Bygger nytt och tar in information om hur underlags"pappen" ska läggas och det verkar finnas lite olika instruktioner om den ska vikas in runt råsponten, både vid takfoten och gavelsprång, eller inte.

Någon som har input kring var underlaget/pappen lämpligen slutar?

Ska ha betongpannor som täckning.
 
Rickard.
Eftersom det är omöjligt att vika runt på takfoten med bockade rännkrokar känns det lite orimligt. En remsa först som går ≈ 20mm nedanför råsponten som kläms under fotplåten är en bra lösning. Sedan läggs underlaget på som vanligt.

På gavlarna är det bra att gå runt trekantlisten och klämma fast med vindskivan.
 
I nederkant har man en fotplåt som monteras innan pappen läggs. Pappen avslutas då lämpligen vid eller strax ovanför plåtens vinkel.
Mot gavlarna viker jag upp pappen över trekantlistem och upp mot vindskivan.
Så gör jag, men jag är glad hobbysnickare!
 
Rickard.
Du ska/bör/måste montera en remsa underlag först under fotplåten.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du ska/bör/måste montera en remsa underlag först under fotplåten.
Varför måste man ha remsa under fotplåten?
Ifrågasätter inte, bara undrar!
 
Rickard.
P Patrik Friberg skrev:
Varför måste man ha remsa under fotplåten?
Ifrågasätter inte, bara undrar!
Enkelt förklarat är inte fotplåten tät, vattnet vill gärna krypa Kaprillärt (typ magi) och det märktes genom att sista brädan i vissa fall blev dålig orimligt fort.

Otrolig enkel och billig säkerhet är nog den egentliga anledningen varför det blivigt norm.
 
P Patrik Friberg skrev:
Varför måste man ha remsa under fotplåten?
Ifrågasätter inte, bara undrar!
För att motverka kondens under plåten. Finns speciell papp för det så du inte behöver skära till någon, med klister på baksidan.
 
  • Gilla
Tevell
  • Laddar…
Vi satte sk fotplåtsremsa under fotplåten, sedan fotplåt och underlagspappen över den. Står klart och tydligt i installationsanvisningarna för vissa system, i vårt fall Mataki. Vi la även papp över trekantslisten och klämde fast mot vindskivan.

Mvh Andreas
 
  • Gilla
Carl18 och 1 till
  • Laddar…
Jag är på det klara med att lägga en remsa papp under fotplåten, men var ska den remsan gå i förhållande till råsponten? Ska den gå helt i linje, sticka ut en bit över, eller till och med vikas runt råsponten?
 
T
Du kan inte vika pappen utan att den går sönder - det blir brottanvisningar och "runda" kanter som drar med sig vattnet. Låt pappen sticka ut en-två centimeter utanför sponten, då kommer vatten att rinna ner till kanten på pappen och droppa ner därifrån till mark/hängränna.
Om du slutar med pappen i liv med sponten kommer vattnet att krypa runt pappkanten och sponten blir blöt och ruttnar. I värsta fall kommer vattnet kapillärt sugas upp till flera spontbrädor.
 
T Testarn skrev:
Du kan inte vika pappen utan att den går sönder - det blir brottanvisningar och "runda" kanter som drar med sig vattnet. Låt pappen sticka ut en-två centimeter utanför sponten, då kommer vatten att rinna ner till kanten på pappen och droppa ner därifrån till mark/hängränna.
Om du slutar med pappen i liv med sponten kommer vattnet att krypa runt pappkanten och sponten blir blöt och ruttnar. I värsta fall kommer vattnet kapillärt sugas upp till flera spontbrädor.
OK, verkar som en bra lösning vid takfoten. Men du skriver att pappen inte kan vikas utan att gå sönder, samtidigt får jag svar ovan att den ska/kan vikas runt trekantslisten vid gavlarna så det blir fortsatt lite motstridiga uppgifter. :)
 
Rickard.
En underlagsduk med polyestetstomme kan du vika. Yam 2000 spricker som knäckebröd men den ska du hålla dig långt borta ifrån ändå.
 
jag har ingen papp under fotplåten och inte vikt pappen runt trekantsläktet (betongpannor på taket) huset är 38 år gammalt och det har inte ruttnat ännu under fotplåten eller vid trekantsläktet

t
 
Rickard.
T tergo skrev:
jag har ingen papp under fotplåten och inte vikt pappen runt trekantsläktet (betongpannor på taket) huset är 38 år gammalt och det har inte ruttnat ännu under fotplåten eller vid trekantsläktet

t
Och jag vet av tak som är 80år helt utan papp, vad va poängen? Att man inte ska följa norm och montagebeskrivningar för att ditt tak klarat sig bra?
 
T tergo skrev:
jag har ingen papp under fotplåten och inte vikt pappen runt trekantsläktet (betongpannor på taket) huset är 38 år gammalt och det har inte ruttnat ännu under fotplåten eller vid trekantsläktet

t
Allt var bättre förr. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.