Hej!

Jag och sambo kollar på ett hus där säljarna gjort en överlåtelsebesiktning. I protokollet förekommer det saker som besiktningsmannen gjort påpekanden på. Är det någon som är duktig på att tyda såna här protokoll, är det allvarliga saker som besiktningsmannen hittat?

När vi läser protokollet låter det som att huset är nästintill fallfärdigt och vi är oroliga att felen som hittats är väldigt dyra att åtgärda.

Till exempel "fuktgenomslag" i två ytterväggar i källaren. - måste man dränera om källaren då?

Elen i källaren var tvunget att få ett öga på sig av en fackman.

Fuktfläckar i taket - är det hål i taket kanske?

Manchester i brunnarna är det fel på/saknas, kan det vara fuktrisk i golvet? I båda badrummen finns duschkabin.

I bastun saknas folien, kan det vara fuktskador i väggen då?

Tack på förhand om någon vill ta sig tiden att läsa!
Jag klistrar in en länk till protokollet här nedan.

https://www.dropbox.com/s/cgyjp9v2jxluo37/U14309 HUBBO SÖRBY 3 72 GULLBOVÄGEN 6.pdf?dl=0

//Novis på hus.
 
Badrummen (brunnarna) och taket lät inte helt bra. Källare blir lätt så och om ni ska vara där mer än tvättstuga så blir det sannolikt dränering. Ta dit en egen kunnig besiktningsman om ni vill gå vidare men räkna med en kostnader för att fixa om ni lägger bud.
 
  • Gilla
Enklassiker
  • Laddar…
Enklassiker Enklassiker skrev:
Hej!

Jag och sambo kollar på ett hus där säljarna gjort en överlåtelsebesiktning. I protokollet förekommer det saker som besiktningsmannen gjort påpekanden på. Är det någon som är duktig på att tyda såna här protokoll, är det allvarliga saker som besiktningsmannen hittat?

När vi läser protokollet låter det som att huset är nästintill fallfärdigt och vi är oroliga att felen som hittats är väldigt dyra att åtgärda.

Till exempel "fuktgenomslag" i två ytterväggar i källaren. - måste man dränera om källaren då?

Elen i källaren var tvunget att få ett öga på sig av en fackman.

Fuktfläckar i taket - är det hål i taket kanske?

Manchester i brunnarna är det fel på/saknas, kan det vara fuktrisk i golvet? I båda badrummen finns duschkabin.

I bastun saknas folien, kan det vara fuktskador i väggen då?

Tack på förhand om någon vill ta sig tiden att läsa!
Jag klistrar in en länk till protokollet här nedan.

[länk] HUBBO SÖRBY 3 72 GULLBOVÄGEN 6.pdf?dl=0

//Novis på hus.
Ta dit en egen besiktningsman!
 
Enklassiker Enklassiker skrev:
Hej!

Jag och sambo kollar på ett hus där säljarna gjort en överlåtelsebesiktning. I protokollet förekommer det saker som besiktningsmannen gjort påpekanden på. Är det någon som är duktig på att tyda såna här protokoll, är det allvarliga saker som besiktningsmannen hittat?

När vi läser protokollet låter det som att huset är nästintill fallfärdigt och vi är oroliga att felen som hittats är väldigt dyra att åtgärda.

Till exempel "fuktgenomslag" i två ytterväggar i källaren. - måste man dränera om källaren då?

Elen i källaren var tvunget att få ett öga på sig av en fackman.

Fuktfläckar i taket - är det hål i taket kanske?

Manchester i brunnarna är det fel på/saknas, kan det vara fuktrisk i golvet? I båda badrummen finns duschkabin.

I bastun saknas folien, kan det vara fuktskador i väggen då?

Tack på förhand om någon vill ta sig tiden att läsa!
Jag klistrar in en länk till protokollet här nedan.

[länk] HUBBO SÖRBY 3 72 GULLBOVÄGEN 6.pdf?dl=0

//Novis på hus.
Det var ingen rolig läsning, hoppas att det är billigt för här får ni lägga ner en del pengar. Det är allvarliga fel men går att åtgärda.
 
  • Gilla
Enklassiker
  • Laddar…
Nu har jag läst protokollet och är ni inte väldigt händiga / har mycket pengar till renovering skulle jag nog avråda från detta objekt. Mellan raderna står det i princip att allt behöver göras. Golven lutar, dörrar kärvar, fönster spruckit = huset har satt sig. Taket original + fläckar = behöver läggas om osv...
 
