen är inkopplad på 80-talet av behörig el-firma.

Skräcken är ju att det blir Notre Dame eller Elektriska stolen av det hela.
 
  • Gammal spisens vit kontakt med kopplingsschema, monterad på en röd yta, med text och diagram synliga.
Multimeter inte manometer...
 
Kopplingsschema gammal spis.
 
  • Slitet kopplingsschema på en gammal spis som visar ledningsanslutningar för 1- och 3-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E egenvrå skrev:
Har inte tillgång till den nya, får ta mig till butiken. Nedan är i alla fall bild på gamla spisens kopplingsschema och kontakt. Jag har inte använt en manometer (möjligen på fysiken i skolan, men det var ett tag sedan... ), men vet vad det är. Läste lite på Kjell&co sida men... inte helt lätt, har dock någon som jag tror kan mäta, vad jag förstår är det viktigt att använda ett anpassat don (dvs som klarar att mäta trefas 400v).

Elen är inkopplad på 80-talet av behörig el-firma.

Skräcken är ju att det blir Notre Dame eller Elektriska stolen av det hela.
Stäng av säkringarna och skruva av locket på uttaget, det ska komma 5 trådar dit. Är den ena "okopplad" så saknar du nolla i uttaget och då behöver det med stor sannolikhet att kompletteras med det. (2,5mm2 Blå ledning)
 
Att den gamla spisen har en stickpropp med fyra stift säger ingenting om huruvida nollan verkligen är inkopplad i vägguttaget. Det måste man kontrollera/mäta.
Om du vet modellbeteckningen på den nya spisen så går det säkert att hitta information på nätet om vilken spänning den är gjord för och hur den ska kopplas in.
 
Den gamla är en ren 380/400V spis och då ska du köpa en ren 400V spis , bara plugga in. Är den nya 400V/N så måste det finnas en nolla med i uttaget och då får du mäta om den finns, nollan sitter uppe till vänster i det, blir då 230 mellan det hålet och något av om dom till höger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.