  • Gilla
Enklassiker och 1 till
  • Laddar…
Tack för Er input!
Huset säljs med ett utgångspris som i utkanten av vår budget, så det låter som att detta kan dra iväg prismässigt.

Tänkte ringa besiktningsmannen som gjorde undersökningningen och höra vad han säger om felen.

Säljarna kanske kan tänka sig att gå ner i pris också.

Tack för era insikter!
 
Som sagt du måste låta göra en egen besiktning, om du vill köpa.

Bilden på vinden, såg inte såå illa ut. Det ser ut som kondens, fuktig luft stiger upp från rummen under. Detta är väldigt vanligt på de flesta hus. Det kan ha en omfattning där det blir problem. Men det man ser på bilden såg inte så illa ut.

Den saknade manschetten i golvbrunnen är illa. Å andra sidan låter det ju inte som det läcker i nuläget. Räkna med att om det blir en vattenskada så ersätter inte försäkringsbolaget. Men du bör räkna med att göra om duschrummet relativt snart, det blir ungefär samma kostnad om det först börjar läcka.

Fuktgenomslag på källrväggafr får man också räkna med på alla äldre hus. Allt beror på vilken typ av rum man har i källaren. I äldre hus bör man inte ha boyta i källaren, oavsett om det finns synliga fuktskador (min personliga åsikt). Men man kan ha sin tvättstuga, snickarverkstad. lite förråd. Om det är väldfigt fuktigt i källaren, så får man vara lite försiktig med att inte ha organiskt material i direkt kontakt med golvet. Men då är det riktigt illa med fukten.

Det stod en anmärkning om att elcentralen var öppen, det borde bara vara att sätta på locket, men i så fall är det underligt att man inte gjort det inför besiktningen, det kan behöva undersökas mer. Det finns också en kommentar tidigt i protokollet om att säljaren anger problem med elen i en del av huset. Även det behöver man dels ta reda på vad de menar, dels ev. kontriollera det rätt akut, beorende på vad de ser för symptom.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Enklassiker Enklassiker skrev:
Hej!

Jag och sambo kollar på ett hus där säljarna gjort en överlåtelsebesiktning. I protokollet förekommer det saker som besiktningsmannen gjort påpekanden på. Är det någon som är duktig på att tyda såna här protokoll, är det allvarliga saker som besiktningsmannen hittat?
Jag är inte jätteduktig, men jag har läst mängder med protokoll när vi sökte hus, så lite har jag snappat upp. Jag ser dock inte protokollet som så extremt alarmerande som övriga skribenter, men förbered er på att det inte bara är att flytta in och bo i 20 år utan att göra något.
Enklassiker Enklassiker skrev:
När vi läser protokollet låter det som att huset är nästintill fallfärdigt och vi är oroliga att felen som hittats är väldigt dyra att åtgärda.

Till exempel "fuktgenomslag" i två ytterväggar i källaren. - måste man dränera om källaren då?
Måste och måste. Det är helt klart något jag skulle vara beredd på att göra. Det är inte helt bra om det är blött konstant. Om dräneringen är från 1934 så är funktionen troligen rätt begränsad.

Enklassiker Enklassiker skrev:
Elen i källaren var tvunget att få ett öga på sig av en fackman.
Räkna med att en översyn behövs av all el. Det kanske bara är problem i källaren, men det kan vara halvdant i övrigt också, eller perfekt, svårt att veta.

Enklassiker Enklassiker skrev:
Fuktfläckar i taket - är det hål i taket kanske?
Kan vara, kan ha varit, eller små läckage. Om taket är från 1934, så räkna med att det kan behöva bytas.

Enklassiker Enklassiker skrev:
Manchester i brunnarna är det fel på/saknas, kan det vara fuktrisk i golvet? I båda badrummen finns duschkabin.
Att manchetterna är felaktig monterade är tyvärr mer eller mindre standard. Att de saknas helt är oroväckande, särskilt om det är badrummet som är renoverat av entrepenör. Vilka andra missar har man gjort? Dock är badrummet närmare 20 år.
I och med att det sitter duschkabiner så kan det förbättra, men saknas manchett helt så...
Vi vet iofs inte om det är rätt monterad manchett i det ena badrummet, då det inte var besiktningsbart. Det kanske är helt ok, eller helt galet.
Kommentaren "Manchett i golvbrunn saknas, vilket bör åtgärdas av fackman" gör mig lite konfunderad. Hur fixar man det i efterhand?


Att dörren tar i karmen till ett sovrum, tja, det går att lösa.
Sprickor i glas, går att byta.

Ett förslag är att ringa och prata med besiktningsmannen för att få ett hum om läget innan budgivning. Han kanske kan förtydliga det som blir lite kort och torftigt i text. Det har jag själv gjort vid några tillfällen. Det har gjort att fel som vi trodde var stora problem kunde vi slappna av lite kring, medan andra fel som vi trodde var småsaker visade sig vara större. Efter budgivning besiktiga själv (dvs med en kunnig person/besiktningsman) och följ med och ställ frågor.

I övrigt om det är värt att bjuda på eller inte för er beror på prisläget.

Enklassiker Enklassiker skrev:
I bastun saknas folien, kan det vara fuktskador i väggen då?
PAss på den, har ingen aning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte jätteduktig, men jag har läst mängder med protokoll när vi sökte hus, så lite har jag snappat upp. Jag ser dock inte protokollet som så extremt alarmerande som övriga skribenter, men förbered er på att det inte bara är att flytta in och bo i 20 år utan att göra något.

Måste och måste. Det är helt klart något jag skulle vara beredd på att göra. Det är inte helt bra om det är blött konstant. Om dräneringen är från 1934 så är funktionen troligen rätt begränsad.


Räkna med att en översyn behövs av all el. Det kanske bara är problem i källaren, men det kan vara halvdant i övrigt också, eller perfekt, svårt att veta.


Kan vara, kan ha varit, eller små läckage. Om taket är från 1934, så räkna med att det kan behöva bytas.


Att manchetterna är felaktig monterade är tyvärr mer eller mindre standard. Att de saknas helt är oroväckande, särskilt om det är badrummet som är renoverat av entrepenör. Vilka andra missar har man gjort? Dock är badrummet närmare 20 år.
I och med att det sitter duschkabiner så kan det förbättra, men saknas manchett helt så...
Vi vet iofs inte om det är rätt monterad manchett i det ena badrummet, då det inte var besiktningsbart. Det kanske är helt ok, eller helt galet.
Kommentaren "Manchett i golvbrunn saknas, vilket bör åtgärdas av fackman" gör mig lite konfunderad. Hur fixar man det i efterhand?


Att dörren tar i karmen till ett sovrum, tja, det går att lösa.
Sprickor i glas, går att byta.

Ett förslag är att ringa och prata med besiktningsmannen för att få ett hum om läget innan budgivning. Han kanske kan förtydliga det som blir lite kort och torftigt i text. Det har jag själv gjort vid några tillfällen. Det har gjort att fel som vi trodde var stora problem kunde vi slappna av lite kring, medan andra fel som vi trodde var småsaker visade sig vara större. Efter budgivning besiktiga själv (dvs med en kunnig person/besiktningsman) och följ med och ställ frågor.

I övrigt om det är värt att bjuda på eller inte för er beror på prisläget.

PAss på den, har ingen aning.
Du har inte funderat på den praktiska biten och kostnaderna ??? En sak att kunna läsa men det skall utföras också.
 
Fairlane
Mjölsered Mjölsered skrev:
Du har inte funderat på den praktiska biten och kostnaderna ??? En sak att kunna läsa men det skall utföras också.
Ja?
Hur mycket kostar det då?
För mig är det lurigt att veta då vi inte vet så mycket. Därav rekommendationen att kolla med besiktningsmannen, men du kanske vet exakt, så då är det väl bättre att ge siffran än att bara säga att det är dyrt och ge sig på andra?
 
Steeldragon
Jag har nog inget att tillföra diskussionen, men du kanske ska maskera den personliga infon i protokollet.
Säljarna kanske inte är jätteintresserade av att få sina namn uthängda på ett nätforum?
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Jag har nog inget att tillföra diskussionen, men du kanske ska maskera den personliga infon i protokollet.
Säljarna kanske inte är jätteintresserade av att få sina namn uthängda på ett nätforum?
Bra påpekat.
Dokumentet är nerplockat nu.

Tack för alla visdomsord. Det är mycket att tänka på med husköp och efter att ha läst alla kommentarer har jag fått ett hum om vad som kan vara av större vikt att göra en utökad besiktning av. T.ex. all fuktproblematik detta huset har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.